RPA Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Bilen er en Hyundai Sonata 1.8L 1996-modell. Speedometeret på bilen sluttet brått å virke. Det fungerte helt fint til jeg parkerte, når jeg startet bilen igjen var det dødt. Både speedometernål og tripteller står stille. Jeg tipper det er en sensor som er gåen da det ikke ser ut til å være noen vaiere fra girkassen. Spørsmålet er da om det er noen måte å finne ut om det er feil i speedometeret, eller sensoren? Er dette lett å fikse selv, og hva vil delene kunne koste? Evt. hva kan det koste å fikse dette på verksted? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Kan hende at instrumentpanelet har sviktet. Mitt panel kostet noen hundrelapper brukt. Lenke til kommentar
RPA Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Finnes det noen måter å teste dette på? Regner med det er en del arbeid å få ut instrumentpanelet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Det kan nok sjekkes med diagnoseutstyr. Dersom det er ABS på bilen er sansynligvis fartsdataene hentet fra ABS-systemet. Det kan være kabelbrudd som er problemet. Fartsensoren går typisk på ei ledning til panelet (hver puls = en viss omdreining). Endret 14. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Brukte vel 10 minutter på å bytte instrumentpanel på min BMW. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Bilen er en Hyundai Sonata 1.8L 1996-modell. Speedometeret på bilen sluttet brått å virke. Det fungerte helt fint til jeg parkerte, når jeg startet bilen igjen var det dødt. Både speedometernål og tripteller står stille. Jeg tipper det er en sensor som er gåen da det ikke ser ut til å være noen vaiere fra girkassen. Spørsmålet er da om det er noen måte å finne ut om det er feil i speedometeret, eller sensoren? Er dette lett å fikse selv, og hva vil delene kunne koste? Evt. hva kan det koste å fikse dette på verksted? Mål motstand i giveren som står skrudd i differensialen på girkassen. Det kan også være en mekanisk feil på tannhjulet som går ned i diffen eller feil/skitt i selve kontakten på giveren. Begynn med det. Endret 16. oktober 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Peugeoten min fikk to feil samtidig, som gjorde at speedometeret kom og gikk som det ville. Den ene feilen var giveren nede på girkass. Den ble byttet. Den andre feilen var dårlige, godt synlige loddinger i speedometeret. Fem minutter med loddebolt, så var det fikset. Idiotisk konstruksjon, forresten. Lange metallkontakter som minner om småspiker var loddet i ett punkt i enden. Den andre enden stikker inn i et tilsvarende hull i selve motoren som driver viseren i instrumentet. Det blir som en brekkstang. Loddepunktene var helt sprekt. Jeg er heldigvis en selvlært lodder med eget utstyr, som fatter'n kjøpte da han var tenåring. Det får jobben gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå