Gå til innhold

Japan neste år.

dask

Anbefalte innlegg

O Store ferie og reise forum

Neste år skal jeg og en kamerat av meg begi oss ut på en liten reise til japan. Der skal vi være i 2-3 uker, 1 uke i tokyo og resten bare reise rundt i landet for å se mest mulig. Her er det jeg lurer på:

1. Er det virkelig så dyrt som folk påstår der borte?

2. Hvordan er det å kommet seg rundt der borte? Her tenker jeg mest på språkforskjell osv. Står alt i japansk eller vil vi ha problemer?

Om dere har noen praktiske forslag/tips og dele fra egne erfaringer så kan det være vel og bra også. Dette er en tur vi har snakket langt og lenge om og endelig skal det skje, vil bare at minst mulig skal gå galt :p

Om det er noe hjelp er vi begge født med gamer i sjelen vår, og jeg en del anime/manga. Vi søker også japansk kultur.. så det dekker vel en stor del av det japan består av :p hehehehe

Takk på forhånd

Mvh Dask

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan jo prøve www.couchsurfing.org. Det kan i alle fall kutte boutgiftene litt. Samt at man blir bedre kjent med folk.

Tog skal vere en billig og grei måte å komme seg rundt på. Vell og merke hvis man ikke tar shinkansen da. Ellers så er vell ikke mat så dyrt.

For fly bort og tilbake kand dere jo sjekke ut tråden for kjipinger som vil fly langt. Det er støtt og stadig tilbud på flyreiser.

Lenke til kommentar

Vær høflig, bukk mye :p (mye i forhold til hva nordmenn er vant med). Hvis noen gir deg ting med begge hender så ta imot med begge hender. Det er å vise høflighet/respekt. Hell drikke til andre først, og deg selv til slutt. Men de lokale tilgir sikkert utlendinger om de skulle bomme på noe i lokal skikk og bruk, såpass forståelse har man. Ikke at jeg har vært i Japan, så jeg baserte kunnskapen fra Kina. Men asiatisk skikk og bruk er veldig tilnærmet lik hverandre på det meste.

Tror kanskje det er verre med engelsken når man er utenfor storbyene også. Hvis jeg var manga og gamerfan så ville jeg brukt minst 2 uker i storbyen. Sist var jeg i Hong Kong i 2 uker og jeg syntes likevel ikke at jeg hadde så god tid. Og jeg tror det er minst like mye å se og oppleve i Tokyo også.

Lenke til kommentar

Skal dere reise rundt finnes en slags interrailbillett som kun turister kan kjøpe, tror og den må kjøpes før dere kommer dit. Har kun vært i Tokyo så jeg har ikke sjekket det ut selv.

Alt er veldig trygt og dannet i Japan, men det lønner seg å gjøre litt research om dere skal reise rundt. Noen steder står navn også med latinske bokstaver, men det er helst der det er mye turister. Pass deg også på at det er mange konkurrerende togselskaper som kjører parallelt, så det er lett å bli forvirret. Folk vil gjerne hjelpe, men engelskkunnskapene er ofte meget begrenset.

Selv bodde jeg i et OK sentralt hotell i Tokyo til ca. 600 natta inkludert frokost og internett. Hadde heller ingen problemer med å finne mat og aktiviteter til overkommelige priser.

Litt fra min tur tidligere i år:

post-18989-1254770941_thumb.jpg

post-18989-1254770963_thumb.jpg

Akihabara er et must med masse manga og elektronikk.

post-18989-1254771104_thumb.jpg

Mange reklamer er ganske uforståelige, at det står noe på engelsk gjør som oftest ikke bedre.

post-18989-1254771175_thumb.jpg

Man finner rolige parker midt i byen.

post-18989-1254771227_thumb.jpg

Er man heldig får man også med seg en prosesjon.

post-18989-1254771318_thumb.jpg

post-18989-1254771349_thumb.jpg

Yoyogi park på søndag er et must. Flere som kler seg ut som manga-figurer eller nyeste ekstreme gatemote.

post-18989-1254771501_thumb.jpg

Hvor var det jeg skulle nå igjen?

Dere har en fantastisk opplevelse i vente. :cool:

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene. :) De kommer garantert godt med, spesielt de med skikk og bruk.

Burde kanskje lære meg noen japanske setninger som kan komme godt med, med tanke på at du sa at engelsk utenfor storbyene er kanskje litt verre ^^

Tror denne turen blir noe av det største jeg har planlagt, så må nok grave grundig og være nøye ;)

Mvh Dask-senpai :p

Lenke til kommentar

Hei

Her er mitt reisebrev med bilder fra Japan: http://gardkarlsen.com/japan_tokyo.htm . Jeg var der i et par uker og besøkte Tokyo, Kyoto, Hiroshima etc. Nei, jeg synes ikke det var så dyrt som folk vil ha det til...men nå kommer jo vi var verdens dyreste land ;-)

Det er lett å komme seg rundt med tog og ting står på engelsk. Men det er ikke så lett å kommunisere med lokalbefolkningen synes jeg. Lykke til med planleggingen :-)

Lenke til kommentar

Takk Gardkarlsen :) Skal lese den så fort jeg får tid til det, skal be kameraten min lese den også.

Fant nettopp ut at Oslo er på andreplass iår som World most expensive city, hvor tokyo ikke engang er på topp 10.

"Only two years ago Tokyo was considered the most expensive city for expats in Asia. Since then the city has dropped from the top ten ranking, making it once again more affordable overall. While other Japan cities also lost some of their rankings (due to the Yen’s depreciation), Seoul in Korea is considered the most expensive Asian city for expats."

Noe som gjør meg til en glad bjørn :) Skal fortsette min jakt på informasjon og eventuelt lære meg noen japanske fraser, har noen japanere på besøk på jobben. Her blir de i 3 mnd. Kan jo få dm til og hjelpe me uttalelsen ;)

Mvh Dask

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

høsten er også en veldig fin tid og besøke japan, når trærne begyner og få høst fargene.

regner ikke med og få like billig tur men jeg har billetter til rundt 4000kr tur retur og det er ingen ting og klage på det heller. i Tokyo bor jeg også gratis hos en venninde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...