Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bør man ta influensavaksinen? En FAQ.


Kieft

  

30 stemmer

  1. 1. Bør man ta svineinfluensavaksinen?

    • Ja, og jeg kommer til å ta, eller har tatt, den selv.
      10
    • Ja, men jeg kommer ikke til å ta den selv.
      4
    • Nei, men jeg kommer til å ta den likevell.
      1
    • Nei.
      13
    • Tør ikke bestemme meg.
      2


Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne ha en informasjonstråd der vi diskuterte om det er lurt å ta svineinfluensavaksinen eller ikke.

 

Hvorfor ta vaksinen?

Vaksinasjon er det mest effektive tiltaket for å beskytte seg mot svineinfluensa.

 

Hvem bør ta den?

Personer som er i risikosonen er særlig utsatt for komplikasjoner. Dette kan være gravide og personer med kronisk luftveissykdom, kronisk hjerte og karsykdom, nedsatt forsvar mot infeksjoner, diabetes type 1 eller 2, kronisk nyresvikt eller leversvikt, kronisk nevrologisk sykdom eller skade, samt personer med svært alvorlig fedme.

 

Vanlige personer bør også ta den, da influensaen av og til dreper selv de som tilsynelatende er sunne og friske. Du vil også hindre spredning til andre via dråpesmitte.

 

Hva er farene ved en vaksine?

Dette er bivirkningene som er listet opp i pakningsvedlegget til pandemrix:

Svært vanlige:

Hodepine

Tretthet

Smerte, rødhet, hevelse eller en hard klump på injeksjonsstedet

Feber

Verkende muskler, leddsmerter

Vanlige:

Varme, kløe eller blåmerke på injeksjonsstedet

Økt svetting, skjelving, influensalignende symptomer

Hovne kjertler i halsen, armhulen eller lysken

Mindre vanlige:

Kribling eller nummenhet i hender eller føtter

Søvnighet

Svimmelhet

Diaré, oppkast, magesmerte, kvalme

Kløe, utslett

Generell følelse av uvelhet

Søvnløshet

 

Disse bivirkningene forsvinner vanligvis i løpet av 1-2 dager uten behandling. Dersom de vedvarer, må du KONTAKTE LEGEN DIN.

 

Bivirkningene som er listet nedenfor har forekommet i dager eller uker etter vaksinasjon med vaksiner som rutinemessig gis hvert år for å forhindre sesonginfluensa. Disse bivirkningene kan inntreffe med Pandemrix.

 

Mindre vanlig

Generelle hudreaksjoner inkludert urtikaria (elveblest)

Sjeldne

Allergiske reaksjoner som fører til et alvorlig blodtrykksfall, som dersom ubehandlet, kan føre til sjokk. Leger er oppmerksomme på dette og har hensiktsmessig medisinsk behandling tilgjengelig dersom dette skulle inntreffe

Anfall

Alvorlig stikkende eller bankende smerte i en eller flere nerver

Lavt antall blodplater som kan gi blødninger eller blåmerker

Svært sjeldne

Vaskulitt (betennelse av blodkar som kan forårsake hudutslett, leddsmerter og nyreproblemer)

Neurologiske sykdommer som encephalomyelitt (betennelse i sentralnervesystemet), neuritt

(betennelse i nerver) og en type lammelse kjent som Guillain-Barré Syndrom

 

Vil vaksinen gjøre meg immun mot svineinfluensaen?

I følge noen kilder vil den kun gjøre deg 70% resistent. Jeg er dog litt usikker på om det er kredible kilder.

Men rapporter kan tyde på at vaksinen sin effekt varierer etter hvor sterkt immunforsvar du har fra før av.

 

Argumenter for å ta vaksinen (sakset fra VG):

Hindrer at du blir syk av svineinfluensa.

Unngår at du smitter familiemedlemmer og andre du har nærkontakt med.

Begrenser spredningen av svineinfluensa i befolkningen.

Bivirkningene er sjeldne og varer oftest ikke lenger enn 1-2 dager.

Du tilhører en eller flere av risikogruppene, og har økt risiko for komplikasjoner.

Forskning gjennom 70 år viser at kvikksølvforbindelsene i influensavaksiner ikke utgjør noen helserisiko.

 

Argumenter mot å ta vaksinen (sakset fra VG):

Svineinfluensa er en mild form for influensa for de aller fleste som smittes.

Svineinfluensavaksinen er ikke utprøvd i stor skala, og kan derfor ha ukjente bivirkninger.

Du kan få bivirkninger som hodepine, tretthet, hevelse ved innstikkstedet, feber, leddsmerter, influensalignende symptomer og hovne lymfekjertler.

Personer som har hatt allergiske reaksjoner på inntak av egg skal være forsiktig med vaksinering.

Vaksinen inneholder kvikksølvforbindelser, et helsefarlig giftstoff.

 

Ang. kvikksølvet i vaksinen (sakset fra pandemi.no):

Fordi vaksinen leveres i glass med flere doser, inneholder den konserveringsmiddelet tiomersal, en kvikksølvforbindelse som har bakteriedrepende effekt. Dette er nødvendig for å hindre bakterievekst i glasset etter at det er åpnet. Mengden Tiomersal i Pandemrix er langt lavere enn det som tidligere var vanlig i spedbarnsvaksiner. Tiomersal har vært brukt som konserveringsmiddel i vaksiner siden 1930-tallet. Det er gjort grundige studier i store befolkningsgrupper med tiomersal som vaksinetilsetning. Disse undersøkelsene har ikke gitt holdepunkt for at bruk av tiomersal i vaksiner medfører helseskade.

 

Litt info fra legemiddelverket:

 

Antall vaksinedoser distribuert t.o.m uke 45:

756000

 

Symptomer rapportert etter vaksinasjon (t.o.m uke 45)**

 

Symptomer fra immunsystemet

-anafylaktisk reaksjon

1

 

Psykiatriske symptomer

-søvnforstyrrelser, rastløshet, slapphet

5

 

Nevrologiske symptomer

-Endret smaks-og luktesans, hodepine, nedsatt bevissthet, svimmelhet, nærsynkope (nær besvimelse), parestesier (nummenhet), kramper

23

 

Øyesymtomer

-tåreflod, rødhet i øyet, blodpropp i retina

4

 

Hjertesymptomer

-cyanose (blå i huden)

1

 

Karsymptomer

-rødming, blekhet

5

 

Luftveisymptomer

-tungpusten, hoste, irritasjon i luftveiene, nysing, heshet

11

 

Mage-tarmsymptomer

-luftsmerter, kvalme, brekninger

15

 

Hudsymptomer

-utslett, kløe

8

 

Muskelskjelletsymptomer

-muskelsmerter, leddsmerter, muskelstivhet

6

 

Generelle symptomer og reaksjoner på administrasjonsstedet

-frysninger, ubehag, feber, brystsmerter, smerter på injeksjonsstedet

17

 

Endringer i laboratoriesvar

-unormal puls

1

 

Totalt

97

 

** symptomer som er oppstått i tidsmessig relasjon til vaksinasjonen

 

Det siste har blitt klipt og limt herfra.

 

 

Kilder:

legemiddelverket.no

pandemi.no

vg.no

-----

 

Så hva er deres argumenter for og mot svineinfluensavaksinen?

 

Gjerne kom med argumenter fra begge sidene av "saueflokken", oppfordrer både konpirasjonsteoretikere, skeptikere, nøytrale, forkjempere og sauer til å komme med sine synspunkter.

 

Jeg vil underveis prøve å oppdatere førsteposten med argumenter fra begge sider av saken.

 

Dette er din sjangse til å vise hvor god du er til å argumentere for dine synspunkt!

Endret av Eiiid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg like gjerne kunne dele mine erfaringer.

Det er nå litt over 8 timer siden jeg tok vaksinen. Er øm og verker litt i armen. Ikke veldig plagsomt. Litt hodepine også.

Verking i ledd har jeg til vanlig så kan ikke si om dette er en bivirkning eller bare det vanlige for meg.

Føler meg også litt "shabby". Ikke helt på topp. Men vil ikke si at jeg føler meg direkte syk.

Prikket litt i armen i stad, men det kan like gjerne ha med gaminga mi å gjøre.

Trettheten som så mange klager over har jeg ikke merket særlig til.

Lenke til kommentar

Eg lurer på om eg skal ta han, men det er kanskje mest for å hindre smitte hos andre. Sjølv så synest eg at det er like gret å ha ein liten influensarunde, men nokre menneske kan faktisk dø av han, og da er det kjedeleg om det kunne vore forhindra dersom akkurat eg eller du hadde tatt vaksina.

 

Systera mi tok han for litt sida, og ho fekk influensasymptom av han, men det gjekk over etter eit par dagar. Difor ser eg ikkje det store problemet med å ta vaksina då det er fort over for dei aller, aller fleste.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Jeg tror man bør ta den. Det er bedre å ha litt vondt i armen og være litt slapp et par dager enn å være sengeliggende i ei uke og kanskje havne i respirator på Haukeland. De bivirkningene man kan få av vaksina er stort sett de samme som man kan få av influensa. Men etter influensa er det mer sannsynlig. Vaksinemotstanderne er f.eks. veldig redd for å få Guillain-Barré syndrom (GBS) av å ta vaksina. Men sannsynligheta er 40-70 ganger større for å få denne sykdommen etter influensa enn av vaksine:

 

Risikoen for å få GBS hos en som tidligere ikke har hatt sykdommen er beregnet til å være 40-70 per million med influensasykdom, men under 1 per million ved influensavaksinasjon.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5569:4:::0:0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...