Gega Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Idag kom endelig min P50G10 fra elprice.no. jeg har ikke rukket å studere tv`n så mye men jeg koblet pc`n til via dvi-hdmi. Jeg regnet med at jeg skulle få 1920x1080 når jeg koblet til med dvi-hdmi, men den gang ei, det ble ikke mer enn 1216x684 med rett bilde..når jeg setter oppløsningen til 1920x1080 så blir bildet feil, jeg ser ikke alle ikonene og ikke startlinjen...bildet blir ganske enkelt for stort. Hva er det jeg gjør galt eller må jeg ha meg et nytt grafikkort får å få 1920x1080? er det noen innstillinger som må gjøres? Grafikkortet som er i pc`n er et Geforce 7600GS som tilkoblet med en dvi til hdmi kabel... __________________ Denon AVR-2809 - Panasonic DMP-BD35- Yamaha EF NS-555 - Yamaha NS-333 - Yamaha NS444 - Yamaha Subwoofer YSTSW315 Med vennlig hilsen Geir Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Det du ser kalles overscan. http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan Det er et vanlig problem med PC tilkobling. Det man ønsker er 1:1 pixelmapping, noe som avhenger av at TV støtter det. Vet ikke hvordan det gjøres på din TV, men sjekk menyene for bildeinnstillinger. Noen Samsung TVer har en innstilling som heter 'Just scan', andre kaller det noe annet. Det er ikke akkurat innlysende hva de gjør. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Gå inn i menyen og skru av Overscan. Det kan hjelpe... Lenke til kommentar
Gega Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Gå inn i menyen og skru av Overscan. Det kan hjelpe... Jeg får ikke opp valget "overscan" når jeg kjører fra pc`n (hdmi2)...om jeg går tilbake til tuneren (hdmi1) så kommer valget "overscan" opp og jeg kan slå den av og på men så snart jeg mottar kilder fra pc`n så mister jeg dette alternativet..Har det noe å si hvilken hdmi pc`n er koblet til? HDMI1 = Tuner fra canal digital (hdpvr) HDMI2 = Pc via dvi > hdmi HDMI3 = Ledig Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Det er fordi at det er kun HDMI1 som har denne støtten antar jeg. Bytt PC til HDMI1, og Canal Digital til HDMI2, og prøv igjen Lenke til kommentar
Gega Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Det er fordi at det er kun HDMI1 som har denne støtten antar jeg. Bytt PC til HDMI1, og Canal Digital til HDMI2, og prøv igjen Men da vil det vel si at jeg ikke kan bruke overscan på kilden fra tuneren og det er vel anbefalt for å få fylt bildet ut til kantene?? Kan det også være en mulighet å koble pc`til en av hdmi inngangene på receiveren (denon AVR-2809), så jeg bare går med en ledning til hdmi1 på tv`n? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Overscan er PÅ i utgangspunktet. Det menes da at det bare er HDMI1 som har støtte for å slå AV overscan. Det er bare for PC man trenger å slå det av. Lenke til kommentar
Gega Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Overscan er PÅ i utgangspunktet.Det menes da at det bare er HDMI1 som har støtte for å slå AV overscan. Det er bare for PC man trenger å slå det av. Ok, sånn å forstå ja...du mener at de hdmi 2 og 3 så er den på og vil kjøre overscan på signalene som kommer fra receiveren, det vil si tuner og blue ray spilleren. Skal prøve dette senere i dag Lenke til kommentar
Gega Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Det er fordi at det er kun HDMI1 som har denne støtten antar jeg. Bytt PC til HDMI1, og Canal Digital til HDMI2, og prøv igjen Har nå byttet om, pc`n er nå på hdmi1 og tuneren på hdmi2, men nå skjer det motsatte, nå får jeg opp valget med å slå av og på overscan kun på hdmi2 som tuneren er på og ingen mulighet for å slå av overscan på den hdmièn som pc`n er på... På avforumet var det som nevnte noe om siglelink og duallink hdmi kabel...kan det være noe sånt som plager meg? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Om problemet er uavhengig, så betyr det at tven ikke får rett oppløsning ut fra pc. Oppløsning må være 1920x1080, og alle former for underscan, overscan osv (gjerne egne innstillinger på avansert del av grafikkinstillinger) må være slått av. Prøv med feks et program som heter powerstrip om du fortsatt sliter. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Det er fordi at det er kun HDMI1 som har denne støtten antar jeg. Bytt PC til HDMI1, og Canal Digital til HDMI2, og prøv igjen Har nå byttet om, pc`n er nå på hdmi1 og tuneren på hdmi2, men nå skjer det motsatte, nå får jeg opp valget med å slå av og på overscan kun på hdmi2 som tuneren er på og ingen mulighet for å slå av overscan på den hdmièn som pc`n er på... På avforumet var det som nevnte noe om siglelink og duallink hdmi kabel...kan det være noe sånt som plager meg? Sjekk om tv står stilt til automatisk. Bytt til ws eller 16:9. Da skal muligheten for å skru av overscan komme opp. Lenke til kommentar
Gega Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Det er fordi at det er kun HDMI1 som har denne støtten antar jeg. Bytt PC til HDMI1, og Canal Digital til HDMI2, og prøv igjen Har nå byttet om, pc`n er nå på hdmi1 og tuneren på hdmi2, men nå skjer det motsatte, nå får jeg opp valget med å slå av og på overscan kun på hdmi2 som tuneren er på og ingen mulighet for å slå av overscan på den hdmièn som pc`n er på... På avforumet var det som nevnte noe om siglelink og duallink hdmi kabel...kan det være noe sånt som plager meg? Sjekk om tv står stilt til automatisk. Bytt til ws eller 16:9. Da skal muligheten for å skru av overscan komme opp. Ja det funket jo det, men når jeg slo av overscan på den aktuelle hdmièn så slo den av overscan på alle hdmiène og da strekker den ikke bilde helt ut når jeg ser på tv fra tuneren...hmmm, dette var ikke enkelt. Vil dette endre seg om jeg kjøper et nytt skjermkort som har native hdmi ut? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Den skal ikke strekke bildet fra tuneren, det medfører unødvendig skalering . 1:1 er veien å gå. Lenke til kommentar
Gega Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Den skal ikke strekke bildet fra tuneren, det medfører unødvendig skalering . 1:1 er veien å gå. ok, men da blir det jo svarte striper i ytterkantene om jeg slår av overscan, man ser tydelig at når jeg slår på overscan så fyller den skjermen med denn siste centimeteren :!: ...er det noen innstilling på tuneren jeg kan gjøre for å forhindre at dette skjer. Vet du om det vil bli bedre om jeg kjøper nytt skjermkort?? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hva slags oppløsning har du ut fra dekoderen, og hva slags kabel bruker du? Lenke til kommentar
Gega Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Hva slags oppløsning har du ut fra dekoderen, og hva slags kabel bruker du? ut fra tuneren har jeg 1080i og jeg bruker en rimelig hdmi kabel som går til receiveren og fra receiveren til tv`n. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå