Gå til innhold

Spørsmål om alt av utstyr til Canon 7D

Anbefalte innlegg

Jeg ber om deres innsikt når det gjelder utstyr til et såpass tungt og profft kamera som 7D er.

Minnebrikker: Jeg har ikke brukt digitalt speilrefleks før, hvor mye minne bør jeg ha på minnebrikken? (Husk at jeg ønsker å bruke dette kameraet mye til videofilming.) Skal man også ha andre brikker?...

Stativ: Kan dere anbefale meg noen som passer bra til 7D? Gjerne kulehode/bevegbart hode og justerbar høyde, dessuten lettest mulig til rimeligs mulig pris... (Både høye og lave.)

Objektiv: Som eneste objektiv tror jeg jeg velger enten Canon EF-S 18-200 IS (har dere bra erfaringer med denne?) eller en av Canons nye (15-85 IS USM eller 18-135 IS) fordi jeg vil ha mer zoom enn jeg først tenkte. Jeg skal ha IS så det har begrenset mulighetene mye. Har dere forslag? 15-85 er den eneste med USM - er det viktig syns dere?

(Jeg vil i starten bruke kameraet til familie-videofilming innendørs... )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i utgangspunktet mene at en 7D fortjener et bedre objektiv enn en EF-S 18-200mm. Det er dog mulig at det vil fungere greit til videofilming.

Jeg ville nok heller vurdert EF-S 15-85mm eller EF-S 17-55mm f/2.8 IS; og da gjerne kombinert med en EF 70-200mm f/4 L

Tom

Lenke til kommentar

Min erfaring er at du bør ha minimum 16 Gb brikker til dette kameraet, iallefall om du fotograferer i Raw, selv bruker jeg dette:

311018.jpg

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=9857301

Objektiv: EF-S 17-55mm f/2.8 IS; og da gjerne kombinert med en EF 70-200mm f/4 L

Stativ: Manfrotto Stativ 055 XPROB

Stativhode:Manfrotto Kamerhode 808RC4

Bytta ut kulehodet med dette og angrer ikke et sek -

Lenke til kommentar

Minimum 16GB ? Hvor store filer lager dette kameraet egentlig ?

Jeg bruker aldri noe større i min D300 enn 4GB, og jeg aldri sett det som ett problem at det ikke er nok plass (både under RAW fotografering, eller fotball i jpg) Joda, jeg må en sjelden gang bytte kort under shoot - men, det ser jeg like mye på som en sikkerhet (ikke altfor mye lagret på ett sted)

Lenke til kommentar
Minimum 16GB ? Hvor store filer lager dette kameraet egentlig ?

Jeg bruker aldri noe større i min D300 enn 4GB, og jeg aldri sett det som ett problem at det ikke er nok plass (både under RAW fotografering, eller fotball i jpg) Joda, jeg må en sjelden gang bytte kort under shoot - men, det ser jeg like mye på som en sikkerhet (ikke altfor mye lagret på ett sted)

Jeg vil nok sagt minimum 8GB (Husk at 7d har 50% fler piksler) for foto. Og 16GB er nok ikke dumt som minimum for vide0. Trådstarter skal primært bruke kamera til video og 16GB holder vel til 4x12minutter eller noe slikt ...

Tom

Lenke til kommentar

Takk for mange tips!

Ser ut til at jeg bør kjøpe 16Gb. Koster 1100 kr - dyrt!

Jeg tenkte på stativ til under 1000 kr inkludert hode - og som kan bære 7D likevel... Forslag?

Og hva koster solfilter og hvor online anbefaler dere kjøp av det?

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe Volvo V70 XC når man ikke har råd til aircondition, GPS eller kanskje vinterdekk? Skal du først ha stativ så må det gjøre jobben sin ellers blir det aldri tatt med ut i felten. Stativ er en statisk hindring som ikke gir meg mye lyst til å ta det med, men når jeg først bruker det skal pinadø bildene bli _skarpe_. Eventuell uskarphet skyldes meg eller bevegelse i motivet og ikke stativet.

Hvis du kan legge deg opp noen kroner kan jeg anbefale deg følgende produkter. Summasummarum får du et svært lett stativ med mye kapasitet og robusthet. Legger også ved videohode som egner seg godt til filming med dSLR.

Benro C-257 1995,-

Benro B-0 kulehode 1495,-

Manfrotto 701DV videohode (tipper ca) 1500,-

Det finnes også C-258 fra Benro som har fire seksjoner i stedet for tre seksjoner på beina. Jeg anbefaler tre på grunn av stødighet. Kameraet ditt er det minste utgiften hvis du skal ha litt glede av ekstrautstyret du bør ha og må ha fremover. Ikke undervurder behovet for kvalitet på utstyr som ikke brukes hele tiden.

Lenke til kommentar
...

Hvis du kan legge deg opp noen kroner kan jeg anbefale deg følgende produkter.

.....

Jeg skal notere meg alle tips jeg får! Så kan jeg ved behov oppgradere utstyret når jeg skal til USA neste år. :) Men i første omgang trenger jeg hovedsakelig bare noe som funker hjemme i stua. Jeg er ikke yrkesfotograf og trenger bare kvalitet for min (og familiens) egen del. Men selvfølgelig vil jeg ikke kjøpe et stativ som som er ustabilt eller plutselig faller eller brekker ?!

:p

Endret av UWS
Lenke til kommentar

Jeg ikke vil anbefale dårligere kvalitet en den som Snekker'n viser til angående stativ.

Når det gjelder kort kan du kjøpe et på 8gb og senere skaffe et tilsvarende til,da har du et hovedkort og et i reserve hvis uløkka skulle skje.

Ville nok også spandert på meg et batteri til.

Lenke til kommentar
Jeg ikke vil anbefale dårligere kvalitet en den som Snekker'n viser til angående stativ.

Når det gjelder kort kan du kjøpe et på 8gb og senere skaffe et tilsvarende til,da har du et hovedkort og et i reserve hvis uløkka skulle skje.

Ville nok også spandert på meg et batteri til.

Batteri er lurt ja,kjøpte et på netshop til mitt kamera,de var billigst da jeg bestilte .

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at du skal tross alt leve med utstyret over lengre tid. Å erge seg over dårlig utstyr eller tilbehør gjør at du ikke bruker det så mye som du kanskje skulle ønsket.

Siterer Anew for et meget godt innlegg i chattetråden.

Generelt er det en god leveregel å gjøre ting riktig på første forsøk... ;)
Lenke til kommentar

LP-E6

Solfilter? :dontgetit:

Aldri hørt om det, men om du mener UV-filter er det i grunn unødvendig. Bildesensoren har innebygd UV-filter. Som beskyttelse anbefaler jeg deg å kjøpe solblender i plast. Rett og slett fordi UV-filtere ikke tilfører noe kvalitet optisk sett, men heller bivirkninger som strølys og mindre kontrast. Pris på filter avhenger av diameter og kvalitet. Gode filtere koster deg fort både to og tre ganger prisen av en solblender tilpasset objektivet du bruker.

Edit: Skrivefeil.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Er det SanDisk minnekort som er tingen? Hva med f.eks. Kingston? (Kingston 32Gb minnebrikke) )

Det står i en oversikt at denne programvaren følger med: ZoomBrowser EX (Win)/ ImageBrowser (Mac), Digital Photo Professional, PhotoStitch, EOS Utility (inkl. Remote Capture, WFT-program*, Original Data Security Tools*), Picture Style Editor * Krever tilleggsutstyr

(Hva slags tilleggsutstyr er det snakk om?)

Er dette alt jeg trenger? Bør jeg ha noen annen programvare i tillegg? Redigeringsprogram?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...