Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problem svart skjerm og bluescreen. OCCT-test?

Anbefalte innlegg

Hatt mye problemer med dette under gaming. Ellers fungerer pc feilfritt. Sett andre fått råd om OCCT test og memtest86+. Siste versjon OCCT er visst v3.1. Er den helt trygg eller er dette også beta? Min strømforsyning er fra Mist og er på 650w så vidt jeg husker. Vil den tåle PSU-testen, og bør jeg kjøre alle OCCT-testene?

Har Asus P5Q deluxe HK, 4 GB Mushkin xp2 8000 minne (2x2048), ATI HD 4890 GPU og E8400 CPU.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er alle tester kjørt. Først Memtest86+, den gikk bra. Tok ca 2 timer med flere gjennomkjøringer.Deretter var det OCCT sin tur. Kjørte første de 2 cpu-testene, deretter GPU og GPU-minnetest. Disse gikk også greit. PSU-test fikk jeg kun kjørt få minutter før maskinen frøs og viste rare grafikk-flekker og test var stoppet og uleselig. Tok en restart og maskinen fungerte igjen.

Antar med dette at testen har vist at det er PSU det er noe i veien med? Den hart alltid funket ok ved vanlig bruk / surfing, det er kun ved gaming at maskinen har pleid å gå i svart skjerm eller bluescreen. Antar strømforsyningen ikke takler belastningen som kommer når grafikk-kort krever litt ekstra med krefter?

Lenke til kommentar

Du har vel den forige Mist 650W med fire +12V-linjer, som er en bingo å fordele last på, den nye har en +12V linje. Tidligere kunne man gå inn på microplex.no å finne guide til hvordan man skulle fordele lasten.

Men det er vel naturlig at du har en PCIe 6-pin fra +12V1DC, og den andre PCIe 6-pin fra +12V2DC til gpu, og resten av hardware på +12V4DC. +12V3DC er reservert til cpu.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

Vet ikke om jeg har ny eller forrige modell. Kjøpte ferdig bygd pc av nettbutikk på senvinteren i år.

Hvis de har lastet den skjevt, ved å ikke ta hensyn til det du nevner bør jeg vel satse på å få en ny uansett. Vil anta at den har fått redusert levetiden kraftig ved dette, og da er det vel best å returnere strømforsyning og få ny fremfor å prøve å eventuelt omfordele hvis det skulle vise seg at de har koblet uten hensyn til å fordele lasten?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det var strømforsyning som det var feil på. Har nå mottatt ny strømforsyning fra nettbutikken og alt funker gull. Det eneste var at jeg fikk en skurrelyd når jeg startet opp maskinen igjen etter montering av denne nye strømforsyningen. Hørtes ut som det kom fra 120mm viften i bakkant av kabinettet, men etter å ha fjernet den hørte jeg at det kom fra enda lenger opp i kabinettet. Det viste seg at det var viftegrillen til strømforsyning som subber borti strømforsyningens egen vifte. Fikk dratt grillen litt utover og subbing var en saga blott:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...