anders1987 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hei. Har et problem, er ekstremt urolig for at jeg har gjort noe dumt. Dette her er greia. Jeg har gitt et bud på en andelsleilighet. jeg ville i utgangspunktet kjøpe den men nå angrer jeg med. Jeg fylt et kjøpstilbudskjema på nettsidene til privatmegleren.no jeg faksa det over. og privatmegleren ringte meg og sa det var akseptert. men har IKKE skrevet under på noen kontrakt eller noenting. jeg fylte inn på et tilfeldig skjema navn,adresse,bud jeg ville gi osv. han ringte og sa det var akseptert. men det er ikke bindende vel? er jeg bare litt overnervøs over ingenting her? plz trenger litt tilbakemelding... fordi er redd jeg har gjort noe dumt..er en STOR fellesgjeld på den og nå angrer jeg... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Undertegnede er kjent med at selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er undertegnede klarover at budet er bindende for meg/oss når det er kommet til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Undertegnede er kjent med at bud og budlogg vil bli fremlagt for kjøper ref. regler for budgiving. Flytter denne til juss. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hovedregelen er at tilbud er bindende (innenfor enkelte grenser selvfølgelig, men de er neppe relevante her). Har du tilbudt deg å kjpe en leilight til en bestmt pris, er du i utgangspunktet bundet av dette budet. Lenke til kommentar
anders1987 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 ganske amatør aktig skjema da. Lenke til kommentar
Star Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Dersom man har fremmet et tilbud, og mottatt aksept på dette vil man jo kunne legge til grunn at avtale er inngått - selv om det ikke er signert noen papirer formelt. (muntlig likestilles med skiftlig) Det hele vil jo bero på hvorvidt den andre part har "rimelig grunn til å tro" at du har ment å binde deg ( jf. vurderingstema som fremkommer i rettspraksis ). Kjenner ikke til omstendighetene rundt selve budgivningen og hvorvidt du har mulighet til å trekke budet. Du må vel ha satt deg inn i retningslinjer i forkant? Lenke til kommentar
anders1987 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 men altså det skjema jeg fylte ut hvordan det kan det binde meg til noenting egentlig det skrev på den var ekstremt lite og jeg fikk bare en telefon at d var akseptert men jeg angrer..så nå jeg ødelegge livet mitt? flott. jaja, noe kontrakt har jeg ikke skrevet under på iafl. en prisantydning ja men har gode relasjoner til han eiern, jeg møtte han prata med han, og jeg valgte da den men skreiv ikk opp noe bud da. men men (( Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Om jeg signerer på en ferdig utfylt arbeidsavtale som inneholder all relevant informasjon er den bindende, selv om alt jeg har fylt ut er dato, sted, og navnetrekket mitt. Kontrakten er detaljregulering av en avtale som allerede har kommet i stand. Dere har allerede avtalt at du skal kjøpe den -- du har avgitt bud, og han har akseptert. Kontrakten regulerer slike ting som når du skal ta over, når betaling skal skje, et cetera. Lenke til kommentar
anders1987 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 den har ikke informasjon om leiligheten, bare navnet mitt og adresse og tlf. Lenke til kommentar
anders1987 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 får vel bare ringe å si at jeg angrer og håpe på det beste at det er greit... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Så... Argumentet ditt er at du ikke visste hvilken leilighet du sendte inn bud på? Lenke til kommentar
anders1987 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 jo jeg visste det. jeg bare undrer om det er formelle retningslinjer de kan ta meg på i verste fall.... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 jo jeg visste det. jeg bare undrer om det er formelle retningslinjer de kan ta meg på i verste fall.... Undertegnede er kjent med at selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er undertegnede klarover at budet er bindende for meg/oss når det er kommet til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Undertegnede er kjent med at bud og budlogg vil bli fremlagt for kjøper ref. regler for budgiving." Der er ikke snakk om å ta deg på formelle feil. Det er snakk om at du har bundet deg til å kjøpe leiligheten til avtalt pris. Du må gjerne ringe, beklage og si at du ikke ser deg i stand til å ta over leiligheten allikevel, og be pent om å slipp, men det er altså ikke noe du har rett til å slippe. Selger har derimot rett til å selge deg leiligheten til prisen du tilbød. Lenke til kommentar
anders1987 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 når får jeg hetta...angst,nerver..må prate med eier/megler i morgen..sendte en sen sms nå. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det er noe med å tenke før man handler (bokstavlig talt...) Hold oss oppdatert! Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Er det dette skjemaet du har fylt ut og skrevet under på: http://www.privatmegleren.no/bolig/pdf/budskjema.pdf ? I så fall har du gitt et bindende bud. Endret 26. oktober 2009 av what_no2000 Lenke til kommentar
Panter Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Det som er vanlig praksis er at leiligheten blir solgt på nytt og så må du som opprinnelig kjøper dekke mellomlegget mellom din kjøpssum og den nye + kostnader ved salget. Endret 26. oktober 2009 av Panter Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Er det dette skjemaet du har fylt ut og skrevet under på: http://www.privatmegleren.no/bolig/pdf/budskjema.pdf ? I så fall har du gitt et bindende bud. Hvis du har fylt ut det skjemaet der så vil jeg jo påstå at det er ganske detaljert og utfyllende! Synd for deg, men da har du vel forhåpentligvis lært til neste gang! Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det ville vært litt meningsløst om man bare kunne legge inn bud i tilfelle man hadde lyst til å kjøpe til den prisen. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Ja, du er nok bundet. Som påpekt ovenfor, kan du slippe unna ved å erstatte mellomlegget ved videresalg + merutgifter i forbindelse med dette. En ting jeg lurer på er dog: Var budet ditt mye høyere enn prisantydning (medregnet fellesgjeld)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå