Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strømforsyning / skjermkort låser maskin under spilling.

Anbefalte innlegg

Hei

Specs:

------------------

System Information

------------------

Time of this report: 11/5/2009, 22:08:40

Machine name: PRIVAT-PC

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_rtm.090713-1255)

Language: Norwegian (Bokmål) (Regional Setting: Norwegian (Bokmål))

System Manufacturer: System manufacturer

System Model: Maximus II Formula

BIOS: BIOS Date: 06/06/08 15:10:09 Ver: 08.00.14

Processor: Intel® Core2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz (2 CPUs), ~3.0GHz

Memory: 4096MB RAM

Available OS Memory: 4096MB RAM

Page File: 2012MB used, 6175MB available

Windows Dir: C:\Windows

DirectX Version: DirectX 11

DX Setup Parameters: Not found

User DPI Setting: Using System DPI

System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)

DWM DPI Scaling: Disabled

DxDiag Version: 6.01.7600.16385 32bit Unicode

------------

DxDiag Notes

------------

Display Tab 1: No problems found.

Sound Tab 1: No problems found.

Sound Tab 2: No problems found.

Sound Tab 3: No problems found.

Input Tab: No problems found.

--------------------

DirectX Debug Levels

--------------------

Direct3D: 0/4 (retail)

DirectDraw: 0/4 (retail)

DirectInput: 0/5 (retail)

DirectMusic: 0/5 (retail)

DirectPlay: 0/9 (retail)

DirectSound: 0/5 (retail)

DirectShow: 0/6 (retail)

---------------

Display Devices

---------------

Card name: NVIDIA GeForce GTX 260

Manufacturer: NVIDIA

Chip type: GeForce GTX 260

DAC type: Integrated RAMDAC

Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_05E2&SUBSYS_23911682&REV_A1

Display Memory: 2668 MB

Dedicated Memory: 877 MB

Shared Memory: 1791 MB

Current Mode: 1920 x 1200 (32 bit) (59Hz)

Monitor Name: SyncMaster 245B/245BW/245BPlus(Analog)

Monitor Model: SyncMaster

Monitor Id: SAM02B5

Native Mode: 1920 x 1200(p) (59.950Hz)

Output Type: HD15

Driver Name: nvd3dumx.dll,nvwgf2umx.dll,nvwgf2umx.dll,nvd3dum,nvwgf2um,nvwgf2um

Driver File Version: 8.16.0011.9107 (English)

Driver Version: 8.16.11.9107

DDI Version: 10

Driver Model: WDDM 1.1

Driver Attributes: Final Retail

Driver Date/Size: 9/27/2009 23:12:22, 9441384 bytes

WHQL Logo'd: n/a

WHQL Date Stamp: n/a

Device Identifier: {D7B71E3E-46A2-11CF-A156-9A031EC2C535}

Vendor ID: 0x10DE

Device ID: 0x05E2

SubSys ID: 0x23911682

Revision ID: 0x00A1

Driver Strong Name: oem3.inf:NVIDIA_SetA_Devices.NTamd64.6.1:Section003:8.16.11.9107:pci\ven_10de&dev_05e2

Rank Of Driver: 00E62001

Video Accel: ModeMPEG2_A ModeMPEG2_C ModeVC1_C ModeWMV9_C

Problem

Problemet har kun oppstådd under spilling av FPS spill som Half life 2 og L4D 1 og 2 (Demo). Jeg har kommet frem til at det er skjermkortet som av en eller annen grunn feiler. Feilen inntreffer tilfeldig, og er ikke forutsigbar. Det skjermen viser, er alle regnbuens farger, lyden går i loop, og jeg blir nødt til å restarte maskinen.

Med denne informasjonen mener jeg det kan være skjermkortet som blir for varmt. Dette synes jeg er rart. Jeg har maskinen stående nært et vindu slik at den får god lufting, i tilegg til at jeg har hatt sidedekselet av. Dette hjelper ikke.

Ut i fra GPU-Z sine avlesninger ser jeg at kortet ligger på 70 - 80 grader, max load. Noe som er veldig fin temp under last. Ved idle ligger det på 40 - 47 grader.

520461.jpeg

Har ikke lagt merke til om Fan Speed har økt under spilling, mener kortet skal regulere det selv(?).

Hendelseslisten viser feilen som er oppført som kritisk, men tror ikke informasjonen der kan hjelpe meg så mye.

520474.jpeg

Så ut i fra informasjonen jeg har klart å samlet og delt her, lurer jeg på om det er noen her som orker å ta seg tid til å lese posten min, og kanskje dele noen tanker om hva jeg kan gjøre for å eliminiere problemet mitt :)

Endret av Random02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det rett, det som oppgis i GPU-Z, tenker på hastighet.

GPU Core Clock 300MHz

GPU Memory Clock 100MHz

Hvis du finner ut at dette stemmer, at kortet er klokket så mye ned, så kan det være noe galt med kortet eller strømforsyning.

Er chipset driver til Maximus II Formula installert?

Har du et XFX GTX260 Black Edition?

Dette er et fabrikk overklokket kort, hvor det skal være:

GPU Core Clock 666MHz

GPU Memory Clock 1150MHz

Lenke til kommentar
Er det rett, det som oppgis i GPU-Z, tenker på hastighet.

GPU Core Clock 300MHz

GPU Memory Clock 100MHz

Hvis du finner ut at dette stemmer, at kortet er klokket så mye ned, så kan det være noe galt med kortet eller strømforsyning.

Er chipset driver til Maximus II Formula installert?

Har du et XFX GTX260 Black Edition?

Dette er et fabrikk overklokket kort, hvor det skal være:

GPU Core Clock 666MHz

GPU Memory Clock 1150MHz

Finner ikke windows 7 driveren til hovedkortet? Ingen ting i enhetsbehandling som ikke er innstallert.

Og ja jeg har et XFX GTX260 Black Edition!

Da ser vi vel at det er noe galt her. Noe jeg kan gjøre med det?

Er kortet "ødelagt"?

Lenke til kommentar
Alle skjermkort klokker seg ned når det ikke er i bruk for å spare strøm og temperatur. Mitt klokker seg til 240MHz når det idler og 900MHz i bruk.

Har du gamle drivere? Evt. Kan du teste RAM. :)

Ja ser det nå, i gpu-z står kortet oppført med GPU Core Clock 666MHz og GPU Memory Clock 1150MHz.

Jeg har de nyeste driverne, det samme har skjedd før jeg gikk over til windows 7 og med en driver som var en modell gamlere.

Hva / hvordan kan jeg teste RAM med? Hvordan mener du den kan være synderen?

Problemet oppstår bare i FPS. Skjer ikke i spill som world of warcraft.

Endret av Random02
Lenke til kommentar
Alle skjermkort klokker seg ned når det ikke er i bruk

Ikke mitt nvidia 8800, og har aldri gjort det. Så hva er det som styrer dette, bios på hk, bios i gpu, eller gpu driver?

Du kan også prøve å boote opp pc'en med Memtest86+, og kjøre tester. Memtest86+ Guide/How To's

Har du prøvd GPU:OCCT og GPU:MEMTEST for skjermkortet?

Jeg trur ikke dette er driver problemer, fordi du hadde samme problem i Vista.

Finner ikke windows 7 driveren til hovedkortet.

Er det denne du ikke finner?

520923.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Det kan være skjermkort, men den eneste måten du kan finne ut det med er å putte det i en annen PC. RAM derimot kan du teste.

Om du har Vista eller WIN7 så kan du spamme F8 under oppstart og velge memory diagnostics.

Fikk ikke opp memory diagnostics med F8...

Alle skjermkort klokker seg ned når det ikke er i bruk

Ikke mitt nvida 8800, og har aldri gjort det. Så hva er det som styrer dette, bios på hk, bios i gpu, eller gpu driver?

Du kan også prøve å boote opp pc'en med Memtest86+, og kjøre tester. Memtest86+ Guide/How To's

Har du prøvd GPU:OCCT og GPU:MEMTEST for skjermkortet?

Jeg trur ikke dette er driver problemer, fordi du hadde samme problem i Vista.

Finner ikke windows 7 driveren til hovedkortet.

Er det denne du ikke finner?

520923.jpeg

Jeg får prøve en av de tingene du nevner.

Jeg finner chipset driveren på siden, men mener windows 7 skal ha installert den.

Lenke til kommentar
Jeg finner chipset driveren på siden, men mener windows 7 skal ha installert den.

Den har nok mest sansynlig gjort det, du vil finne de driverne i Systemenheter i Enhetsbehandling ( flere Intel P45 / ICH10R drivere )

ImgBurn er et greit program, når du skal brenne iso memtest, bruk "Write image file to disc "

Edit: Glemte å si at du må sette Max CPU Temp til 73'C, i Options i OCCT, hvis du noen gang skal prøve cpu tester!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Den har nok mest sansynlig gjort det, du vil finne de driverne i Systemenheter i Enhetsbehandling ( flere Intel P45 / ICH10R drivere )

ImgBurn er et greit program, når du skal brenne iso memtest, bruk "Write image file to disc "

Byttet ut min IDE dvd brenner med en SATA dvd/blue ray leser for ikke så lenge siden, har ikke brenner lengre :p

En annen merkelig ting er at jeg får oppført en floppy disk i min datamaskin. Har ingen floppy disk :p (A:)

Endret av Random02
Lenke til kommentar
Byttet ut min IDE dvd brenner med en SATA dvd/blue ray leser for ikke så lenge siden, har ikke brenner lengre

Du får brenne den på en annen pc da, eller koble til din gamle brenner. Det skal også gå å boote opp med usb stick med "Pre-Compiled EXE file for USB Key (Pure DOS)", men jeg vet ikke hvordan, det er sikkert noen andre som vet.

Du får prøve occt testene, men rammen burde vært testet først, fordi den brukes under occt testene, og du får bare en error med occt, og ingen forklaring på hvorfor, uten om høy temp da.

Hvis du skal lage en usb boot disk, så se i post 7 i denne tråden!

Endret av ask99
Lenke til kommentar
En annen merkelig ting er at jeg får oppført en floppy disk i min datamaskin. Har ingen floppy disk :p (A:)

Antageligvis fordi en oppføring i BIOS står på slik at maskinen leter etter en floppy, og viser den selv om den ikke er der. Går du inn i BIOS og fjerner den vil den forsvinne.

Lenke til kommentar

Antageligvis fordi en oppføring i BIOS står på slik at maskinen leter etter en floppy, og viser den selv om den ikke er der. Går du inn i BIOS og fjerner den vil den forsvinne.

Aha skal se etter den i bios, takk :)

Lenke til kommentar
Byttet ut min IDE dvd brenner med en SATA dvd/blue ray leser for ikke så lenge siden, har ikke brenner lengre

Du får brenne den på en annen pc da, eller koble til din gamle brenner. Det skal også gå å boote opp med usb stick med "Pre-Compiled EXE file for USB Key (Pure DOS)", men jeg vet ikke hvordan, det er sikkert noen andre som vet.

Du får prøve occt testene, men rammen burde vært testet først, fordi den brukes under occt testene, og du får bare en error med occt, og ingen forklaring på hvorfor, uten om høy temp da.

Hvis du skal lage en usb boot disk, så se i post 7 i denne tråden!

Jeg prøvde en annen memtest. Kjørte den i over 20 min som anbefalt med 0 feil. Tror du den er nok til å utelate ram feil?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med den testen, men tviler på at den er like god som Memtest86+, og hvis den er 100% ferdig på 20min, syns jeg var litt raskt. Men du må i hvertfall kjøre flere på en gang med gratis versjonen!

521005.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Jeg er ikke kjent med den testen, men tviler på at den er like god som Memtest86+, og hvis den er 100% ferdig på 20min, syns jeg var litt raskt. Men du må i hvertfall kjøre flere på en gang med gratis versjonen!

521005.jpeg

ja gjor det. Men hvordan kan ramen være synderen i fps spill og ikke i andre spill? For mye som skjer på kort tid?

Kjørte OCCT tester uten feil.

Endret av Random02
Lenke til kommentar

Så raskt, du må kjøre minimum 1 times tester!

Men hvordan kan ramen være synderen i fps spill og ikke i andre spill?

Vet ikke, men jeg mener det har vært andre på forumet, som har opplevd det samme. Husker ikke om de fant en løsning.

Lenke til kommentar

Så raskt, du må kjøre minimum 1 times tester!

Men hvordan kan ramen være synderen i fps spill og ikke i andre spill?

Vet ikke, men jeg mener det har vært andre på forumet, som har opplevd det samme. Husker ikke om de fant en løsning.

Ojja såpass. En annen ting jeg la merke til nå, en strømplugg fra skjermkortet sto på +12V4DC og en på +12V1DC i strømforsyningen. Tipper de må stå på samme? Begge på +12V4DC?

Lenke til kommentar
En annen ting jeg la merke til nå, en strømplugg fra skjermkortet sto på +12V4DC og en på +12V1DC i strømforsyningen. Tipper de må stå på samme? Begge på +12V4DC

Hvilken strømforsyning er dette, nr og navn, er mist? De skal ikke stå i samme rails!

Du kan jo se hva som skjedde i denne tråden!

Endret av ask99
Lenke til kommentar
En annen ting jeg la merke til nå, en strømplugg fra skjermkortet sto på +12V4DC og en på +12V1DC i strømforsyningen. Tipper de må stå på samme? Begge på +12V4DC

Hvilken strømforsyning er dette, nr og navn, er mist? De skal ikke stå i samme rails!

Du kan jo se hva som skjedde i denne tråden!

Det er en MIST ja, Denne. Rev 3

Hm ser ut til at jeg kan ha samme PSU som han i den posten du viste til. Hm.. hm..

Endret av Random02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...