Gå til innhold

[Løst]Nyinstallert harddisk er veldig vrang....

hean

Anbefalte innlegg

Har ett lite problem med harddisken min og lurer på om noen kan hjelpe meg.

Har montert en brukt harddisk i en PC, problemet er at jeg finner den ikke men den dukker opp i Datamaskinbehandlingen.

Så her er hva jeg har gjort:

Fant ikke disken men oppdaget i Datamaskinbehandlingen at jeg kunne høyreklikke og konvertere disken til "standard" noe men at alt på disken da ville gå tapt.

Suste derfor inne n Linux CD og overførte alt viktig på disken til de andre diskene.

Deretter høyretrykket jeg på disken i datamaskinbehandlingen og konverterte men ingenting skjedde.

Disken virker men vil ikke komme opp på min datamaskin.

Den ble demontert fra en maskin med Vista og montert i en maskin med 7 om det har noe å si.

Se gjerne på bildet, den umulige disken er den midterste med svart stripe.

post-68741-1257266279_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det eneste som mangler er at du må lage en partisjon. Høyreklikk der det står 'Utildelt'.

Takker... valgte noe "legg til nytt volum" eller noe og nå formaterer den så jeg tror det ordner seg.

Spørsmålet mitt er at hvorfor må jeg gjøre slik med en disk som har putret å gått i lang tid i en annen PC?

Lenke til kommentar

Beskrivelsen av 'konvertere til Standard' tyder på at du hadde en Dynamisk disk. Da du gjorde det forsvant alt, og du må lage ny partisjon.

Hvorfor hadde du Dynamisk i utgangspunktet? Muligens fordi du ba om det uten å vite hva du gjorde da disken ble initialisert første gang.

Dynamiske disker kan flyttes, forutsatt at OS støtter det. Men da må den importeres.

Lenke til kommentar
Beskrivelsen av 'konvertere til Standard' tyder på at du hadde en Dynamisk disk. Da du gjorde det forsvant alt, og du må lage ny partisjon.

Hvorfor hadde du Dynamisk i utgangspunktet? Muligens fordi du ba om det uten å vite hva du gjorde da disken ble initialisert første gang.

Dynamiske disker kan flyttes, forutsatt at OS støtter det. Men da må den importeres.

En venn bygde PC-en for meg og gjorde alt.

Men hva betyr egentlig at en disk er dynamisk... hva er da fordelen med en dynamisk disk kontra en ikke-dynamisk en?

Lenke til kommentar
Det går f.eks an å kombinere disker slik at de ser ut som en stor disk. Det er flere avanserte muligheter, men slikt er av mindre interesse for den vanlige PC bruker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_disk

Takker for linken der og all hjelp, PC-en er nå oppe og kjører med alle harddiskene intakt. Har installert 3 stk totalt på til sammen 2,75 TB og har en ledig plass så det blir nok en ny 2 TB når prisene krymper litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...