Gå til innhold

Asus N60DP: dugelig?


Wartortle

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært på utkikk etter en erstatter til min 4 år gamle gaming-laptop (1,8GHz Pentiom M, 1,5GB ram, ATI radeon 9700), etterson den ikke lenger klarer å drive nyere spill.

 

Så plutselig en dag kom jeg over denne tilsynelatende vidunderlige maskinen:

http://www.milrab.no/PartDetail.aspx?q=p:2743845

 

ATI 4670, 4GB ram og W7 for 5600kr virker nesten for godt til å være sant. Er derfor ganske skeptisk til prosessoren. Har funnet veldig lite bechmarks av AMDs nye Caspian-prosessorer, så frykter at den ville blitt en kjip flaskehals ved gaming.

 

Ifølge denne siden får den 1261 poeng i Passmark:

http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php...+Dual-Core+M300

 

Eventuelt får man samme PC med den noe kraftigere M500 for en tusenlapp ekstra.

 

Foruten skepsis angående ytelsen synes jeg maskinen ser ypperlig ut. Fin oppløsning til mitt bruk, pent utseende, passe stor skjerm.

 

Jeg lurer derfor på om noen vet om prosessoren vil duge til spill? Eller blir den en så stor flaskehals at jeg heller burde se meg om etter en annen maskin?

Spillene jeg i første rekke ønsker å spille på den er Dragon Age, The Last Remnant og Command & Conquer 3.

 

 

På forhånd takk! :)

Endret av takeru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var endelig maskinen i hus :D

 

Det første som slo meg var det lekre utseendet på maskinen. Jeg hadde sett utfra bildene at den skulle ligne litt på tre, noe som faktisk ser enda penere ut i virkeligheten enn på bilder. Også er den så god å ta på~

 

Det andre jeg merket meg var hvor lett den var! Den veier betydelig mindre enn jeg trodde, og noe av grunnen er nok det spinkle batteriet. Det er bittelite, og varer bare rett i overkant av en time (ugh..)

 

Men nok om det. Jeg kjøpte maskinen av én grunn, nemlig for å spille spill. Og på dette området ble jeg oppriktig skuffet. CoD6:MW2 holdt bare 20-25 fps på laveste grafikkinstillinger, og Dragon Age fikk jeg ikke til å kjøre akseptabelt uansett hvor lavt jeg satte grafikkinstillingene.

 

På dette tidspunktet var jeg sikker på at jeg hadde kjøpt katta i sekken.

 

Men så oppdaterte jeg skjermkortdriveren fra 8.2 (som var på maskinen fra før) til 9.1, og DU MILDE for en forskjell! Jeg kjører nå Dragon Age på high i full oppløsning og med 4x AA fullstendig flytende (40-60fps, målt med øyemål :p) Det samme gjelder MW2, tilnærmet maksimale grafikkinstillinger, og det flyter veldig fint. HURRA!

 

Jeg har hørt at skjermkortdrivere påvirker ytelsen, men dette er jo helt latterlig. Ante virkelig ikke at forskjellen kunne være så stor. Skjermkortdrivere er derimot ikke å oppdrive på noen enkel måte, ettersom ATI har sagt fra seg alt ansvar for disse til PC-produsentene, og ASUS har bare gamle drivere til nedlastning. Det jeg gjorde var å laste ned driveren til desktopversjonen av ATI4670 og modifiserte den med et program kalt Mobility Modder. Dette var veldig enkelt og oversiktelig å få til.

 

Lyden er derimot en helt annen historie. Ingen "Bass tube" her i gården nei; her er det spinkle høytalere plassert på undersiden av maskinen.

 

Jeg ble derimot veldig positivt overrasket over varmeutviklingen i maskinen; den blir knapt varm i det hele tatt! Veldig effektiv kjøling!

 

Nå er jeg storfornøyd med maskinen. Et av de bedre kjøpene jeg har gjort på lang tid. Selv om batteriet bare varer en knapp time og lyden ikke er noe å rope hurra for. For meg er ikke dette viktig i en spillmaskin, da jeg vil komme til å sitte med strømkabelen i og hodetelefoner på hodet.

 

OPPDATER SKJERMKORTDRIVEREN FOLKENS, så har dere en heftig spillmaskin til en veldig rimelig penge! :D

Endret av takeru
Lenke til kommentar

Driveren er på over 100MB, og jeg sitter på et offentlig nett med veldig begrenset upload, så kan nok ikke det før jeg kommer hjem til helgen :(

 

Prosessen er veldig rask og enkel, så du kommer nok ikke til å få noen problemer med å modifisere driveren selv.

 

Driveren til desktopversjonen av 4670 finner du her:

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

(Windows 7 64bit -> Radeon -> Radeon HD 4600 series)

 

Mobility Modder og instruksjoner til hvordan du skal gå frem finner du her:

http://www.driverheaven.net/modtool.php

 

Det er forresten viktig at du velger engelsk som installasjonsspråk, ellers får du ikke installert driveren ;)

 

Tro meg, det skal godt gjøres å gjøre noe feil :)

Endret av takeru
Lenke til kommentar

Mulig at shadercoretempen ikke viser helt korrekt ja :p

 

Du bør ha den kjørende i bakgrunnen og checke "continue refreshing this screen while GPU-Z is in the background" fordi tempen senkes fort etter at du slutter å spille.

 

Jeg foretrekker HWMonitor til å sjekke temperaturen mens jeg spiller. Da har du tempen på gpu/cpu osv.

Lenke til kommentar

M300 er 2,0 GHz dual-core, M500 er 2,2 GHz dual-core. ^^

Jo raskere prosessor, jo mer futt er det i maskinen :p

 

Prosessoren i min maskin (M500) har mer enn nok å gjøre, så ville nok ikke valgt en maskin med svakere prosessor om spill er et aktuelt bruksområde.

Endret av takeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...