Gå til innhold

Ny versjonsbeta av XBMC ute

Anbefalte innlegg

Sjekk ut www.xbmc.org, de la ut for litt siden en ny beta av neste verson xboxmediacenter (xbox/windows/linux/mac). Det nye skinnet ser utrolig pent ut.

Selv synes jeg PM3.HD skinnet begynte å bli litt gammelt og setter stor pris på at XBMC teamet har valgt ny standard skin :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant. Eg trudde nesten det prosjektet var lagt på is no eg. Takk for tipset :)

xmbc lever i beste velgående :)

Men siden det er fanbasert (men dog veldig strukturert og jevnlige utgivelser) så tar det litt tid mellom de mest stabile versjonene.

Siden de baserer arbeidet sitt på en ubuntu port så gir de ut ny stabil versjon kort etter at ubuntu gir ut sine, det vil si 2 ganger i året.

XBMC er mye mer enn det var før da det kun var for xbox. Vi snakker blant annet om:

-Automatisk fetching av cover og fanart bilder til filmer/serier og musikk

-Viser grafisk lyd og bilde informasjon (med f.eks DTS, DivX, h264 logoer)

-utrolig pent gui, fullt støtte for 1080 oppløsninger i menyer

-Avansert under panseret: oppskalering av filmer, linux og mac har utrolig god støtte for fjernkontroller (win er så som så men dette løses med tredjeparts)

Men det er fortsatt ingen støtte for opptak/visning via tvkort eller lignende, dette er ikke fokus for gruppen.

Sitter og venter på at windowsversjonen får støtte for hardwareassistert videorendering (linux-versjonen har dette). Dette gjør at f.eks en Nvidia ION maskin med støttet skjermkort vil kunne vise en film i HD-format lekende lett

Endret av texaco
Lenke til kommentar
Spennande lesning. Men er det framleis mogleg å få til Xbox? Syns å hugse at ein måtte oppsøke andre stader enn heimesida deira for å finne denne. Noko med ein Microsoft lisens eller slikt trur eg.

Ganske riktig. Alle spill(les programmer) må inngå avtale med microsoft og må sende sluttproduktet til microsoft slik at de låser programmet (xbe filer) med en nøkkel kun microsoft sitter på. En xbox vil sjekke signaturen i xbefilen før den kjøres, stemmer ikke signaturen med den kjente delen av nøkkelen vil xbox nekte å kjøre programmet. Alle programmer uten microsoft sin godkjennelse vil derfor være umulig å kjøre på en xbox.

Men

Innstallerer man modchip vil man unngå denne sperren og kan innstallere xbmc (kun første xbox, ikke xbox360) ,så xbmc for xbox blir fortsatt arbeidet med på lik linje med alle andre portene men de kjørbare filene må hentes enten på torrentsider eller andre steder da xbmc.org ikke har lov å formidle xbe filer som kort fortalt er kompilert med microsoft sitt offisielle utviklerverktøy.

Oi det ble langt, men forklarer problematikken rundt det :p

Men spår at xbox versjonen blir forlatt i fremtiden da man trenger mer kraft til å kjøre blant annet HD filmer samt minnemengden er liten, noe xbox ikke har. Men programmet hadde sin opprinnelsen derfra og det skal ikke glemmes.

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Men eg har modifisert xboxen min (veit ikkje om det er softmod eller chip), men eg har iallefall FTP server òg ein tidligare versjon av XBMC. Då er det vel berre å oppdatere, det har eg gjort før iallefall. Eller? Men ligg Xbox filene på XBMC si heimeside? Eg fann dei ikkje.

Redigert: Fungerer siste beta framleis på vanleg Xbox? Har 360 òg, men denne er ikkje modda.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Men eg har modifisert xboxen min (veit ikkje om det er softmod eller chip), men eg har iallefall FTP server òg ein tidligare versjon av XBMC. Då er det vel berre å oppdatere, det har eg gjort før iallefall. Eller? Men ligg Xbox filene på XBMC si heimeside? Eg fann dei ikkje.

Redigert: Fungerer siste beta framleis på vanleg Xbox? Har 360 òg, men denne er ikkje modda.

Det er bare å oppdatere, ja siste utgave skal fungere på xbox. Se forrige posten min hvorfor xbox versjonen ikke ligger på xbmc.org.

Google "t3ch"

Endret av texaco
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har brukt MediaPortal tidligere.

Er det mulig å bruke samme TV-funksjoner i XBMC som i MediaPortal?

Altså ved å kun ha én tuner, fortsatt kunne ta opp en kanal, samtidig som man ser en annen? (Evt. ta opp flere kanaler)

Fungerer så genialt med den TV-streamingen. Er det støtte for dette i XBMC? Syns MP var litt for tung i forhold til XBMC.

Skulle gjerne hatt denne funksjonaliteten i XBMC Live.

Lenke til kommentar
Ok, man kan da se flere kanaler samtidig på en tuner?

Dette vet jeg ikke noe om. DXVA = DirectX Video Acceleration som gjør det mulig å utnytte skjermkortet under avspilling av HD-materiell. Dette fungerer utmerket til mitt system som består av nVIDIA ION + Intel Atom.

Stemmer det, tv-tuner og xbmc er ikke satsningsområdet for xbmc-teamet enda. Så dette er ikke støttet ( med unntak av frontendplugin, men dette anser jeg som såpass avansert at det ikke er verdt det)

Lenke til kommentar

Dette vet jeg ikke noe om. DXVA = DirectX Video Acceleration som gjør det mulig å utnytte skjermkortet under avspilling av HD-materiell. Dette fungerer utmerket til mitt system som består av nVIDIA ION + Intel Atom.

Stemmer det, tv-tuner og xbmc er ikke satsningsområdet for xbmc-teamet enda. Så dette er ikke støttet ( med unntak av frontendplugin, men dette anser jeg som såpass avansert at det ikke er verdt det)

Heh, ok.

Men er det noen sjangs for å få inn vanlig analog kabel iallefall da?

På Linux da altså...

Lenke til kommentar

Heh, ok.

Men er det noen sjangs for å få inn vanlig analog kabel iallefall da?

På Linux da altså...

Tuner er tuner, enten om det er digitalt eller analogt signal.

Problemet er at det ikke finnes støtte i xbmc i det hele tatt for streaming fra tunerkort

Lenke til kommentar

Ok, syns jeg hørte om noen som kunne se TV i XBMC... guess not :p

Men nå har jeg et annet spørsmål:

Jeg går inn på Programmer, deretter SVN Repo Installer.

Der er det flere kilder, bl.a. xbmc-addons etc.

Når jeg velger "plugins" på en av disse kildene, så kommer det opp "programs", "video" etc., men når jeg går inne på disse kildene, så skjer det ingenting?

Skal det ikke dukke opp en haug med plugins e.l?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...