Gå til innhold

[Løst]Leter etter en rask 15" laptop til rundt 6000 kr - se min. specs

Anbefalte innlegg

Hei alle PC-proffer!

Jeg trenger ny bærbar PC. Budsjettet mitt er på 6000 kr. Jeg sitter nå på dama sin Dell Inspiron med Intel Mobile Core 2 Duo T5800 @ 2GHz m/ L2 Cache på 2MB med 3 gb DDR2 @ 400 MHz. Har 7200 rpm harddisk. Kosta 6200 for over et år siden.

Denne PC'en er ikke rask nok til mine PC vaner. Jeg kjører mange programmer samtidig. Jeg går første året på informatikk på blindern og har begynt å lage en del egne programmer som krever mye ytelse av maskinen. Jeg vil ha en maskin som vil holde og ikke bli obsolete etter 2 år! Jeg driver ikke med gaming eller noe som krever spesielt heftig skjerm-kort, men jeg har lyst på en høy oppløsning så jeg kan multitaske effektivt :cool:

Dette er funksjonene jeg trenger:

• 15,6" skjerm (helst mer enn 1366 x 768 oppløsning)
  • Rask Intel Core 2 Duo / i7 med 1066 MHz FSB og 3 MB L2 cache
  • 4 GB DDR3 @ 1066 MHz med støtte for opptil 8 GB
  • HD på 7200 rpm 250 GB

Jeg har funnet 2 PC'er som er interessante men som ikke når helt opp:

------------------------------------------------------------------------------------------

http://configure.euro.dell.com/dellstore/p...b&~lt=print

Denne koster 6900.

Prossesoren er under pari med 800 MHz fsb og 2 MB cache. Men det også mange ting jeg ikke har bruk for: operativsystem, works, enhanced service pack, 17,3" skjerm, webcam og databackup

------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....577627%3bfl%3a0

Denne koster 6 530,-

Skjermen er for liten og cache er ikke oppgitt.

Jeg har tenkt til å ha denne PC'en i mange år (frem til vi går over til solid state disker tenker jeg :yes: ), er det noe annet enn de tingene jeg har nevnt over som jeg bør se etter?

Jeg har også et annet spørmsmål (poster denne under Maskinvare også): Hvor går grensen for CPU'ens utnyttelse av ram? Hvis CPU'en har 1066 MHz FSB vil den da kunne utnytte fulle 1066 MHz for DDR3-ram? Kommer nok aldri til å bytte ut CPU'en, er det da noe vits i å ha så rask ram?

Noen som kan hjelpe meg å finne den perfekte budsjett-PC?

Er det andre steder enn Multicom som seller bærbare uten OS?

Har sett på ukenstilbud-siden. Er det noen andre steder man kan finne demo-/tilbakeleverte varer?

Takk for alle svar!

Thomas

Endret av luckytommy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du slaø ha en pc som skal holde lenge, så må du nok litt opp i pris, du kan se bort ifra Acer, Asus og HP med en gang, tror egentlig du må titte på litt dyrere PC'er for å nå opp til specsa dine.

Multicom er nok eneste som tilbyr PC, uten operativsystem, ellers tror jeg du kan ringe dell og høre med de.

Her er noen muligheter:

Dell Studio 17

Denne har:

Intel® Core™ 2 Duo T6600-prosessor (2,2 GHz, 800 MHz, 2 MB) Kan oppgraderes til 2,53 GHz for 1600 kr :thumbup:

Ekte Windows® 7 Home Premium 64 Bit - Norsk :wallbash:

17.3” High Definition+ (1600x900) LED with TL :D

4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2024] :D

320GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive :)

Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software

Pris: ca. 8000,-

Xishan W760

Denne har:

15.6" Wide HD+ LED 1600x900 blank overflate

Intel Core i7 720QM 1.6GHz (Turbo Boost opp til 2.8GHz) 6MB Smart Cache 45W :thumbup:

4GB SO-DIMM 1333MHz DDR3 (2x2GB)

320GB Harddisk SATA 7200RPM 2.5"

INTEL X25M 80GB SSD SATA 2.5", Skriv: 70MB/sek, Les: 250MB/sek [+1 144,-] :D :D

Denne har ikke OS :D

PRIS: 8884,-

_______________________________________________________________________________________

Compal KHLB2

Denne har:

15.6" Wide-LED skjerm 1920x1080 Full-HD

Intel® Core™2 Duo P8700 prosessor, 2.53GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W

250GB SATA 7200RPM 2.5" (Mulighet for SSD)

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

Intel® Turbo Memory 4GB (kun sammen med Windows Vista, fungerer ikke med Windows XP) [+506,-]

Pris: 8206,-

______________________________________________________________________________________

Håper noen av disse mulighetene står åpne, eller kan jeg anbefale deg og titte litt på finn.no for å finne brukte, men ubrukte PC'er til godt under markedspris.. Se etter PC'er som er lite brukt i nærheten av deg selv, og spar deg mye penger.

:innocent:

Lenke til kommentar

Takk for tips!

Valget falt på denne:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...;s=dhs&fb=1

Prisen kom på 6925,- inkludert frakt med 5% kupongkode. Skal ringe og prute i morgen :new_woot: Oppfyller mine krav og bra grafikk-kort i tillegg :)

Har god erfaring med Dell-latpop ift. byggekvalitet (selv om jeg har hatt Inspiron). Regner med at denne vil holde en stund, da den har mye mindre plastikk!

Endret av luckytommy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...