Gå til innhold

Bygge PC til 5000kr +/-.. Trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har funnet ut at jeg ikke orker og spille på den bærebare maskinen lenger. Fant dermed ut at jeg skal spandere på meg en stasjonær som kan steppe inn =D

 

Jeg har meget liten oversikt over hva som er bra og hva man bør styre unna for øyeblikket og skulle gjerne hatt litt hjelp. Som overskriften sier så er budsjettet på 5000 +/-. Jeg trenger ikke noe topnotch pc, men en som klarer og dra de fleste spill på gode grafikk innstillinger.

 

Jeg har prøvd og sette sammen en pc utifra det jeg leser på forumet, men som de fleste andre vil jeg gjerne ha en pekepinn på akkurat mitt oppsett(redd for å gjøre/kjøpe feil).

 

post-109398-1257738261_thumb.jpg

 

1. Er dette et greit nok oppsett?

2. Pc'en overskrider litt budsjettet, er det noen komponenter som jeg kanskje kan bytte ut mot andre som er tilsvarende?

3. Når det gjelder prosessor, bør jeg kaste meg på den i-serien? (Jeg kan ingenting om overklokking, men jeg leste at den prosessoren jeg har satt opp har flere meget enkelt fått opp mot 4Ghz - og det høres jo fristende ut)

 

Gjerne kom med andre forslag på oppsett, de tar jeg til meg med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, du må nok velge bort den Prosessoren (E8500), da den ikke er kompitabel med P55-Chipsett, da må du velge en av disse. :)

 

Jeg ville muligens byttet ut minnebrikkene i noen slike, det gir ikke nevneverdig bedre ytelse, men ønsker du å overklokke så kan så absolutt de Crucial brikkene du har satt opp skape hodebry.

 

Komplett har de 2 siste ukene hatt dette Sapphire HD5770 på tilbud til 1099 kroner, så det kan være verdt å vente til å morgen og se om de fortsetter med det.

 

For å skrenke inn på budsjettet, så kan du evt velge dette Gigabyte P55 M-Atx hovedkortet. Ytelsesmessig er det ingen forskjell, derimto så er dette mindre størrelsesmessig og har færre Pci-Express lains (...Men er igjen mye lettere å montere) :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Hmm, okei.. Men hva bør jeg bytte ut da? prosessoren eller hovedkortet?

 

De rambrikkene er sikkert bra, men jeg kunne ikke finne de hos komplett, vet du om noen alternative som jeg kan ha med i bestillingen? Jeg vil helste bestille alt fra et sted, så ikke jeg må bruke 1000,- bare på frakt..

 

Æsj, det var jo typisk at de ikke har det tilbudet lenger da. Ser det hvertfall ikke på siden deres nå. Er det et bedre skjermkort? Er det verdt mellomlegget?

Lenke til kommentar

Hehe, det koster 125 kroner å sende Rambrikker, så det blir nok ikke et særs stort problem - Komplett viderefører ikke G.Skill :)

 

50 Kroner er et HD5770 definitivt verdt, logisk nok egentlig. Men sleng inn en mail til dem, og spørr om de kan sette ned prisen :)

 

Tja, det kommer jo helt an på hvor mye du er villig til å gi, et oppsett basert på Socket 775 er vesentlig billigere, men kommer med tiden til å bli faset ut og er et nokså gammelt system, i5 derimot er helt nytt og derfor er prisen tilsvarende - Ytelsesmessig så er det ikke så en gedigen forskjell (Med mindre du slår på Turbo-funksjonen) :)

Lenke til kommentar

Morsomt å se i5 anbefalt i en gamerigg til kr 5000, og i tillegg snakke om overklokking skulle ha noen betydning for gaming her dette i sammenheng med radeon 5770, jo radeon 5770 er et godt grafikkort men kan drives godt nok av en cpu til til 600 kr, en blodklokket i5, i7, phii 965 vil ikke gi noe annet et maks et par lucky frames mer ut av det grafikkortet.

 

Jeg har feil dersom du tenker å spille på 1024x768 uten aa og af alle settinger lave, selfølgelig. Men i såfall holder et grafikkort til 4-500 kr.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på spillet, om det er CPU-intensivt eller ikke.

 

Men hvorfor skal vi ikke anbefale et oppsett som er bedre, bare fordi det kun gir noen ekstra FPS? Trådstarter satt opp et budsjett, og overskred det, da regner jeg med at summen er den overskredede summen (6000 +/-). Og er det noe du hyppig skal/burde oppgradere i en maskin, så er det nettopp skjermkortet.

Lenke til kommentar

Ja, ok :) Men er virkelig de rambrikkene såpass gode at jeg bør bestille de på en egen ordre fra multicom? Det finnes ikke noe tilsvarende fra komplett? (125 kr er selvfølgelig ikke noe problem)

 

Når det gjelder hovedkort og prosessor så lurer jeg på om jeg skal gå for den gamle modellen faktisk. Det hele begynte egentlig med at jeg så ukes tilbudet til komplett forrige uke med en stasjonær pc til 3800(uten WIN7 som jeg ikke trenger), og nå har det liksom ballet seg på litt ekstra her og der.. hehe, så tror kanskje det blir den eldre modellen.

 

Men hvilket HK og CPU bør jeg velge da? Et godt forslag?

Lenke til kommentar

Asus sin P5Q-serie er absolutt å anbefale til dette prissegmentet her. Men hvis du ser deg villig til å gå på Komplett's Demomarked så kan du få med deg endel godbiter, f.eks MSI X48 eller Asus P5Q Deluxe P45 - Eneste bakdelen med en slik løsning er at det som oftest kun er Hovedkortet som selges, og ekstrautstyr/kabler følger ikke med (Og jeg regner med at du ikke har dette?).

Prosessormessig er nok en E8400 det riktige valget.

 

DDR2-prisene har steget til værs etter Trippel-Channel inntoget, nå må du ofte opp i over 500-600 kroner for å få et anstendelig 2x2 Gb brikker :(

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Vel for det første en rigg til 4500 kr gir like god gamerytelse som det der til 6000,-, da med 5770, athlii x3 435.

 

770 chipset AM3 DDR3

Asus radeon 5770

Athl II x3 2,9 ghz

2 x 2 gb DDR3 1333 ram

coolermaster elite kabientt

DVD brenner

wd 500 gb hdd 32 mb chache

chieftech 550 w psu

 

Dette yter out of the box like så bra som det der til 6000 kr, oppdater til 5850 og en er fortsatt under 5500 kr med en rigg som out off the box yter bedre. Men her med 5850 stoppe oppgraderingspotesiale for denne cpu'en, skal vi over grafikkytelse til radeon 5850 må vi ha bedre cpu.

 

Edit psu var uteblitt. Derfor litt feil i summer tidligere i posten

Endret av Osse
Lenke til kommentar

@Giallorossi: Jeg har ikke sjekket ut demomarkedet, er dette noe å satse på? Jeg har ikke noe ekstrautstyr fra før, så trenger dette også evt.

 

@Osse: Det høres jo forsåvidt veldig bra ut. At jeg kan så og si få samme ytelse for en rigg til 4500,- .. Jeg ser du linker til datakjeden, vil du anbefale og kjøpe derfra? Har ikke vært borti AMD før, men det har kanskje ingenting og si =P

Lenke til kommentar

Jeg bygger kun AMD rigger, men se bort ifra det, i5 750 er en god cpu for sin pris, samme er hk han linket til, men til prisen du skisserer gir dette latterlig lav gamerytelse. Men en kan altis bygge en like god rigg noen hundre kroner billigere med AMD opp til og med ytelsen av i7-920, derimot i område i7-920 er det faktisk slik at et får med SSD disk, derfor vil det veksle her meget hvilken rigg som er best.

 

Faktisk går du til 6-6500 kr kan du faktisk få med 5870 med i riggen, og da burde du ikke ha noe som helt behov for oppgradering på minst 2 år, hvorfor 2 år, om 2 år kommer neste generasjon ATI skjermkort basert på 28nm, dagens cpu'er er trege i forhold til hva som da er.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg har vel handla fra de fleste webshopper og har til dags dato ikke hadd problemer med noen. Dog du kan regne litt lengre leveringstid fra de rimeligste webshoppene, raskeste og kanskje mest servicevennlige webshop jeg har vært borte i er PS.no, men de er håpløst dyre på nettop minne, resten er de brukbar på. Komplett er så overprisa på AMD utstyr at der gidder jeg ikke lengre å se. Multicom har jeg gode erfaringer med, og de er jevnt over blant de rimeligste.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg forstod ikke helt hva du mente nå. Bør jeg gå for i-5 serien, eller kunne jeg likeså godt bruke en to-kjerna AMD? Jeg kan så og si ingenting om HK og typer CPU, så prøver og forstå litt av det.

 

Når det gjelder GFX kortet. Trenger jeg 5870? Koster ikke den nesten 2500,- bare den? Det er det ypperste man får tak i for øyeblikket ikke sant?

 

Jeg har selv hatt meget god erfaring med PS.no da de har hentelager i østfold området. Multicom har jeg kun handlet fra en gang, og var vellykket det. Komplett har vært der jeg har handlet mest og har meget god erfaring fra det. Men ettersom de har blitt veldig store den siste tiden (hvertfall fått inntrykk av dette) så har kanskje prisene gått deretter..

Endret av Theludders
Lenke til kommentar

AMD Athlon II x3 2,9 ghz er en 3 kjerne, det er meget få spill som greier å dra nytte av mer en 3 kjerner, men det er ganska mange spill som har en vesentlig økning ifra 2 til 3 kjerner.

 

Men sålenge du ikke planlegger kraftigere grafikkløsning en Radeon 5850 er den et greit valg. Med singel 5770 et meget godt valg.

Lenke til kommentar

Okei! Så man får en tre-kjerne prosessor på 2,9 Ghz per kjerne til 700 kr?! Oj, det hørtes jo veldig bra ut, hvis jeg har forstått det riktig. 3 kjerner må vel være mer enn nok, eller hva?

 

Jeg hadde først sett på et 5770 kort, da det koster bare 1200,- tror jeg. Men jeg har ikke sett på de andre kortene 58xx serien pga at jeg skulle ha en pc til 4-5 tusen. Får da vil vel nesten halve budsjettet gå til skjermkortet. Og det er vel sånn at jeg må ha de resterende komponentene i maskinen til å samsvare med ytelsen på skjermkortet?

 

Bare et kjapt spørsmål som jeg kom på i farten... Får jeg egentlig en god pc til gaming for 4000-5000 tusen kroner? For jeg har egentlig ikke lyst til å kjøpe noe som er bare helt middels. Jeg forstår jo at man får et langt friskere beist om man legger i mer penger, men jeg trenger ikke det beste. Håper du forstår hva jeg mener

Lenke til kommentar

det kommer litt an på hvilken oppløsning skjermen din har, har den 1680x1050 så er 5770 meget bra, her kan du få litt kjapper grafikkort radeon 4890, men jeg har vanskelig med å anbefale det da det ikke har direct x11, dvs full støtte for mange av de spill som komer de neste åra.

 

Jeg ville snudd på kronene gjort rom for radeon 5850, er det rom for å gå opp til phenomII 720 så gjør det istede for athlon 435, men det er ikke de store forskjeller på stock, men phenom II 720 er så enkel å klokke at selv bestemor kan det, dette fordi den har fri klokkegenrator, samt at den da kan dra enkel nytte av amd overdrive. Dette er et enkelt og effektivt klokkeprogram utviklet av AMD slik at selv nybegynnere kan få maks ut av sine cpu'er. Inga bios roting er nødvending.

Lenke til kommentar

Ok, jeg vil prøve å sette sammen noe greier så kommer jeg tilbake til deg om litt.. takk for all hjelp så lenge!

 

edit:

 

Hvilket hovedkort bør jeg ta?!!? hehe.. problemer med en gang =P

 

Jeg tror jeg har 1440x900 oppløsning på skjermen.. Jeg tror også at jeg kommer til å bruke HD tv'en litt. Det er en 40'' LCD fra samsung..

Endret av Theludders
Lenke til kommentar

Skal vi se.

 

ASUS M4A77TD PRO, Socket-AM3

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490259

 

Dette er kanskje et hovedkort å starte med. Det er hvertfall en kar som sier han er svært fornøyd med kortet. Jeg er usikker jeg, men det vil vel være et riktig kort?

 

Og prosessor, er denne et riktig valg?

 

AMD Phenom II X2 550

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485798

 

Er dette en tre-kjerne prosessor som vi snakket om?

Lenke til kommentar

Å bruke komplett når en skal bygge en amd rigg er direkte håpløst, de rett og slett har blodpriser å iallefall amd cpu'er.

 

Når det gjelder det hovedkortet så ser jeg egentlig ingen grunn til å betale 750 for det , dette mot det 770 hk jeg linket til tidligere, du har stramt budsjett, og nei det der er en 2 kjerne cpu, den er brukbar, men det er spill den vil tape ganske mye mot 3 og 4 kjerner.

 

Jeg ville heller omså sedd etter 785g hk med ddr3 støtte. Skal du gå opp på hovedkort ja så ser du etter minimum 2 x pci 16, hvor det andre kjører i 8 mode.

 

Men nå skal du være klar over at straks du er oppe i grafikortstyrke bedre enn 5850 så trenger vi minmum en godt overklokket phenom II 720 for 2 x 5770, går vi til 2 x 5850 ja da er vi i territoriet der hvor i7-920 klokket til rundt 4 ghz er hva som trengs.

 

Men egentlig snakker vi kun om benchmarkforskjeller, dette da singel 5850 vil gi flere fps enn de fleste lcd skjermer kun viser 60hz, altså 60 frames per second, skulle 5850 holde. Ønsker du å bruke litt over 5000 er vi på stramt budsjett, ca 6-6500 og da kan helheten for gode oppgraderingsmulighter tas inn,

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...