Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Nye pærer til bilen

Anbefalte innlegg

Jeg syntes ikke de åærene jeg har i bilen holder helt mål så jeg hadde tenkt å skifte alle nå før det er eu- kontroll.

Skal ha:

- H1 i fjernlys.

- H1 i nærlys

- H3 i tåkelys

- Også er det to store, type p45 eller noe slikt (usikker).

Også er det vel ikke lov med grønne skiltlys? Har det og det var ikke meningen. Det var T10 tror jeg. Blinklys er greie tror jeg.

Er litt usikker men bilen er i allefall en 1999 Hyundai Coupé. Godt lys er viktigst. Om det går ann kunne jeg godt tenke meg LED eller HIR der det er mulig. Har hørt Phillips NightVision er gode. Skal kjøpe fra én norsk butikk som har alle pærene jeg trenger på lager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syntes ikke de åærene jeg har i bilen holder helt mål så jeg hadde tenkt å skifte alle nå før det er eu- kontroll.

Skal ha:

- H1 i fjernlys.

- H1 i nærlys

- H3 i tåkelys

De to første har du valget mellom Philips Extreme Power og Osram NightBreaker. Du må nesten teste for å avgjøre hva du vil ha her. Sistnevne vil jeg anbefale en brukbar +30% pga lengre levetid (du vil ikke bytte tåkelyspærer to ganger i året..). På grunn av dårlig utvalg kan du egentlig likegodt kjøpe f.eks Philips BlueVision, +30% lys i tillegg til at lysfargen er litt greiere.

- Også er det to store, type p45 eller noe slikt (usikker).

To store for hva? Blinklys? (P21W eller PY21W). For P21W spiller det liten rolle annet enn på bremselys (hvor Philips VisionPlus er å anbefale). Det samme gjelder P21/5W (kombinert baklys og bremselys). For PY21W anbefaler jeg Philips SilverVision.

Også er det vel ikke lov med grønne skiltlys? Har det og det var ikke meningen. Det var T10 tror jeg. Blinklys er greie tror jeg.

Nei, det er ikke lov. T10 er det vi i Norge kaller W3W eller W5W, typisk er det W5W som brukes utvendig på bilen (de begge er kompatible, kun effekt skiller dem). Disse pærene skal være E-merket, og du finner ingen grønne E-merkede pærer.

Om det går ann kunne jeg godt tenke meg LED eller HIR der det er mulig.

Bare glem det.

Har hørt Phillips NightVision er gode.

Det finnes ingen Philips NightVision såvidt jeg kan se.

Skal kjøpe fra én norsk butikk som har alle pærene jeg trenger på lager.

Kan ikke hjelpe deg der. De pærene jeg anbefaler koster typisk 200kr pr. stykk i norske butikker. Anbefaler Powerbulbs istedet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Ikke LED eller HIR... Why?

Fordi verken LED, HIR eller HID er lov å ettermontere der det står glødepærer fra før. (HIR = Halogen Infrared Reflection og HID er High Intesity Discharge, to forskjellige ting).

Trodde de het det men har nok blandet med BlueVision eller noe.

Philips har noe som heter NightGuide som jeg ikke har testet enda (fordi Powerbulbs ikke har dem (som kommer av at det ikke finnes britisk versjon av dem (og om det hadde eksistert hadde den versjonen ikke vært brukbar i Norge)))

Er powerbulbs raske?

Ja, men tollen på vei inn i Norge gjør at det tar alt fra 4 dager til 2 uker (avhengig av om de blir stoppet for kontroll).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Dersom du bestiller hvert par i separate pakker blir det ikke noe mva/toll på det, i vertfall ikke etter min erfaring. Har vært borti å bestille flere ting i separate bestillinger, hvor alt er pakket med separate fakturaer i samme eske, kontrollert i tollen, og ikke blitt krevd mva for.

Nå er det billigsalg på NightBreaker for tiden på Powerbulbs, så de er ikke så ekstremt dyre. Du kan også bruke rabattkode RLKHQ1883 og få ytterligere 10% rabatt. Du får ett par med W5W gratis om du bestiller noe der (maks ett par i uken). For H3-pærene kan du spare penger ved å kjøpe Philips sine +30%-pærer istedet for de noe dyrere andre alternativene. For nærlys og fjernlys ville jeg ikke spart penger ved å kjøpe +50% eller lignende.

Lenke til kommentar

Sikker på at det er maks 1 par gratis 5W5 i uka. Jeg la inn to ordre nå og det komm opp free 5W5 på begge. Tenkte å legge den siste ordren på mandag for å få to gratis sett men jeg kan vel legge inn den siste nå, så får jeg 3 gratis sett?

Endret av mx1000
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Umulig å si. Kan ligge i kø hos tollen for sjekk eller de kan være på vei i posten. De går som A-post i Norge tror jeg, så det tar maks en dag fra de er sluppet fra tollen til de kommer frem.

Er vel bare 1erfeil på EU-kontroll for deffekte pærer?

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Okey, har aldri vært på eu- kontroll før så vet ikke noe 1, 2 eller 3'r feil eller hvordan systemet er. Men de er jo grønne da. De virker men de er grønne. Så 1'r feil er ikke noe å bry seg om her da eller?

Dumt at de ikke har sporingssystem på det, uansett.

Endret av mx1000
Lenke til kommentar

Spørs om ikke det er en 2´er for feil farge, men usikker..

1´er = Må utbedres innen rimelig tid, men ikke tilbake til visning.

2´er = Må utbedres og vises innen en (1) måned. Kan få utsettelse etter skriftlig søknad.

3´er = Avskiltning hvis jeg ikke husker heeelt feil?

4´er = Kan ikke testes p.g.a klimatiske forhold (usikker på hva det vil si konkret)

Dette er ikke fakta, men kikka på en kontrolseddel for en stund siden, og minns det var det som sto der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...