CurSe Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hei! Jeg håper at det går greit at jeg poster denne i denne delen av forumet fremfor leksehjelp siden jeg mistenker at de kloke økonomihodene her på forumet ikke besøker den delen av forumet så veldig ofte. Med det sagt så fortsetter jeg og håper at det går greit Vi har fått utdelt en obligatorisk innleveringsoppgave med følgende spørsmål: MakroøkonomiDiskuter ved hjelp av makroøkonomisk teori virkningene av finanskrisen, hvordan verdens myndigheter har forsøkt å demme opp for en resesjon og hvordan en kan forvente at tiltakene vil virke. Jeg sliter litt i makroøkonomi siden jeg føler at den boken er veldig tunglest så jeg kan ikke så mye om det faget enda, pluss at jeg har prioritert andre fag fram til nå. Det er i hovedsak den første delen av spørsmålet jeg er usikker på hva jeg burde svare og jeg hadde et håp om at her kunne dere komme med noen innspill. Jeg trenger litt hjelp fra dere til å peke ut veien for meg for hva jeg burde lese på og lignende, ikke at dere gjør oppgaven for meg hvis noen skulle tro det. All hjelp, uansett omfang, er hjertelig velkommen Lenke til kommentar
KS Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Myndighetene kjørte på med klassiske mot-konjunktur tiltak ala Keynes. Dvs: økte offentlige utgifter. Håpet er at det skal stimulere etterspørselen. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Rentekutt i forhold til IS kurve er vel også relevant å ta med. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Takk for svar så langt, det setter jeg pris på Angående Keynes så er det en oppgave til som jeg ikke tok med i innlegget mitt som omhandler han og teoriene som hører med, men den delen av oppgaven fikk noen andre på gruppen tildelt så de blir å skrive det som berører hans teorier. Vi hadde en kjapp brainstorming i dag på skolen og kom fram til følgende stikkord vi kan se nærmere på: - Økt arbeidsledighet - Lav rente(og har føyd til IS-kurve som hagfors kom med som forslag) - De store valutaene som dollar, yen, pund osv. styrker seg - Forskjellige land prøver å devaluere sine egne valutaer slik at eksporten øker - Inflasjon som følge av pengetrykking Hørtes det ut som en bra start? Hvis det er noen feil blant de stikkordene så vil jeg gjerne vite det Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 @TS: Hvilket nivå er du på? Lenke til kommentar
KS Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Nå styrket dollaren seg bare innledningsvis i finanskrisen. Senere har det svekket seg mye, og det er frykt for at den kan fortsette seg å svekke seg. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Tollbarrierer og andre proteksjonistiske tiltak er noe av det man så etter den store depresjonen i 1929 og som man nå frykter vil skje igjen. Den enorme veksten i mengden dollar i verden vil kunne føre til inflasjon i verden, noe som tvinger prisene oppover. De kvantitative lettelsene sentralbanker verden over har pumpet ut i markedet legger også ett press på priser. Synkende etterspørsel vil føre til lavere import fra Kina, hvor mesteparten av grunnen til vår lave inflasjon kommer fra. Endres verdensvalutaen fra dollar til en annen valuta, vil dette gå hardt utover amerikanerene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå