Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp med eiendomskjøp

anders1987

Anbefalte innlegg

Hei. Har et problem, er ekstremt urolig for at jeg har gjort noe dumt. Dette her er greia.

Jeg har gitt et bud på en andelsleilighet. jeg ville i utgangspunktet kjøpe den men nå angrer jeg med.

Jeg fylt et kjøpstilbudskjema på nettsidene til privatmegleren.no jeg faksa det over. og privatmegleren

ringte meg og sa det var akseptert. men har IKKE skrevet under på noen kontrakt eller noenting.

jeg fylte inn på et tilfeldig skjema navn,adresse,bud jeg ville gi osv. han ringte og sa det var akseptert.

men det er ikke bindende vel? er jeg bare litt overnervøs over ingenting her? plz trenger litt tilbakemelding...

fordi er redd jeg har gjort noe dumt..er en STOR fellesgjeld på den og nå angrer jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Undertegnede er kjent med at selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er undertegnede klar

over at budet er bindende for meg/oss når det er kommet til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for

begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Undertegnede er kjent med at bud og budlogg vil bli

fremlagt for kjøper ref. regler for budgiving.

Flytter denne til juss. :)

Lenke til kommentar

Dersom man har fremmet et tilbud, og mottatt aksept på dette vil man jo kunne legge til grunn at avtale er inngått - selv om det ikke er signert noen papirer formelt. (muntlig likestilles med skiftlig)

Det hele vil jo bero på hvorvidt den andre part har "rimelig grunn til å tro" at du har ment å binde deg ( jf. vurderingstema som fremkommer i rettspraksis ).

Kjenner ikke til omstendighetene rundt selve budgivningen og hvorvidt du har mulighet til å trekke budet. Du må vel ha satt deg inn i retningslinjer i forkant?

Lenke til kommentar

men altså det skjema jeg fylte ut hvordan det kan det binde meg til noenting egentlig

det skrev på den var ekstremt lite og jeg fikk bare en telefon at d var akseptert men

jeg angrer..så nå jeg ødelegge livet mitt? flott. jaja, noe kontrakt har jeg ikke skrevet under på iafl. en prisantydning ja men har gode relasjoner til han eiern, jeg møtte han prata med han, og jeg valgte da den men skreiv ikk opp noe bud da. men men :(((

Lenke til kommentar

Om jeg signerer på en ferdig utfylt arbeidsavtale som inneholder all relevant informasjon er den bindende, selv om alt jeg har fylt ut er dato, sted, og navnetrekket mitt.

Kontrakten er detaljregulering av en avtale som allerede har kommet i stand. Dere har allerede avtalt at du skal kjøpe den -- du har avgitt bud, og han har akseptert. Kontrakten regulerer slike ting som når du skal ta over, når betaling skal skje, et cetera.

Lenke til kommentar
jo jeg visste det. jeg bare undrer om det er formelle retningslinjer de kan ta meg på i verste fall....
Undertegnede er kjent med at selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er undertegnede klar

over at budet er bindende for meg/oss når det er kommet til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for

begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Undertegnede er kjent med at bud og budlogg vil bli

fremlagt for kjøper ref. regler for budgiving."

Der er ikke snakk om å ta deg på formelle feil. Det er snakk om at du har bundet deg til å kjøpe leiligheten til avtalt pris.

Du må gjerne ringe, beklage og si at du ikke ser deg i stand til å ta over leiligheten allikevel, og be pent om å slipp, men det er altså ikke noe du har rett til å slippe. Selger har derimot rett til å selge deg leiligheten til prisen du tilbød.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...