Gå til innhold

IS eller ikke?!?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var ute og handlet SLR forleden,og kjøpte 1000d raskt pågrunn av pris og funsjonalitet.

Jeg hadde fått med meg av forumet at IS var ett must-og jeg spurte derfor selgeren flere ganger om det var IS på dette kameraet.

Jeg fikk flere ganger konstatert at det var IS og tok derfor beslutning med og kjøpe!

I ettertid har jeg begynt og undre om jeg har IS eller ei-på linsen står det; EFS 18.55mm (hvis det har noen betydning)

 

Det jeg lurer på da,er rett og slett om noen kan svare meg direkte på om jeg har IS eller ei!?:p

Pakken jeg kjøpte kostet forsåvidt 3999,-

 

ES

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon har vel ikke på 1000D heller image stabilizer i huset, det måtte i tilfelle være på det kit objeltivet som fulgte med, og der skal det da stå IS et sted. På mine Canon objektiv hvor jeg har IS er det en bryter, slik at jeg kan velge å skru IS på eller av.

Det gjelder f.eks zoomobjektivet 55-250mm, over bryter står Stabilizer, og On/Off bryter .

RandiA

Lenke til kommentar

Står ingenting om IS på verken objektiv eller kamera hus.

Ja,men syntes det var litt rart at det var såpass billig for ett kamera med IS-men som uviten kjøper stolte jeg på selgeren-som i all tro virket troverdig og oppriktig.Så håper bare etter all verdens regler at det ikke blir noe problem om bytte kamera da.

Hva er hoved forskjellen på 50D og 500D?

Lenke til kommentar

Joda,er helt enig,og skal innom i morgen tidlig og si ifra om dette.

For og ha det på det rene så føler jeg ikke selgeren lurte meg-men derimot var litt uviten-uansett er det misvisende,uansett om det er bevisst eller ubevisst.

Skal heller gi litt feedback på hvordan det går i morgen!:p

 

Takk for god og rask respons!

Lenke til kommentar

Det burde vel strengt tatt ikke ha noe og si-men det er jo nesten 2 mnd. siden jeg kjøpte kameraet,og har jo brukt det regelmessig-uten at det på noen måte har tatt noen skader-eller i det hele tatt riper.

Men kommer til og prøve og få refundert beløpet jeg betalte,med hjemmel i Forbrukerkjøps loven § 15/16.

Så burde strengt tatt ha en grei sak-selv om det forsåvidt er "ord mot ord"-som likevel er like bindende som noe skriftlig.

Men har jo alltid har enn forkjærlighet for Canon sin SLR serie,og kommer nok til og sikte meg inn på 500D-ettersom den har mulighet til videoopptak-det gitt at jeg får refundert pengene mine ja!:p

Tvi tvi..

Lenke til kommentar

Å kreve å få bytte kamera så lenge etterpå blir vel litt i overkant av hva man kan forlange. Men å kreve å få bytte objektivet ditt mot IS utgaven bør du absolutt gjøre.

 

Men jeg tror ærlig talt du vil få problemer her og selger vil jo neppe huske dette salget så lenge etterpå. Så det blir sikkert ord mot ord og jeg tror egentlig ikke at du stiller veldig sterkt såpass lenge etter kjøpet, desverre.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg var ute og handlet SLR forleden,og kjøpte 1000d raskt pågrunn av pris og funsjonalitet.

 

Det burde vel strengt tatt ikke ha noe og si-men det er jo nesten 2 mnd. siden jeg kjøpte kameraet,og har jo brukt det regelmessig

 

Trur du må ta deg et kurs i tidsforståelse eller noe.

Lykke til med Canon 1000D og kit uten IS. :roll:

Lenke til kommentar
Det burde vel strengt tatt ikke ha noe og si-men det er jo nesten 2 mnd. siden jeg kjøpte kameraet,og har jo brukt det regelmessig-uten at det på noen måte har tatt noen skader-eller i det hele tatt riper.

Men kommer til og prøve og få refundert beløpet jeg betalte,med hjemmel i Forbrukerkjøps loven § 15/16.

Så burde strengt tatt ha en grei sak-selv om det forsåvidt er "ord mot ord"-som likevel er like bindende som noe skriftlig.

Men har jo alltid har enn forkjærlighet for Canon sin SLR serie,og kommer nok til og sikte meg inn på 500D-ettersom den har mulighet til videoopptak-det gitt at jeg får refundert pengene mine ja!:p

Tvi tvi..

Dette skulle du vel egentlig funnet ut før du begynte å bruke kameraet og objektivet
Lenke til kommentar

Spørs om du får byttet kameraet særlig lett, men forbrukerkjøpsloven sier noe om at en vare har en mangel dersom den ikke har en egenskap du ved kjøpet forventet at den skulle ha.

Anbefaler deg uansett å opptre saklig og høflig, ingen grunn til å fyre seg opp om selger er uvillig. Da kommer du uansett ingen vei. :)

 

Min anbefaling er at du ber om å få bytte inn kameraet mot å kjøpe et 450D eller et 500D. 1000D er et renska kamera som etter min mening egner seg best for folk som skal ha sånn speilrefleks - men som ikke aner hvorfor og som helst burde kjøpt et kompaktkamera. :)

 

450D og 500D er langt bedre kamera som du kan ha stor glede av i lang tid framover. 50D er enda bedre (byggekvalitet, funksjonalitet - det er tross alt et kamera for entusiasten, ikke konsumenten), men du klarer deg LENGE med 450 eller 500D. Så kan du heller bruke penger på glass (objektiver) - kamerahuset er godt nok, glasset og personen bak kameraet er de avgjørende faktorene om du får gode bilder eller ikke - i alle fall om vi ser på det store bildet. :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

"Trur du må ta deg et kurs i tidsforståelse eller noe."-tviler på at jeg trenger noen kurs i tidsforståelse,ikke at jeg helt forstår hva det har med denne saken og gjøre heller.

 

"Dette skulle du vel egentlig funnet ut før du begynte å bruke kameraet og objektivet"-det var jo det jeg FANT ut av,når jeg spurte selgeren.Så det er jo heller inget problem.

 

Nei,som noen kanskje skjønner ut ifra teksten min-så er jeg ikke bitter eller noenting-men brukte dette formuet til og få bekreftet en mistanke jeg nylig har fått.Og kommer ikke til og være,hissig,frekk eller noe slikt.Har jo full forståelse for at menneskelig svikt kan skje.

Lenke til kommentar
- snip -

Min anbefaling er at du ber om å få bytte inn kameraet mot å kjøpe et 450D eller et 500D. 1000D er et renska kamera som etter min mening egner seg best for folk som skal ha sånn speilrefleks - men som ikke aner hvorfor og som helst burde kjøpt et kompaktkamera. :)

 

- snip -

Det er like irriterende hver gang jeg leser slike, sikkert velmente, "råd". Det er faktisk svært få forskjeller mellom 100D og 450D og *ingen av dem* er avgjørende for hvor gode bilder man tar. De største forskjellene er at 1000D mangler "spot metering" samt at skuddhastigheten ved fotografering i RAW formatet er 1,5 bps mot 450D som klarer 3 bps, og så har 450D noe høyere oppløsning. "Byggekvaliteten" er den samme men 1000D mangler "gummiert grep" og noen vil sikkert hevde at "grepet" er noe bedre på 450D (men det er jo subjektivt).

 

Jada, 450D er nok et "bedre" kamerahus "på papiret" men det betyr ikke at det tar bedre bilder enn enn 1000D. De to kameraene er nærmest identiske hva angår "vesentlige egenskaper" og billedkvalitet - og gitt at optikken er like god og fotografen den samme så vil du ikke kunne se forskjell på bilder tatt med de to kameraene!

 

Det er ingen som helst grunn til å fraråde folk å kjøpe 1000D, like lite som det er grunn til å fraråde noen å kjøpe de rimeligste innstegsmodellene fra andre fabrikanter. Om man ikke er veldig sikker på hvilke egenskaper man har bruk for i et kamera (jeg tenker da på slike ting som høy bps for "action" fotografering, rask og presis AF for det samme etc) så er en hvilken som helst "innstegsmodell" mer enn bra nok. Legg heller pengene i god optikk, den kan man ta med seg til neste kamerahus (uansett hva du kjøper så blir det uanset relativt fort "utdatert"). Og skulle man "gå lei" fotografering som hobby og ønske å selge utstyret så er god optikk noe som holder seg bra i pris i motsetning til kamerahus som gjerne taper verdi raskere enn en ny sportsbil!

Lenke til kommentar
Det er like irriterende hver gang jeg leser slike, sikkert velmente, "råd". Det er faktisk svært få forskjeller mellom 100D og 450D og *ingen av dem* er avgjørende for hvor gode bilder man tar.

 

Det er ingen som helst grunn til å fraråde folk å kjøpe 1000D, like lite som det er grunn til å fraråde noen å kjøpe de rimeligste innstegsmodellene fra andre fabrikanter.

 

Tror alle som har en viss erfaring angående fotograferinger er klar over at det ikke er kameraet som avgjør bildekvaliteten.

 

Er nok noen som uttaler seg på vegne av egne og andres erfaringer når de ikke anbefaler 1000D.

 

Det har hent noen ganger at jeg har anbefalt førstegangskjøpere og forbigå 1000D i stillhet,ene og alene for at de gjerne vil mer enn og bruke kamera i full auto.Når man har holdt på noen uker og begynner og forstå fotograferingen,1000D kommer da til kort på enkelte områder relativt tidlig.

Jeg har ikke opplevd det selv men har noen kjente som stadig kontakter meg med spørsmål og en gjenganger da er at de angrer litt på at de ikke la mer penger i kamerahuset.

Det er noe som gjør at ønsket om og oppgraderer ankommer tidligere enn det burde.

 

Hvis førstegangskjøpere av dslr kun har et ønske,det om og eksponere seg med et dslr og kun bruker full auto innstillingene hele tiden.Da spiller det ingen rolle hvilken kamera de kjøper,de eneste premissene de har er at det er et speilrefleks,gjerne stort og dyrt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...