Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Win XP starter ikke etter resetting til fabrikkinnstillinger av BIOS

Anbefalte innlegg

Som sagt så ble innstillingene i BIOS endret merkelig nok tilbake til fabrikkinnstilinger. Dette har resultert i at Win XP ikke vil starte opp. Prøvd å bruke Win-cd'n, men har ikke hjulpet noe.

Det hele ender med at jeg får blue-screen etter ca 15 sek med boot screen til XP. Jeg har endret tilbake av det som jeg har endret på fra før av, og litt til, men skjønner fremdeles ingenting!

Noen som veit hva det kan være? Jeg har en mistanke om at en av oppstartsfilene til Windows trolig har forsvunnet, på en eller anna måte...

Kjører Asus Striker Extreme II HK med Intel qx6800 @ 2,66GHz. Kjører jeg CPU på orginal hastighet (2,93GHz) så går den for varm. Ligger regelmessig på 82-84 grader ved 2,66GHz. Har fungert som hakka møkk før dette skjedde!

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se om det kan være noen settings for disk controller (SATA, RAID, AHCI, osv.) som har blitt satt til noe det ikke var da XP virket ...

Hva mener du med "prøvde å bruke Win-cd'n"?

Klarte du ikke å boote fra CD'en i det hele tatt?

Kom du så langt at du kunne velge "repair install", osv.?

Alle innstillinger er resatt i BIOS til det jeg hadde da XP virket. Hadde lagret det på flash minne til HK.

Jeg startet opp pc-en med xp-cd'n og valgte "repair", da kom jeg til et punkt hvor jeg fikk beskjed om å skrive inn EXIT og pc-en skulle restarte. Jeg kommer ikke lenger enn dette, og jeg VIL hente ut det som kan hentes ut fra harddisken før evt en formattering. Det er ikke noe problem for min del.

Det hjelper ikke om jeg velger "sikkerhetsmodus" eller "siste innstillinger som virket" ved oppstart av XP.

Lenke til kommentar

Det blir litt skudd i mørke her, men noe treffer man jo da og ...

Har BIOS en setting for "execution prevention" eller no sånt?

Jeg har nylig opplevd en PC som blåskjermet etter få sekunder fordi XPSP3 ikke tålte en setting som hadde vært helt OK for XPSP2 ...

Jeg kom litt lenger i Safe Mode, men da frøs maskinen før jeg kom til logon screen.

Lenke til kommentar
Det blir litt skudd i mørke her, men noe treffer man jo da og ...

Har BIOS en setting for "execution prevention" eller no sånt?

Jeg har nylig opplevd en PC som blåskjermet etter få sekunder fordi XPSP3 ikke tålte en setting som hadde vært helt OK for XPSP2 ...

Jeg kom litt lenger i Safe Mode, men da frøs maskinen før jeg kom til logon screen.

Veit ikke, men skal sjekke dette når jeg kommer hjem igjen.

Dessuten, vil bare føye til at jeg startet opp pc-en min XPSP3 kun én gang etter at jeg oppgraderte fra XPSP2. Kan det ha noen sammenheng? Sjelden pc-en blir slått av :p

Lenke til kommentar

Tror ikke noen av oppstartsfilene til XP er forsvunnet, men hvis du har SATA disker og de var satt til AHCI i BIOS vil en reset til "default" sette dem til IDE og da vil ikke XP virke.

Sjekk om dette er skjedd, altså sjekk hva SATA kontrolleren i BIOS er satt til, IDE, AHCI eller noe annet.

Lenke til kommentar

Ta en titt på Max Thermal Specification (64.5°C), og du har kjørt med 82-84'C, siden begynnelsen av juni. Hvis det er under idle, så lurer jeg på hva den blir under load!

Jeg trur ikke din cpu kjøler ble riktig montert, da du bygget pc'en.

Prøv å fjern cpu kjøler, rengjør cpu og kjøler med isopropanol(kjøpes på bensin stasjoner), eller Arctic Silver ArtiClean. Sett på ny termisk pasta, og håp at cpu ikke har tatt skade. Les den siste linken, om rengjøring og påsmøring av pasta. Se at du får cpu kjøler skikkelig på plass, eller kjøp en ny kjøler, fordi den orginale er dårlig til den cpu'en.

Det er ikke sikkert dette løser ditt problem, men en overopphetet cpu, funger ikke som den skal!

Lenke til kommentar
Ta en titt på Max Thermal Specification (64.5°C), og du har kjørt med 82-84'C, siden begynnelsen av juni. Hvis det er under idle, så lurer jeg på hva den blir under load!

Jeg trur ikke din cpu kjøler ble riktig montert, da du bygget pc'en.

Prøv å fjern cpu kjøler, rengjør cpu og kjøler med isopropanol(kjøpes på bensin stasjoner), eller Arctic Silver ArtiClean. Sett på ny termisk pasta, og håp at cpu ikke har tatt skade. Les den siste linken, om rengjøring og påsmøring av pasta. Se at du får cpu kjøler skikkelig på plass, eller kjøp en ny kjøler, fordi den orginale er dårlig til den cpu'en.

Det er ikke sikkert dette løser ditt problem, men en overopphetet cpu, funger ikke som den skal!

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Tror ikke noen av oppstartsfilene til XP er forsvunnet, men hvis du har SATA disker og de var satt til AHCI i BIOS vil en reset til "default" sette dem til IDE og da vil ikke XP virke.

Sjekk om dette er skjedd, altså sjekk hva SATA kontrolleren i BIOS er satt til, IDE, AHCI eller noe annet.

SATA kontrollen er satt på. Kan ikke se at de er satt til noe annet. IDE-kanalen er også aktiv, kan det ha noe å si? Kjører 2 dvd-brennere på den ene IDE-kanalen jeg har på HK.

PS: er ikke helt med når du nevner AHCI :p

Lenke til kommentar

SATA kontrolleren kan settes til forskjellige modus. I min BIOS (Asus P5Q Deluxe) kan SATA kontroller settes til Disabled, Compatible eller Enhanced. I Enhanced modus kan jeg velge mellom IDE, RAID eller AHCI (Advanced Host Controller Interface). Er SATA kontroller din satt til Compatible mode, skulle ikke XP ha noe problem med å starte, heller ikke om den er satt til Enhanced og IDE. Selv om den er satt til AHCI burde XP starte hvis den var satt til AHCI da du installerte XP.

Har ikke noe å si om du kjører 2 DVD brennere på IDE kanalen. Har selv 1 DVD brenner og en Iomega disk på IDE kanalen.

Som ask99 sier, så har du en syk høy temperatur på CPUen din. Jeg har en Q9550 2,83 GHz som er overklokket til 3,4 GHz og idle temperatur ligger på 37 grader. Kommer vel ikke opp i mye over 60 grader på full last. Så du bør gjøre noe med den CPU kjøleren din snarest før du ender opp med en "fried" CPU. Det kan ha noe med oppstart problemet ditt å gjøre, selv om PCen har virket fint lenge.

Rekker du å se hvilken feilmelding BSOD gir?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Fotoapparat med videofunksjon er smart :)

Det står som følgende: " Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade".

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

"Hvis det er første gang dette skjer..."

(Alternativet for sikkerhetsmodus oppgis mellom her)

Termisk informasjon:

***STOP: 0x000000ED (0x8A6D2030,0xC00000)

Det som er det morsomme her, er at ingenting fungerer! Verken sikkerhetsmodus, vanlig oppstart eller siste fungerende innstillinger...

Edit: betyr "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" at harddisken ikke er mulig å lese for windows/pc-en?

Endret av Svirre91
Lenke til kommentar

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME betyr nok at Windows ikke greier å montere disken din. Ikke så bra det nei, men det skulle være mulig å fikse.

Start PCen med XP CDen og velg Repair, R, i setup slik at du kommer til Recovery Console. Velg den Windows installasjonen du vil fikse. Du har vel kommet så langt en gang før, så bare gjenta det samme til du kommer til system symbolet.

Skriv så fixboot og trykk Enter. Dette vil skrive en ny boot sektor til disken. Deretter kan du skrive fixmbr og trykke Enter. Prøv så å restarte PCen uten XP CDen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME betyr nok at Windows ikke greier å montere disken din. Ikke så bra det nei, men det skulle være mulig å fikse.

Start PCen med XP CDen og velg Repair, R, i setup slik at du kommer til Recovery Console. Velg den Windows installasjonen du vil fikse. Du har vel kommet så langt en gang før, så bare gjenta det samme til du kommer til system symbolet.

Skriv så fixboot og trykk Enter. Dette vil skrive en ny boot sektor til disken. Deretter kan du skrive fixmbr og trykke Enter. Prøv så å restarte PCen uten XP CDen.

Det fungerte heller ikke :/

Har bestilt en ny disk som jeg kommer til å legge inn på når alle problemene er løst. Kan jeg koble til harddisken som jeg har nå, eksternt uten å være beskymret over at det kanskje ikke er mulig å hente ut ting og tang jeg har på den? :)

Lenke til kommentar
Kan jeg koble til harddisken som jeg har nå, eksternt uten å være beskymret over at det kanskje ikke er mulig å hente ut ting og tang jeg har på den? :)

Nei...

Du må nok fortsette å være bekymret inntil du ser hva som skjer.

Hvis PC'en din har trøbbel med å "finne ut av" disken, så kan det hende at diskkontrolleren i et eksternt kabinett vil ha de samme problemene.

Har du sagt noe om hva slags disk du har? (Den med problemene.)

SATA? IDE?

Har du bare én partisjon på den, eller flere?

(Det kan jo hende at det bare er boot-partisjonen som trøbler.)

Hva med å laste ned Parted Magic, brenne ISO-filen ut på CD, boote fra den - og se hva den partisjons-editoren sier om disken din? (Du trenger ikke gjøre noen endringer, bare se hva den finner på disken din.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Kan jeg koble til harddisken som jeg har nå, eksternt uten å være beskymret over at det kanskje ikke er mulig å hente ut ting og tang jeg har på den? :)

Nei...

Du må nok fortsette å være bekymret inntil du ser hva som skjer.

Hvis PC'en din har trøbbel med å "finne ut av" disken, så kan det hende at diskkontrolleren i et eksternt kabinett vil ha de samme problemene.

Har du sagt noe om hva slags disk du har? (Den med problemene.)

SATA? IDE?

Har du bare én partisjon på den, eller flere?

(Det kan jo hende at det bare er boot-partisjonen som trøbler.)

Hva med å laste ned Parted Magic, brenne ISO-filen ut på CD, boote fra den - og se hva den partisjons-editoren sier om disken din? (Du trenger ikke gjøre noen endringer, bare se hva den finner på disken din.)

Det er en Seagate 250 GB HDD på SATA. Har bare en disk i pcen, og det er kun én partisjon på den. Veit det er mulig å hente ut filer på en annen måte, men det er veldig tungvindt samt vanskelig å finne igjen filene da alt legger seg hvor-som-helst.

Til nød kan jeg bruke den metoden, men hvis jeg kan finne en annen metode så vil jeg helst det:)

EDIT: Skal se hva Parted Magic sier.

Endret av Svirre91
Lenke til kommentar

Default på nye hk er vel AHCI Enabled.

XP støtter ikke AHCI

(ved installasjon av XP trenger man intel ACHI drivere lagt inn med F6 + diskett u/installasjon , eller XP CD laget med f.eks nLite hvor Intel AHCI er slipstreamet inn)

Forsøker man å laste en Windows XP installasjon med disk kontroller i AHCI mode satt i CMOS settings (hvor installasjonen av XP er gjort med IDE mode) får man BSOD med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Er installasjonen av XP gjort "MED" AHCI mode kan man boote opp med kontroller til IDE mode (da XP har driver inne for dette - standard ide driver). Etter boot vil man da få "new drives found osv)

Så sjekk pånytt i cmos settings at sata disk kontrolleren din IKKE kjører med AHCI mode.

Det er ingen problemer å putte denne disken i et USB kabinett for deretter å kopiere ut filer fra den ( må kanskje gjøre "take ownership" av noen foldere , men det er alt).

Edit:

Man får også samme "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" BSOD

hvis man har installert XP med AHCI mode og skifter i CMOS-Settings til IDE mode.

Skifte til IDE mode (fra AHCI installert XP) krever noen register oppføringer endret - da de gamle settings henviser til AHCI.

Edit2:

Nå er det heller ikke noe problem å få ut filer selv ved en reinstallasjon av XP på samme HDD / partisjon .

Alle skal på død og pine formattere partisjonen de skal installere OS på .

Dette er unødvendig - man velger bare samme partisjon og velger "leave filesystem intact".

Det eneste som vil skje er at .\windows\ med under kataloger blir overskrevet , samt uderkataloger i .\Program Files\ .

Den gamle brukerprofil under .\Documents and Settings\ vil ikke overskrives.

Man kan velge å opprette et "nytt brukernavn" ved reinstallasjon , eller om man velger samme som før - f.eks ole blir den nye profilen kalt .\Documents and Settings\ole.000 - den gamle forblir der urørt kalt .\Documents and Settings\ole\

Installasjonen vil være like "fresh" som en nyinstallasjon - bortsett fra at det vil ligge igjen filer andre steder som er og forblir ureferert av nyinstallasjonen (tar kun opp plass og har ingen innvirkning på OS ytelsen) .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Jeg har egentlig et spørsmål til Chavalito, bør man ikke ta en chkdsk /p, før fixboot. Eller er dette ikke nødvendig?

chkdsk /p (This will launch a utility which will check for errors on your hard drive)

Nei, det er ikke nødvendig å kjøre chkdsk /p før man kjører fixboot selv om det er en god ide å gjøre det. chkdsk sjekker jo kun fil systemet på HDen og ikke boot sector eller master boot record, hvis jeg ikke husker helt feil da. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...