Eidsvold Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Heisann! Siden dere gutta her har så jævlig peiling på kabler skal dere få noe som er en nøtt for meg (men sikkert utrolig enkelt for dere), det skal sies at det ikke er en kabel til lyd/bilde, men hvertfall kabel. Har kjøpt meg en led-strip som jeg vil ha kobla inn i stikkontakta mi hjemme, og utgangspunktet er de to kablene på bildet. Led-stripsen er på 12 volt. Jeg tror jeg må han en omformer, men jeg er jaggu ikke sikker. Og i så fall, hvordan skal jeg få kobla den til de løse kablene? Noen som kan hjelpe meg ut her? Lenke til kommentar
War Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Du må lage eller kjøpe en trafo. Trafo Veggen er ca 230v og led skal ha for eks 12v, ampere er 16 og den trenger for eks 2 osv. http://no.wikipedia.org/wiki/Transformator Du må også ha en likeretter som omformer elektrisk energi fra vekselspenning til likespenning, + - (innebygget i trafoen) Endret 19. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Eidsvold Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Du må lage eller kjøpe en trafo.Trafo Veggen er ca 230v og led skal ha for eks 12v, ampere er 16 og den trenger for eks 2 osv. http://no.wikipedia.org/wiki/Transformator Du må også ha en likeretter som omformer elektrisk energi fra vekselspenning til likespenning, + - (innebygget i trafoen) Ahh, ok, skjønner. Men hvordan skal jeg få plugget de to løse ledningene mine i forhold til pluggen på den trafo, må jeg jeg kutte av selve pluggen og feste sammen kablene da? Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
War Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ja, eller lodde de ledningene du har på en kontakt motsat av den evt trafoen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Om du har eit ubrukt adapter liknande som gir ut 12V og kan levere nok straum så vil det funke. Lenke til kommentar
Eidsvold Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Ja, eller lodde de ledningene du har på en kontakt motsat av den evt trafoen. Jeg veit jeg er virkelig hjelpeløs når det kommer til dette, men kan jeg feste kablene med en sukkerbit? Og eventuelt, bør jeg teipe igjen ledningene etterpå eller noe, for å unngå brannfare? Lenke til kommentar
War Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Du kan stikke ene ledningen oppi kontakten og teipe den andre utenfor ja. Hva du vil så lenge den er på + og -. Evt klippe av kontakten og sukkerbite ledningene sammen, på ene ledningen kan du kobble på en bryter. som skrevet over deg så kan det hende du har en slik liggende allerede, fra et gammelt modem el. Sjekk at det står ca rett volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå