Gå til innhold

Nytt standardobjektiv til Canon

Anbefalte innlegg

Hei.

I det siste har jeg lekt meg med 50mm på et analogt speilrefleks fra 1977, det ga mersmak. Derfor kunne jeg gjerne tenkt meg et standardobjektiv til mitt 400D. Jeg har sett på to objektiver fra Canon, f/1.8 og f/1.4 USM.

Vil det billigste objektivet matche skarpheten til Tamron 17-50 f/2.8, eller vil det være verdt å gå for det dyrere f/1.4 USM?

Om det er andre alternativer dere vil anbefale, gjør dere det.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du på 50mm?

Husk at på grunn av cropfaktoren (1.6x) så vil du ikke få samme bildevinkel som på det analoge kameraet.

50mm f/1.8 er nok like skarpt eller skarpere 17-50mm.

En annen kandidat er Sigma sin 50mm f/1.4. Både denne og Canon sin er meget gode; så jeg vil anbefale begge.

Som jeg nevnte, så er det mulig at du finner 50mm for trangt (test med zoomen din på 50mm); i såfall finnes det et noen andre alternativer. Canon EF 28mm f/2.8, EF 28mm f/1.8, EF 35mm f/2 og Sigma 30mm f/1.4

Tom

Lenke til kommentar

Brennvidden på et objektiv er og blir den som er oppgitt,så selv om du har et kamera med mindre sensor så er brennvidden den samme på selve objektivet.

Objektiver som passer kun til Canon sine croppkameraer har benevnelsen EF-S og objektivene med benevnelsen EF passer både til cropkameraer og fullformat kameraer.

På et analog kamera med et bildeutsnitt på 35mm blir 50mm uforandret det samme er faktumet på digitalspeilreflekskameraer med fullformatsensor,men croppkameraer har en mindre sensor en 35 mm så da må man gange opp brennvidden for og få riktig blideutsnitt,på Canon xxxD serien er croppfaktoren x1.6 så på 50mm blir ekvilent/utregnet brennvidde som du sier 80mm.

Ta ditt digitale kamera og sett det på 50mm,og det analoge med 50mm påmontert så ser du forskjellen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Takk for innsikt.

Har sett på en del bilder tatt med 50mm på kameraer med 1.5-1.6x cropfaktor og bruksområdet ser stort ut, det er ikke bare portrettbilder, om dere skjønner. Tror mitt neste objektiv blir canon 50mm f/1.4 USM.

Hva er grunnen til å kjøpe et 50mm objektiv, utenom portrett. Når jeg kjøpte 50mm var grunnene å få et objektiv som ga skarpe bilder. Da falt det på f1,8 og ikke f1,4. Grunnen er at ingen av objektivene er skarpest ved f1,4-1,8, men de er best ved f5,6 - f8 eller kansje f11. Da valgte jeg det billigste siden de er "like skarpe" i bruksområdet f5,6 - f8 -f11.

Bruker objektivet også ved f1,8 og det kan være rellativt mørkt. Benytter ISO 1600 og f1,8 når du benytter ISO 800 og f1,4. Nye billedbrikkene som kommer blir bare bedre og bedre på høye ISO så spar pengene til du skal kjøpe nytt kamera i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men jeg tror mitt tamron 17-50 er ganske skarpt ved 50mm, så jeg vil tro at et objektiv med bedre optikk også vil gi bedre skarphet? Synes mitt ressonement høres logisk ut.. Dessuten er f/1.4 USM av bedre kvalitet, dette er jo viktig på lang sikt. Det blir ikke nytt hus med det første uansett, det blir kanskje til neste høst elns.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Hvis din økonomiske situasjon tillater det, bør Canon EF 50mm f/1.4 USM være et naturlig valg. Det er litt bedre enn Canon EF 50mm f/1.8 II når det gjelder optiske ytelser, men mye bedre på alle andre områder. I tillegg får du bedre lysstyrke.

Ellers bør du vurdere det tomsi42 sier. Et objektiv med en brennvidde rundt 30 millimeter vil også etter min mening være bedre egnet som standardobjektiv på et crophus.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Canon EF 28mm f/1.8 USM og Sigma 30mm f/1.4 HSM er de beste alternativene jeg kommer på. Sistnevnte er et risikabelt kjøp, da kvalitetskontrollen til Sigma er langt fra den beste.

Lenke til kommentar

Tja, synes den er finfin på crop selv - bruker det gjerne ei hel helg om jeg er noenplass hvor foto ikke er primærmålet. Har ikke sammenligna med verken EF 28 f/1.8 eller Sigma 30 f/1.4. Kan dog tenke meg til at sistnevnte er bedre på alle mulige måter, uten om kanskje når den er nedblenda (vet iallefall at Sigmas 50mm er optimalisert for stor blender, i motsettning til Canons og Zeiss ZE).

Valgte selv EF 35 f/2 siden jeg har planer om fullformat (får vel kameraet om ei drøy uke :D) og Sigma 30 f/1.4 ikke passer til det. Om det ikke var tilfellet hadde jeg nok lagt ut mellomlegget opp til Sigmaen tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har 50mm f/1.4 DG HSM fra Sigma på 400D og er meget fornøyd, synes det leverer like bra bilder som mitt 70-200 f/4 L. Jeg gikk spesifikt etter antallet lameller i blenderen, var skeptisk til om Canons 5 ville gi like rund bokeh som Sigmas 9. Om 30mm er like god, vil jeg anbefale å kjøpe den. Selv angrer jeg litt på at jeg ikke gikk for 30mm, 50 var litt vel snevert. Men veldig fint objektiv til å ha med seg på tur når man ikke skal være så mye på trange steder. Og så fikk jeg en liten utfordring på kjøpet, hadde aldri brukt så liten blender før.

Lenke til kommentar
Det skal ikke være lett, sigmas 30mm ser veldig bra ut.

Du kan være heldig og få et helt OK eksemplar, eller du kan være uheldig og få et eksemplar som er nærmest ubrukelig, så dersom du går for Sigma 30 1.4 bør du ta en del testbilder med det og levere det inn til justering (på garantien, selvsagt) dersom det ikke holder mål. Uansett bør du ikke forvente at det er skarpt på største blender. Det du derimot KAN forvente, uansett hvor bra eksemplaret er, er en god del fargefeilbrytning. Det er noe alle disse objektivene ser ut til å slite med, uansett kvalitet for øvrig.

Lenke til kommentar
Jeg har 50mm f/1.4 DG HSM fra Sigma på 400D og er meget fornøyd, synes det leverer like bra bilder som mitt 70-200 f/4 L. Jeg gikk spesifikt etter antallet lameller i blenderen, var skeptisk til om Canons 5 ville gi like rund bokeh som Sigmas 9. Om 30mm er like god, vil jeg anbefale å kjøpe den. Selv angrer jeg litt på at jeg ikke gikk for 30mm, 50 var litt vel snevert. Men veldig fint objektiv til å ha med seg på tur når man ikke skal være så mye på trange steder. Og så fikk jeg en liten utfordring på kjøpet, hadde aldri brukt så liten blender før.

Canons f/1.4-utgave har 8 lameller.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...