Gå til innhold

The Canon EOS 7D Review - dårlig skarphet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjentar det jeg kommenterte om testen der i chattetråden:

Vel - det de bedriver her er såvidt jeg kan lese pixel peeping på 100% crop uten noen oppskarping, på bilder tatt med bitteliten blender, med kameraet som har størst pixeltetthet. Ja, det er akkurat sånn du får best bilder ut fra en 7D. :roll:

De skyter på unødvendig lav blender, viser 100% crop av bilder tatt fra RAW-filer uten noen som helst oppskarping. Jeg vil selv klassifisere dem som "nisser".

Se heller på dpreviews sammenligninger - kameraet gir bilder som er glimrende skarpe.

Lenke til kommentar

Konklusjonen din er jo i all hovedsak riktig, men et lite men er på sin plass, for testen illustrerer akkurat hvor vanskelig det er å utnytte all denne oppløsningen.

7D er diffraksjonsbegrenset lenge før f/8 (derfor er selvsagt skarphetssammenligninger ved 100%@f/16 helt absurd),og stller dermed en del krav til optikken, som må nå tilstrekkelig høy oppløsning rundt f/5.6. Samtidig vil økt dybdeskarphet, om fotografen ønsker det, "koste" diffraksjon. Denne diffraksjonsuskarheten vil gi lavere pr. pixel skarphet (men selvsagt ikke lavere romlig oppløsning) enn f.eks et 12Mpix-kamera, og resultatet er da - som så ofte før - at den økte oppløsningen primært bidrar til bortkastede data.

Lenke til kommentar

Nå har jeg rimelig god erfaring med 50D og har nettopp fått 7D (5000 skudd siden) i tillegg. Dog har jeg ikke 450D, men hadde 400D inntil nylig.

Grovt sagt kan det se ut til at det som kommer ut fra 7D (jpg rett ut sammenligning) er som på 50D. Kanskje ørlite kvassere detaljer på 7D. Støyen er omtrent som 50D (dog på en eller annen måte enklere å redusere uten for mye detaljtap enn på 50D)

Kontra 400D er de begge bedre på detaljer, betydelig bedre ved cropping. Men alle 3 er like "skarpe". Skarphet er først og fremst relatert til hvor nøyaktig fokus treffer er min erfaring og mening. Nytter ikke å sammenligne et bilde med 100% fokustreff med et på 98%, ja ikke med et på 99% engang dersom man ppeeper. Å få 100% fokustreff er avhengig av både huset og objektivet og mennesket bak.

"Skarphet" er relativt. Og de aller fleste digitale bilder behøver en oppskarping, om så høyoppløselige bilder tjener mer på oppskarping enn lavere oppløsning skal jeg la være usagt. Men kanskje er det slik(?) Men samme hva kamera: Er ikke fokus 100% så blir bildene ikke sylskarpe.

Skarphet pleier ikke være noe problem på bilder fra sensorer med høy oppløsning, som regel er det da støyproblematikken som dukker opp tidligere enn på kameraer med lavere oppløsning. Om etpar år har de fleste crophus omtrent samme oppløsning som 50D/7D. Noen er alltid først ute med å jekke opp.

Jeg leste den "testen" tidligere, men fant å ikke vektlegge den. Den er vel og den eneste som har påstått at bildene ikke blir "skarpe" såvidt jeg vet.

Tor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...