Gå til innhold

Hvordan tune Adaptec ICP5805bl for best les/skriveytelse


Anbefalte innlegg

Som tittel sier, jeg trenger tips til hvordan sette opp RAIDkontroller i RAIDbios kontra cluster størrelse i Windows. Kontrolleren har en 800MHz intelbrikke og 256 MB cache og burde klare rimelig høye tall. Den kjører bare som ren lagringsenhet og operativsystem kjører på annen disk.

 

Konfigurerte RAIDbiosen med 256 KB clusterstørrelse (mener jeg, skal sjekke), og formaterte raidet til 64 KB i windows.

 

Systemet ellers består av Asus P5WdhDeluxe med ich7r og Maxtor 250 GB sata systemdisk.

 

Kortet kjører i dag RAID5 med 4 stk 1TB Seagate Barracuda 7200.12 og leverer drøyt 300 MB/s på les ifølge HT Tach. Derimot er skriveytelsen heller laber, 30 MB/s (?!) ifølge CrystalDiskMark. Dette merket jeg da lastet opp bildearkivet på drøyt 60000 foto inn på raidet...... det tok tid

 

 

 

 

 

 

Så spørsmålet er hvordan få best mulig ytelse på sekvensiell les og skriv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kjørte testene hadde raidet vært oppe og gått i et par-tre dager litt fra og til mens data ble lastet opp. PC hadde stått på i en time eller så da jeg dro disse testene.

 

Dette er en drøy måned siden og tester nå viser identiske verdier

 

edit: leif

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

OK, da er den ferdig å initialisere for lenge siden :)

 

Verdiene du har brukt høres helt greie ut i forhold til antall disker det eneste som kan diskuteres er om 64K er rett verdi ved formateringen men hvis du har store filer skal den være grei.

 

Hvilken kontroller er dette?

Du burde klare ~300MB/s på write også når fungerer som det skal.

 

Har du sjekket at write back er på?

(selv om den er av var det lave verdier)

 

edit:

Ser det er en 5805 :).

Du får se om Nizzen svarer, han har erfaring med nyere Adaptec modeller, jeg har en eldre utgave (3805) som fungerer utmerket til HDD, til SSD bruker jeg LSI.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Writeback ER et must med raid 5 og 6. Ellers går ytelsen på write i dass. Det skal godt gjøres å miste noe data uten backupbatteriet. Hvor ofte har maskinen din skrudd seg av instant det siste året?

 

Har en adaptec 31205 og får vel 250-300 MB/s skrivehastighet med 4 samsung f1 i raid-5.

 

Litt dårlig sammenlikning kanskje, men her er 6 stk samsung f1 i raid-6 på areca kontroller.

 

Adaptecen er i linuxserveren, så får ikkje testa noe med den.

 

post-42975-1256681564_thumb.png

 

Skriveytelsen er på litt over 300 MB/s på gnu fullt array.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Writeback ER et must med raid 5 og 6. Ellers går ytelsen på write i dass. Det skal godt gjøres å miste noe data uten backupbatteriet. Hvor ofte har maskinen din skrudd seg av instant det siste året?

 

Har en adaptec 31205 og får vel 250-300 MB/s skrivehastighet med 4 samsung f1 i raid-5.

 

Det var faktisk et strømbrudd sist vår som plukket meg rett ned... Men, som du sier, det er heller sjeldent at slikt skjer.

 

Skal aktivere writeback ogse hva som skjer. ( har vært på nippet til å kjøpe en liten ups et par ganger, får gjøre alvor av det)

Lenke til kommentar

Du må teste skrivehastighet... Det er jo det du slet med. Du får ikkje noe mere enn 300 MB/S i raid-5 med 4 disker.

 

Har ikkje 58xx serien iop 348 og 1200 mhz? Hvilken kontroller har du egentlig? 800mhz og 256 mb på en 5 serie av adaptec? huh?

 

http://www.adaptec.com/en-US/products/Cont...mance/SAS-5805/

 

Ut ifra ytelsen så ser det ut som det er en 3 serie adaptec. Snedige greier.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

legg merke til : "ICP5805bl"

 

I teorien skal 800 MHz brikke og 256 RAM til fotoarbeidsstasjon funke helt topp, det var det med skriveytelsen... HDTach tester diskytelse uten partisjoner på raidet ser jeg, Crystal fant ingen partisjoner. Skal formatere en partisjon imorgen og se om hva jeg kan finne da.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...