hean Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jaja, måtte vel skje meg også til slutt så mye som jeg surrer. En stille og fredelig onsdagskveld ser jeg en tråd her på forumet der en spør om brødoppskrifter. Vel tenker jeg og googler litt for å se om jeg kan hjelpe, havner da på denne siden. http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift12779.asp På den siden ser jeg en liten IQ-test, "Hvor smart er du", vi kan vel med trygghet si.... ikke så veldig, ihvertfall ikke i denne situasjonen. Jeg trykker ivrig og kommer til en side med noen spørsmål, mot slutten kommer jeg til en side der jeg skal velge operatør og skrive inn telefonnummer. Stusser litt på dette men jeg føler jeg har svart så bra at her vil jeg gjerne se svaret. Jeg får tilsendt ett passord jeg skriver inn i neste vindu. Deretter er jeg ferdig, ser det ut til. Venter spent på telefonen, så plutselig kommer det inn en melding. Abonnementsservice-velkommen til www.CellXL.com! Du vil faa 3 tjenester/uke: Ringetoner Wallpapers Spiller 30Kr./stykk Hjelp? 21547847 Selskap: Media Market Hmmm, tenker jeg.... skulle jeg ikke få resultatene på testen? Deretter dumper enda en beskjed inn i inboxen min som sier følgende: Du vil faa tilsendt 12tjenester hver maaned. Avgiften blir belastet to ganger i maaned, 2SMS, 90Kr/SMS, 180KR /stykk. For avmelding: send STOPwww.CellXL Hmmm, tenker jeg igjen... dette kan jo ikke stemme. Først nå kommer meldingen jeg ventet på men nå er vel stemningen en litt annnen. Hei HÅVARD ! Du harsvart riktig paa 73% av spoersmaalene (8 fra 11):Gratulasjoner! Vi har sett bedre resultater, men det var bare noen faa Først nå siger det inn hva som har skjedd.... hel.. tenker jeg og klikker tilbake for å se på sidene. Nemlig, der er det nederst på siden noen betingelser MEN de har INGEN sammenheng med IQ - testen. På betingelsene står det, at hvis man vil avslutte tjenesten sender man MGSTOP til 2333. Jaja, tenker jeg igjen, er man idiot så kanskje jeg fortjente den da og ser ett par hundrelapper flagre ut av vinduet. Jeg sender MGSTOP til 2333 og får følgende melding tilbake. Vi kan desverre ikke finne noen tjeneste som har kodeord: MGSTOP Hmmm tenker jeg da, dette kan bli en lang kamp og ser for meg alt fra Forbrukerrådet og TV2 Hjelper deg til meg selv med ett balltre MEN det hele tok heldigvis en vending når jeg skrev denne tråden. Da fant jeg nemlig ut at det sto i en av SMS-ene at jeg skulle skrive STOP til 2333. Dette gjorde jeg og jeg fikk da meldingen.... Dine tjenester er nå stoppet. Hvorfor får de nå plutselig "å" istedefor "aa" og punktum etter endt setning. Ja, for alle skrivefeilene i meldingene er deres og ikke mine. Kommer til å kontakte Netcom i morgen men orker ikke en stor kamp for dette hvis tjenestene virkelig ble stoppet, ble vel noen hundre kroner tapt tipper jeg, vi får se. Ikke gå på den noen av dere andre ihvertfall Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Gjort samme feilen jeg å.... Faen ta de folka!!! Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Gjort samme feilen jeg å.... Faen ta de folka!!! LOL, da er jeg ihvertfall ikke den eneste.... :!: Var det akkurat samme dritten? Betalte du noe for det eller laget du ett hel.. for dem? Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Nei, det var en annen side der de ga Bort gratis ringetoner bare du skrev tlf nummer Her... Jeg var 13 år og gikk rett på. jeg fikk ikke lastet ned noen ringetoner og dreit i det. Det jeg ikke visste var at jeg betalte i måneden. Merka det ikke før kontantkortet var heelt tomt. Spenn i dass! Faaaen! Endret 10. november 2009 av Mariofrans Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Når jeg tenker meg om lurer jeg på om jeg kan påberope meg kredittkjøplovens §8 her. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...dittkjopsloven8 Netcom er jo kredittyter i denne saken og jeg må si det var en liten feil i måten "avtalen" ble gjort på. Før jeg gjør det må jeg selvsagt prøve å løse saken selv først. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Gjør som meg: sperr alle sms-tjenester. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Gjør som meg: sperr alle sms-tjenester. Ok, det er ett bra tips, skal gjøre det! Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg skjønner ikke at folk klarer å la seg lure av sånn som det her.. For det første står det at det er en abbonementstjeneste i den svarte linja rett under iq testen, og rett under der står det enda mer om hva det koster. Bare pga dette burde man lukta lunta. Når du så for beskjed om å skrive telefonnr ditt for å få svar på en internett iq test burde man rett og slett vite at noe ikke stemmer. Når du da skriver inn nr og får beskjed om å skrive inn koden for å bekrefte din nedlasting, og enda ikke klarer å styre unna så syns jeg rett og slett at du fortjener å bli "svindla". Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Netcom er jo kredittyter i denne saken og jeg må si det var en liten feil i måten "avtalen" ble gjort på. Saken gjelder ikke et forbrukerkredittkjøp, jf kredittkjøpsloven § 8 sml § 3 pkt 3. Forholdet ditt til Netcom er ei heller et kredittforhold i kredittkjøpslovens forstand (med forbehold for et lite vurderingsskjønn dersom du betaler fastpris). Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Jeg skjønner ikke at folk klarer å la seg lure av sånn som det her.. For det første står det at det er en abbonementstjeneste i den svarte linja rett under iq testen, og rett under der står det enda mer om hva det koster. Bare pga dette burde man lukta lunta. Når du så for beskjed om å skrive telefonnr ditt for å få svar på en internett iq test burde man rett og slett vite at noe ikke stemmer. Når du da skriver inn nr og får beskjed om å skrive inn koden for å bekrefte din nedlasting, og enda ikke klarer å styre unna så syns jeg rett og slett at du fortjener å bli "svindla". Den er grei, er ikke mye du skjønner.... vi tilgir! :!: Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Saken gjelder ikke et forbrukerkredittkjøp, jf kredittkjøpsloven § 8 sml § 3 pkt 3. Vil vel påstå at det uthevede punktet gjør at det kommer under dette punktet. 3. Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten som du har kjøpt Du må ha en reell grunn for å kunne klage. Dette kan være kontraktsrettslige feil mellom deg og selger, som for eksempel at varen/tjenesten er forsinket, at den ikke blir levert eller at den har mangler. Det kan også være en feil ved innholdet i avtalen eller ved måten avtalen kom i stand på, slik at avtalen må anses som ugyldig. Et annet eksempel er dersom selgeren ikke lar deg benytte deg av angreretten din, som gjelder blant annet ved kjøp på internett. Dersom selger skulle blir slått konkurs slik at han ikke er i stand til å betale tilbake det han skylder, kommer også bestemmelsen i kredittkjøpsloven til anvendelse. Forholdet ditt til Netcom er ei heller et kredittforhold i kredittkjøpslovens forstand (med forbehold for et lite vurderingsskjønn dersom du betaler fastpris). Det spørs selvsagt, betaler Netcom for den tjenesten før jeg betaler regningen min eller får de det først når jeg har betalt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Saken gjelder ikke et forbrukerkredittkjøp, jf kredittkjøpsloven § 8 sml § 3 pkt 3. Forholdet ditt til Netcom er ei heller et kredittforhold i kredittkjøpslovens forstand (med forbehold for et lite vurderingsskjønn dersom du betaler fastpris). Det kan vel tenkes å være ytelse av forbrukertjeneste på kreditt, jf. §27a. Hva menes med et kredittforhold i kkjl?Har ikke undersøkt dette nærmere, men yter ikke Netcom i realiteten kreditt når de betaler tjenesteleverandøren for deretter å fakturere forbrukeren? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er akkurat slike tilfeller som viser at det må en endring til i måten mobiloperatørene opererer. Normale oppegående mennesker går ikke på slike luregreier, disse selskapene lever på barn/unge som ikke har noen forståelse for hva de har gjort og bare lar saken gå. Jeg skjønner ikke at forbrukerrådet ikke er mer engasjert i slike saker, vi har jo allerede en rimelig grei kredittkjøpslov som gjør at bankene må ta risikoen når vi handler med kortene deres. Jeg synes det er alt for lettvint av NetCom/Telenor å bare si at dette ikke er deres problem da de faktisk leverer infrastrukturen som gjør slik "handel" mulig. Hvis man som kunde kjøper et produkt man ikke er fornøyd med kan man bare glemme å få refundert noe som helst fra disse selskapene, de har jo stort sett hovedsete i utlandet. I slike tilfeller burde NetCom/Telenor tilbakebetale utlegget og kreve tilbakebetaling av tjenesteleverandøren. Hvis tjenesteleverandøren ikke vil kreditere beløpet blir de utestengt fra NetCom/Telenor sine systemer. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
stoelen Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Sett fra min side besto du ikke IQ-testen. Den "bransjen" lever av slike som deg. Hvis folk hadde tenkt seg litt om, så hadde den "bransjen" forsvunnet av seg selv. jks Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Det står jo i klartekst rett under der du trykker at dette er en abo-tjeneste, engangskostnad gjelder osv osv. Om du mener det er tvilsomt, trykk her, fyll ut klage: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...573&subid=0 Endret 11. november 2009 av Alastor Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Det står jo i klartekst rett under der du trykker at dette er en abo-tjeneste, engangskostnad gjelder osv osv. Om du mener det er tvilsomt, trykk her, fyll ut klage: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...573&subid=0 Gjør det virkelig det? Vilkårene for tjenesten står klart ja men vis meg hvor det står klart at du faktisk melder deg inn i tjenesten ved å sende meldingen for å få svar på testen. Sett fra min side besto du ikke IQ-testen. Akkurat det punktet er jeg enig... nevnte det vel førsteposten min også Den "bransjen" lever av slike som deg. Hvis folk hadde tenkt seg litt om, så hadde den "bransjen" forsvunnet av seg selv. Vel, nå er det vel 1. gang jeg går på en slik i løpet av 31 år, hadde alle vært som meg hadde nok ikke bedragerske SMS-tjenester blitt noe å bli fet av om alle hadde gjort dette 1 gang i løpet av livet. Har bestemt meg nå.... det blir kamp, skal lage ett sant helvete for dem!! Endret 11. november 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 "Når du abonnerer vil du motta tjenesten som -vises på denne siden-", pluss i sort stripe tvers over hele opplegget "Abo-tjeneste, 90,- pr melding maks 180,- pr uke osv osv". JA, det er ikke akkurat satt rett oppi dagen. Det er satt halvveis skjult slik at du som bruker ikke skal lese den skriven, og gå rett i fella. men vilkårene står fortsatt der. Som sagt. mener du det er over grensen, klag til forbrukerombudet, de har myndighet til å gjøre noe med ulovlig markedsføring. Lenke til kommentar
Sacho_chan Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Har du ikke lært at man alltid skal lese det med liten skrift? :S Vær gang jeg kommer inn på noe som har noe med å skriv inn tlf nr mitt så leser jeg alltid den små skiften, elr så tenker jeg "Enda en ting der de vil vi skal bruke penger på" så klikker jeg ut! Lenke til kommentar
Sacho_chan Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Takk for oppskrifta btw Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hahaha, hvordan i alle dager er det mulig å bli lurt av noe sånt? Har sett noe sånt piss på facebook(ellerno) jeg også, og tok meg vel kanskje 0,000000001sek å skjønne at dette var lureri! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå