Vale Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg kjøpte denne maskina fra Datakjeden i Trondheim rett før sist påske. Helt siden dagen jeg kjøpte den har jeg hadt problemer med den. Problemet er at den er utrolig treg til å starte. Jeg trykker på "On", og da hører jeg at en vifte begynner å gå, min ingen pipelyd. Om jeg så lar den gå sånn en hel dag, kommer ikke den etterlengtede lyden. Skjermen er svart og nitrist... Så jeg slår den av, og prøver på nytt. Gjerne trøste den, og gi den noen oppløftende ord. Kanskje legge en trygg og god arm rundt den. Og etter noen runder med av og på, så kan det hende lyden jeg venter på kommer. Et enkelt *PiiP* og på skjermen er det nå som regel en liten blinkende strek oppe i venstre hjørne. Da har jeg kommet et stykke på vei. Noen ganger så låser den seg på dette tidspunktet også, og da må jeg begynne forfra igjen. Helt til jeg ser at den blinkende streken flytter seg et hakk nedover. Da er det håp om at BIOS starter, og når den gjør det er alt bra! Når jeg først har fått i gang Vista, er den stabil. Jeg har ikke merket noe problem i alle fall.... Kan hende at følgende har betydning også. Jeg tør nesten ikke slå av maskina mer så jeg har prøvd å sette den i "Hvilemodus" en natt. Da fryser den helt; får ikke brukt verken tastatur eller mus. Jeg tok kontakt med Asus Norge får å hjelp til å laste ned oppdateringer til hovedkortet, men der var det liten hjelp å få. Det er sikkert femti mulige oppdateringer, så jeg vet da søren! Tenkte kanskje problemet var der..... Alle jeg har snakket med, har sagt at strømforsyninga er for liten. Hva tror dere? Datakjeden syns det ikke. Jeg har forøvrig ikke mye skryt å gi av Datakjeden. Jeg har vært inn på service med den, men de fant ingenting. Jeg skal aldri kjøpe noe der mer! Fint om noen kan hjelpe en stakkar av en newbie. Gi beskjed om dere trenger å vite noe! Håper det ikke ble for langt! Endret 8. oktober 2009 av Vale Lenke til kommentar
lordwolf89 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei! Jeg kjøpte denne maskina fra Datakjeden i Trondheim rett før sist påske. Helt siden dagen jeg kjøpte den har jeg hadt problemer med den. Problemet er at den er utrolig treg til å starte. Jeg trykker på "On", og da hører jeg at en vifte begynner å gå, min ingen pipelyd. Om jeg så lar den gå sånn en hel dag, kommer ikke den etterlengtede lyden. Skjermen er svart og nitrist... Så jeg slår den av, og prøver på nytt. Gjerne trøste den, og gi den noen oppløftende ord. Kanskje legge en trygg og god arm rundt den. Og etter noen runder med av og på, så kan det hende lyden jeg venter på kommer. Et enkelt *PiiP* og på skjermen er det nå som regel en liten blinkende strek oppe i venstre hjørne. Da har jeg kommet et stykke på vei. Noen ganger så låser den seg på dette tidspunktet også, og da må jeg begynne forfra igjen. Helt til jeg ser at den blinkende streken flytter seg et hakk nedover. Da er det håp om at BIOS starter, og når den gjør det er alt bra! Når jeg først har fått i gang Vista, er den stabil. Jeg har ikke merket noe problem i alle fall.... Kan hende at følgende har betydning også. Jeg tør nesten ikke slå av maskina mer så jeg har prøvd å sette den i "Hvilemodus" en natt. Da fryser den helt; får ikke brukt verken tastatur eller mus. Jeg tok kontakt med Asus Norge får å hjelp til å laste ned oppdateringer til hovedkortet, men der var det liten hjelp å få. Det er sikkert femti mulige oppdateringer, så jeg vet da søren! Tenkte kanskje problemet var der..... Alle jeg har snakket med, har sagt at strømforsyninga er for liten. Hva tror dere? Datakjeden syns det ikke. Jeg har forøvrig ikke mye skryt å gi av Datakjeden. Jeg har vært inn på service med den, men de fant ingenting. Jeg skal aldri kjøpe noe der mer! Fint om noen kan hjelpe en stakkar av en newbie. Gi beskjed om dere trenger å vite noe! Håper det ikke ble for langt! bytt strømforsyning er vell lurt ja, ser ut som at den har problemer med å levere nokk strømm under start da alle vifter skall på osv siden den drar ekstra mye strøm da ser det ut som, da sikringa til rommet mitt går støtt da jeg skrur på PC'n min XD Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Strømforsyninga er neppe for liten. Oppsettet du har drar nok ikke mer en 200 - 240 Watt fra stikkontakten på full load (om det drar så mye - test hos TechReport antyder ca 170 - 200 Watt). Med 80 - 85 % effektivitet betyr det at strømforsyninga belastes med ca 200 Watt (50 %). Så vi kan enkelt konkludere med at alle du har snakket med ikke har peiling på hva de snakker om. At det kan være feil i strømforsyninga, at den kan være av meget dårlig kvalitet etc er en annen sak. Men så lenge vi ikke vet merke, så er det umulig å si noe om det. Og det kan være andre feil som gjør dette, derfor er det langt fra sikkert at bytte av strømforsyning vil hjelpe i det hele. At oppstart ikke skjer, er treg, fryser etc kan skyldes hovedkort, PSU, minne, skjermkort, CPU etc. At du ellers tydeligvis har et problem/feil, som faktisk Datakjeden er forpliktet til å finne en løsning på er sakens klare realitet. Så du har i realiteten bare en ting å gjøre, forlange at Datakjeden fikser problemet. Om ikke de hjelper, så får du krever heving av kjøpet. Kontakt eventuelt Forbrukerrådet for hjelp. @lordwolf89: Dersom sikringa de går når PC-en starter, så har du en alvorlig feil et eller annet sted. En PC drar ikke spesielt mye strøm når den starter, og langt fra samme Watt som på load. Endret 6. oktober 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Vale Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Takk for tiden du brukte! Skal kontakte forbrukerrådet for videre hjelp... Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Ser at denne er løst, men hvis du finner ut hvordan(se manual) du kan ta en "clear cmos" på ditt hovedkort,så kan det hjelpe. Men det er jo litt merkelig, hvis dette ikke er prøv når den var på service. Lenke til kommentar
Vale Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Den er ikke akkurat løst, men folk skal få slippe å bruke tid å dette.... Bolson hadde et informativt innlegg, så jeg skjønner at jeg må gå litt hardere på Datakjeden. Men jeg kan jo si at jeg har vært inn til service med den, dagen etter jeg fikk den. Jeg ga dem all info de trengte. Jeg fikk beskjed om at alt var normalt, de kunne ikke finne noen feil. Fikk ikke noe mer utfyllende svar enn det. Når jeg kom hjem, var problemet mitt tistede like fullt.... Den første perioden brukte jeg en LCD TV med HDMI som skjerm. Etterhvert kjøpte jeg en eller annen skjerm fra ASUS, koblet med DVI. På strømforsyninga står det ATX VP-3504. Altså 350W, ikke 400 W som de påstod på Datakjeden. pussig @Ask99, clear cmos, det er å resete BIOS. eller? Jeg får det sikkert til, men ettersom jeg er helt grønn, så vet jeg ikke om jeg tørr:) Du vet hvordan det er, alle har vært på det punktet.... Kanskje den eksploderer:) Endret 7. oktober 2009 av Vale Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) ville prøvd cleare cmos som ask99 foreslo, så om problemene fortsetter/returnerer oppdatere bios. det er et overdimmensionert "klokkebatteri" på hovedkortet, ta av dette og la maskinen stå en 10-15min før du setter det tilbake på hovedkortet. viktig at stikkontakten ikke er tilkoblet også. Endret 7. oktober 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hvilket fabrikat (merke) er strømforsyninga. Som jeg nevnte tidligere er det betydelig kvalitetsforskjell på strømforsyninger og en strømforsyning av "feil" merke kan faktisk skape problemer i gitte situasjoner. Ikke særlig vanlig, men kan skje. Lenke til kommentar
Vale Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) På strømforsyninga står det ATX VP-3504. Altså 350W, ikke 400 W som de påstod på Datakjeden. pussig Har observert den greia på hovedkortet som cruzader snakket om. Høres ut som en smal sak å utføre en reset av BIOS.... Edit: På etiketten står det sånn her: Point of view ATX VP-3504. Endret 7. oktober 2009 av Vale Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hvis du ser på bildet til cruzader, så er det en jumper som er tilkoblet pin 1 og 2, som heter CLRTC. Hvis den blir flyttet fra pin 1-2 til pin 2-3 i ca. 10 sek, og tilbake til 1-2 igjen, da har du tatt en "clear cmos". Noen ganger er det bare 2 pinner uten jumper, da skal det bare lages en forbindelse mellom dem i ca 10 sek, med feks. en jumper hvis man har den enda. Dette skal også gjøres med støpsel/bryter til psu av. Er det denne psu'en du har, trur ikke den lages mindre enn 400 Watt. Jeg vet ikke om det er en kvalitets psu eller ikke, men kanskje noen andre vet det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Det er tre typer oppstarter; A) Oppstart etter at strømmen har vært borte (kaldstart). B) Oppstart når strømmen har vært der helt siden sist gang du slo av (maskinen slår seg ikke helt av). C) Omstart ("Starte maskinen på nytt"). Har du samme problemet ved alle tre ? Ang PSU; Det ville vært snodig om denne ikke klarer å levere strøm som ønsket ved oppstart, men så siden fungere upåklagelig under drift. Endret 7. oktober 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Vale Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) @ask99 Har lokalisert tre pinner ved siden av "klokkebatteriet", det er ingen jumper på dem (dette er med forbehold at jeg har funnet det du tenkte på), og jeg er ikke kar om å finne den igjen. Det er en sånn greie som er lett å rote bort, sant? Ang. bildet på PSU Så kan jeg ikke si det ligner veldig, nei. Men det vanskelig å si.... Det står meget tydelig Point of view ATX VP-3504. Under står det DC Output 350 W.... @tiltmann Maskinen er, så vidt jeg kan bedømme, stabil når jeg først har fått den i gang. Av de tre du nevnte, er det kun ved kaldstart nevnte problemer oppstår. Ingen problemer ved omstart, i alle fall. Litt usikker hva du mener ved punkt B, men ingen synlige eller hørbare livstegn når jeg avslutter ved å trykke "Avslutt" under Startmenyen. Hvis jeg derimot trykker "Hvilemodus" og lar det være med det over natta, da blir det alltid problemer neste gang jeg skal bruke den. Den fryser, tastatur og mus fungerer ikke og enkelte ganger går skjermen i hvilemodus etter å ha fortalt meg ett eller annet som jeg ikke husker nøyaktig ordlyden på... Men det er noe med "DVI Inn:) sorry, dårlig husk:P Liker ikke å si det, men da må jeg bare kutte strømmen og begynne på nytt. Mulig det er det verste man kan gjøre, men jeg vet jo ikke mine arme råd:) En stor takk til dere som bruker av tiden deres! Jeg blir rent rørt..... Jeg tror jeg merket tråden som "Løst" litt for tidlig! Det er mange som åpenbart liker å holde på med sånn:) Endret 7. oktober 2009 av Vale Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Jeg tror jeg merket tråden som "Løst" litt for tidlig! Det er mange som åpenbart liker å holde på med sånn:) Problemet er litt artig, men Bolson har rett; Dette skal datakjeden ta seg av, du er jo tross alt innenfor garantitiden. Mest sannsynlig må noen deler byttes eller kanskje det bedrer seg med en BIOS oppdatering, begge sakene er det imidlertid datakjeden som evt. skal gjennomføre (etter kjøpsloven). Lenke til kommentar
Vale Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 @cruzader Hoppet i det og gjorde som du sa. Tok ut batteriet og ventet, satte det inn igjen. Det ble noe greier, men etter litt om og men, er det oppe og går i alle fall! Trykte på F2, "Load default settings" Om det hjelper på oppstartsproblemene finner jeg ut i morgen:) Kan poste resultat, om det er av interesse. Du nevnte at jeg kunne oppdatere BIOS. Gidder du å utdype litt mer? Fant denne siden hos Asus, ang. hovedkortet mitt, og som du ser er det mange mulige oppdateringer. Gudene vet hvilken jeg skal ta. Kan prøve Elle melle metoden.... Kan skrive en mail til Asus Norge i morgen. Helst så ser jeg at Datakjeden tar seg av dette, som jeg ser at du nevner Tiltmann. Du nevner også kjøpsloven, men det virker som nevnte butikk ikke har hørt om den. De slår om seg med paragrafer og lover..... Har skrevet til dem i dag, og tipset dem om tråden her, bl.a. Håper jeg får tilbakemelding. For øvrig syns jeg det er merkelig at de ikke fant noen feil sist jeg var der! Har det noe med lokale forhold å gjøre, eller kanskje min kjære maskin rett og slett ikke liker meg? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Bruk heller denne Asus siden, den er litt enklere. Hvis du skal prøve deg på en bios update, så laster du ned en av de 2 nyeste 1308 eller 1310, last ned M3N78-VM user’s manual(English), hvis du ikke har manual til hovedkortet, og les hvordan du oppdaterer bios med ASUS EZ Flash2, det er en veldig enkel og trygg metode! Lenke til kommentar
Vale Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Nullstilte bios i går, i følge råd jeg fikk av dere. Det hjalp ikke nevneverdig på problemene ved kaldstart, kanskje heller litt verre:) Lastet ned oppdatering på hovedkortet, gjorde sånn som det stod i manualen, fikk opp skjermbildet på ASUS EZ Flash2, men fant ikke den forbanna fila. Brukte mobilen min med USB, om det har noe betydning... Filen jeg lasta ned var zippa, så jeg prøvde en gang uten å pakke den ut, og en gang etter. Før jeg pakka ut var den på 700Kb, etterpå var den på 0Kb:) Jepp, nada, ingenting, null og niks:) Mener å huske at det var en .ROM fil.... Prøvde de to siste oppdateringene, med samme resultat. Så uansett hvor lett dere mener det er, klarte jeg å ungå å få det til Uansett så fikk jeg snakke med en kar i fra Datakjeden som fikk høre om problemet mitt. Han sa at de har en liten case gående med Asus, og dette hovedkortet. Jeg er er vist ikke den eneste som trøbler litt. Vistnok temmelig intrikate greier, ettersom jeg forstod. Han ville se på maskina, sa han. Tenker vi tar det på mandag. Kunne vært artig å hørt om andres erfaringer med dette kortet, i dette oppsettet, forresten. Endret 8. oktober 2009 av Vale Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Du må bruke en usb flash penn, med FAT 32/16 format, pakk ut fila(jeg fikk en ROM-fil på 1024kB da jeg pakket ut 1308 ), flytt rom-fil over på en tom usb penn(lettere å finne), ikke bry deg om stasjons bokstav i ASUS EZ Flash2, bare finn rom-fil i en av dem! Lenke til kommentar
Vale Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Penn har jeg desverre ikke. Derfor jeg brukte mobilen... Programmet skjønte at jeg brukte den, fordi det stod PHONE som stsjonsbenevnelse. Fant også mappa med filnavnet på, men ikke selve fila. Skal skaffe penn i morgen.... Endret 9. oktober 2009 av Vale Lenke til kommentar
Vale Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Okey, nå har jeg prøvd meg på oppdatering via ASUS EZ Flash2. Da fikk jeg følgende melding "ROM ID in the file is incompatible with existing Bios". Googlet, og kom frem til at Biosversjonen jeg har nå (0503) ikke støtter nevnte program. Ei heller oppdatering via nettet. Synd Asus har også et verktøy innebygd i hovedkortet, Crashfree BIOS Utility 3 (liker navnet). Men tror ikke man kan oppdatere via den, bare reparere... Sånn jeg forstod det i alle fall. Man kan vel også oppdatere via en floppy disk, men det vet jeg nesten ikke hva er:) Hvorfor kan man ikke gjøre det via en DVD\CD? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Du kan gjøre det via CD/DVD, men da må man gjøre den bootbar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå