tomsi42 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Nå er vi på full fart inn i det mørkeste av mørketiden. Men det er ingen grunn til å stoppe å fotografere; istedet kan du prøve deg på nattfotografi. Det vil si at du tar bilder etter at det er blitt mørkt og du bruker det lille naturlig lyset som er igjen. Lyskilde kan være utelys, månen, stjerner osv. Dugnaden starter mandag 16. november og avsluttes søndag 22. november. Undertegnede har selv ingen erfaring i dette, og oppfordrer dere som kan dette, med å komme med tips for oss som er nybegynnere. Det er ingen påmelding - det er bare å forsøke; får du det til, så poster du bildene i den angitte perioden. Klarte du det ikke, så er det ingen behøver å få vite det Jeg har tenkt å forsøke noe nytt denne gangen; de av dere som ønsker å starte egne tråder, kan gjøre det (slik som månedsfestene) eller poste bilde i en dertil egnet tråd som opprettes. Sistnevnte tråd er for de som kun tar et eller to bilder i løpet av uken. Reglene er enkle: 1. Du må være fotografen bak bildene og de skal være tatt i dugnadens periode. 2. Denne dugnaden varer fra og med mandag 16.11.09 til og med søndag 22.11.09. 3. Du kan velge om du vil poste bilder i den generelle 4. Du kan poste maks to bilder per dag. 5. Bilder i liggende (landskap-) format kan ikke være større enn 1280 piksler i lengden. Bilder i stående (portrett-) format kan ikkevære større enn 1024 piksler i høyden. Denne tråden benyttes som diskusjonstråd. Tom Endret 12. november 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hva med en liten tutorial for oss som ikke har lang erfaring med mange mange minutters lukkertid? Anew eller andre som føler seg kallet? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 "Duk kan poste maks tot bilder per dag." ?????? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 "Duk kan poste maks tot bilder per dag." ?????? Maks totalt? Nei, mente to. Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Trikset er stativ, spegellås og enten tidsutløysar eller fjernutløysar. Lukkartid og blender må ein stor sett berre prøva seg fram med, men i ein del tilfelle vil lysmålaren i kameraet gi ein grei peikepinn. Ta bilete i RAW, slik at du kan leika deg med kvitbalansen i ettertid. Sidan det er kaldt ute, hugs godt med varme klede, lommelykt kan også vera greit for oss som ikkje har lys i knappane på kamera. Manuell fokus og live view er ofte nødvendig for fokuseringa. "Duk kan poste maks tot bilder per dag." ?????? Maks totalt? Nei, mente to. Tom Duk ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Duk ? Rødrutete som på en fransk restaurant Prøv "Du" Får skylde på slafft tastatur ... Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det er mang kule motiver om natta. Med forskjellige lyskilder og forskjellige farger blir det noe annet enn bilder tatt på dagen. Stativ bør/må man ha. Olympus E-450 (speillås/anti-shock) ED 25mm 'pancake' ISO 100 f/9,0 20sek. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Eg har ein del nattbilete i Oktoberfesten min. f.eks. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=330146 https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=329962 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Helt klart at jeg skal være med på denne. Og jeg rekker det akkurat. Dagen etter dugnaden, altså den 23. reiser jeg bort. Langt bort. Skal nesten helt til den andre enden av kartet.. til Oslo for å være barnevakt i nesten 3 uker. Tre uker uten internett. Dessuten er nattfoto noe jeg absolutt må lære. Når jeg kommer hjem fra Osloturen så ser ikke jeg sola igjen før i slutten av januar.. ------- Om man poster flere enn ett til to bilder per uke så skal man altså poste i en fellestråd. Det liker jeg. Men kan ikke de som lager egne tråder også poste ette eller to bilder i den tråden, og da i slutten av dugnaden? Kanskje også de som bare har tatt ett eller to bilder i løpet av uka poster bildene sine i slutten av den uka? Jeg tror jeg forklarer litt uklart. Det jeg mener er at du oppretter den fellestråden i slutten av den uka utfordringen varer. F.eks. på fredagen. Endret 12. november 2009 av B@L2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Helt klart at jeg skal være med på denne. Og jeg rekker det akkurat. Dagen etter dugnaden, altså den 23. reiser jeg bort. Langt bort. Skal nesten helt til den andre enden av kartet.. til Oslo for å være barnevakt i nesten 3 uker. Tre uker uten internett.Dessuten er nattfoto noe jeg absolutt må lære. Når jeg kommer hjem fra Osloturen så ser ikke jeg sola igjen før i slutten av januar.. Cool! Har du tid; så får vi lage oss en liten treff. -------Om man poster flere enn ett til to bilder per uke så skal man altså poste i en fellestråd. Det liker jeg. Men kan ikke de som lager egne tråder også poste ette eller to bilder i den tråden, og da i slutten av dugnaden? Kanskje også de som bare har tatt ett eller to bilder i løpet av uka poster bildene sine i slutten av den uka? Jeg tror jeg forklarer litt uklart. Det jeg mener er at du oppretter den fellestråden i slutten av den uka utfordringen varer. F.eks. på fredagen. Det er et godt forslag du kommer med der. Da kan ukestrådene være en form for arbeidslogg - med kommentarer og det hele. Så kan fellestråden fungere som galleritråd i tillegg. Tror ikke det er nødvendg å vente til fredagen før jeg oppretter fellestråden; men den trenger ikke å være klar på mandag heller. Tom Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Har jeg forstått det rett når det her er snakk om å ta bilder når det er mørkt, uavhengig av lyskilde? Da kan man jo i prinspippet dra med seg lys også slik som de har gjort i denne bloggposten. Hvis jeg har forstått det rett åpner det for flere muligheter hvis man ikke har lyst til å sitte og kjede seg en halvtime i stummørke for hvert bilde. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Har jeg forstått det rett når det her er snakk om å ta bilder når det er mørkt, uavhengig av lyskilde?Da kan man jo i prinspippet dra med seg lys også slik som de har gjort i denne bloggposten. Hvis jeg har forstått det rett åpner det for flere muligheter hvis man ikke har lyst til å sitte og kjede seg en halvtime i stummørke for hvert bilde. Meningen er å ikke bruke blits eller medbrakt lys. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Et par protips for nattfoto: 1) Ta deg god tid ogdobbeltsjekk alt. Lite er så kjipt som å oppdage at du har bomfokusert etter en 10 minutters eksponering (been there, done that) 2) Det blir veldig fort veldig mørkt i søkeren. Husk derfor å ha med lommelykt - absolutt nødvendig for fokusering (AF-hjelpelys funker av og til, men kan være veldig klønete - det er bedre å fokusere manuelt) 3) Komposisjon blir fort veldig omtrentlig siden du ikke ser så mye i søkeren. Pass derfor på å ikke komponere presist. Ha nok luft rundt til å kunne rette opp skjeve horisonter. Speillås er ikke viktig. De få øyeblikkene med vibrasjoner fra speilet betyr akkurat ingenting i en flere minutter lang eksponering. Selvutløser funker, men helst har du en snorutløser som Nikon MC-36 (du finner billige og gode kopier på ebay - jeg bruker en fra Youngnuo, som finnes til alle merker for omkring $40). De tøffeste fargene får du innenfor ca. 1 time etter solnedgang. Da er det fortsatt litt lys i himmelen, som gir en sterk og klar blåtone. Bland inn kunstig lys, så kommer gul- og rød-fargene til sin rett. 30 sekunders lukkertider er for pyser - eller de uten skikkelig timer. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Meningen er å ikke bruke blits eller medbrakt lys. ..Skrive det i selve utfordringsposten, da? Edit: Stemmer forøvrig for noe sånt som "hovedsaklig naturlig lys" - kan bli mye tøft med litt blitsing eller led-tegning i laaang eksponering. Nei - ikke interessant med blitsbilde av hagen, bare opplyst av blits, men interessant med effekter fra kunstig/medbrakt lys.. Endret 13. november 2009 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Meningen er å ikke bruke blits eller medbrakt lys. ..Skrive det i selve utfordringsposten, da? Det skal jeg gjøre, men trenger en vettug formulering - det å bruke lys som en effekt kan jo også være en greie; men det bør kanskje være en egen dugnad? Tom Lenke til kommentar
lessis Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Denne utfordringen så morsom ut. Har ikke fotografert annet enn månen og fyrverkeri i mørket. Fikk denne linken tilsendt i dag fra en kollega om fotografering i mørket: http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=5666 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det skal jeg gjøre, men trenger en vettug formulering - det å bruke lys som en effekt kan jo også være en greie; men det bør kanskje være en egen dugnad? Tom Skriv at det er lang lukkertid som er poenget - blits kan legges igjen hjemme. Tror jeg må være med på denne, fikk såvidt prøvd meg på lang lukkertid på slutten av oktoberfesten. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hvis det skal være hele poenget - hva med å endre tittelen til "Fotodugnad #15 - nattfotografering i eksisterende lys"? Eller "..i naturlig lys"? ..Og så spesifisere i selve teksten at det er det mer eller mindre naturlige lyset som "er der fra før" - fra lyktestolper, faste utendørslamper, lysforurensning, stjerne- og månelys eller lysrester fra solnedgangen. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 eller lysrester fra solnedgangen. Kommer det noen og tørker opp dette? Kan bli et forferdelig søl over tid hvis lysrester samler seg opp fra flere solnedganger. Ellers er Anew inne på en ting her: Ved veldig lang lukkertid er hverken speillås eller fjernutløser spesielt kritisk. Men fjernutløser/trådutløser kan uansett være hendig å ha. Medbrakt lommelykt er et godt tips. Det er selvsagt også et stativ med et hode som står skikkelig fast (ikke siger). Det skulle ellers ikke være noen grunn til å bruke noe annet enn sensorens optimale ISO-instilling. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Er det noe begrensning over hvor mørkt det må være.. Altså det trenger ikke å være beke natta? Skumring/blåtimen funker også? Er egentlig veldig opptatt kommende uke, men kan nok dra ut i helga. Nattfoto har jeg aldri gjort noe godt forsøk på, så det kan bli spennende. Endret 13. november 2009 av Ageurk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå