Cuneax Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Dette prosjekter har blitt flyttet til Wordpress: http://prosjektozu.wordpress.com/ Sjekk ut det opprinnelige innlegget: Cuneax vs. Ozu Dette er egentlig et prosjekt jeg startet på for noen måneder siden, men det har stått stille siden den gang. Kanskje en slik tråd som dette bidrar til å sparke meg selv i gang. Planen er å se alle Ozus gjenværende filmer. Hvorfor? Fordi jeg syns Ozu er en spennende regissør og fordi jeg lot meg inspirere av denne boka av David Bordwell. For en grei oversikt over Ozus filmografi også med tapte filmer, se her. Titler er ført opp på engelsk rett og slett fordi jeg ikke forstår japansk, og med altfor mange japanske titler blir det bare forvirrende. Strek over filmer betyr at jeg har sett dem, strek over nettbutikk betyr at jeg har kjøpt dem derfra. Det er ikke alle filmer jeg klarer å finne (til en rimelig pris) på nettet, og bak disse står det rød skrift. Noen ganger stiller jeg også spørsmålstegn ved troverdigheten til butikken. Jeg mottar gjerne tips! 1929 Days of Youth - dvdasian.com Fighting Friends (redigert) - Veven I Graduated, But... (redigert) - Veven A Straightforward Boy (kortfilm) - Veven 1930 Walk Cheerfully - notavailableondvd.com I Flunked, But... - Veven That Night's Wife - Veven 1931 The Lady and the Beard - Veven Tokyo Chorus - amazon.com (sammen med I Was Born, But... og Passing Fancy) 1932 I Was Born, But... - se Tokyo Chorus Where Now Are the Dreams of Youth? - Veven 1933 Woman of Tokyo - Veven Dragnet Girl - yesasia.com Passing Fancy - se Tokyo Chorus 1934 A Mother Should Be Loved (redigert) - yesasia.com A Story of Floating Weeds - amazon.com (sammen med Floating Weeds) 1935 An Inn in Tokyo - yesasia.com 1936 The Only Son - yesasia.com Kagamijishi (dokumentar) - Veven 1937 What Did the Lady Forget? - yesasia.com 1941 Brothers and Sisters of the Toda Family - yesasia.com 1942 There Was a Father - yesasia.com 1947 Record of a Tenement Gentleman - yesasia.com 1948 A Hen in the Wind - yesasia.com 1949 Late Spring - amazon.com - yesasia.com 1950 The Munekata Sisters - yesasia.com NB! Ekstremt dyrt - Veven 1951 Early Summer - amazon.com - yesasia.com 1952 The Flavor of Green Tea over Rice - yesasia.com 1953 Tokyo Story - amazon.com - platekompaniet.no - yesasia.com 1956 Early Spring - yesasia.com 1957 Tokyo Twilight - Kjøpt fra ebay.com (sammen med Equinox Flower og Good Morning) - yesasia.com 1958 Equinox Flower - se Tokyo Twilight - yesasia.com 1959 Good Morning - se Tokyo Twilight - amazon.com - yesasia.com Floating Weeds - se A Story of Floating Weeds 1960 Late Autumn - yesasia.com 1961 The End of Summer - platekompaniet.no 1962 An Autumn Afternoon - amazon.co.uk 37 filmer totalt. Status: 4/37 __________________________________________________________ Når jeg skal handle fra Amazon sammenlikner jeg prisene mellom .com og .co.uk, slik jeg gjorde med An Autumn Afternoon, og da viste det seg at den engelske utgaven av Amazon var billigst totalt sett. Det står altså amazon.com bak flere filmer foreløpig, men dette kan endre seg til .co.uk ved et eventuelt kjøp. Når jeg skal kjøpe DVD er Criterion-utgaver som regel å foretrekke, selv om det finnes billigere versjoner på for eksempel yesasia.com. Problemet med utgivelsene av stumfilmene er at de er helt stumme. Ikke noen bakgrunnsmusikk eller benshi (skuespiller som fortalte under filmvisningene i stumfilm-Japan), og det er uholdbart. Da jeg så Days of Youth måtte jeg sette på musikken til Final Fantasy IX i bakgrunnen ^_^ Jeg har fjernet nettstedet notavailableondvd.com fra lista, da de ikke selger offisielle utgivelser. Det kan virke som en suspekt side, men jeg har handlet én film derfra (Walk Cheerfully), og den mottok jeg uten problemer. Allikevel er stedet litt fishy, så jeg vil fraråde folk fra å kjøpe derfra så lenge det er mulig å skaffe filmene på andre måter. Håper dette prosjektet kommer til å fungere Endret 13. desember 2010 av Cuneax Lenke til kommentar
Vowels Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hehe, dette virker veldig spennende.Hadde satt pris på om du kunne fortelle litt om hva du synes om filmene etter du har sett dem (om du har tid eller gidder). Så kan det hende jeg også skjekker ut noen av dem Lykke til, tror det kommer til å ta en stund å se alt! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Takk! Jeg skrev en anmeldelse av Days of Youth da jeg så den, og den kan vel bli postet her. Days of Youth Wakaki hi (Yasujirō Ozu, 1929) Days of Youth er Yasujirō Ozus åttende film og den tidligste som har overlevd. Av alle ting er filmen en college-komedie som blant annet foregår på skitur i fjellheimen! Dette er den andre Ozu-filmen jeg ser, etter møtet med den fantastiske Tokyo Story fra 1953. DVD-utgivelsen er fullstendig stum og ettersom jeg ikke takler å se film helt stille (stumfilmen var aldri stum, husk på det) satte jeg på lydsporet til spillet Final Fantasy IX av Nobuo Uematsu, noe som fungerte overraskende bra. Filmen handler om de slække studentene Watanabe og Yamamoto som begge blir forelsket i den samme jenta, Chieko. Dette blir gjenstand for rivalisering og komiske situasjoner når de kappes om hennes gunst, men så er jo ikke alt som det først virker. Days of Youth gir et spennende innblikk i studiehverdagen til japanere i 1929 og er universell når den fremstiller studenter som late og lekne. Dessverre er ikke filmen på DVD-kopien av det mest optimale slaget. Den bærer preg av å være nedslitt og ødelagt, og de kunne godt ha restaurert den i anledning Ozus 100-årsdag. I tillegg er deinterlacingen temmelig voldsom: Den engelske tekstingen varer ved enkelte anledninger kun i noen millisekunder, og det er nokså irriterende når det er en stumfilm med et fremmed språk. Alle kan vel være enige i at Days of Youth hadde fortjent en mer rettferdig DVD-utgivelse, men når det er sagt er dette bedre enn ingenting, ettersom det fremdeles er noen Ozu-filmer som ennå ikke eksisterer på DVD. Filmen vises tross alt i riktig hastighet og tatt i betraktning nitratfilmens dårlige stand er Panoramas utgivelse et greit nok resultat. Days of Youth er en komedie, en sjanger som ofte trekker sine beste poenger ut av vår kjennskap til spesifikke kontekster og språk. Jeg er sikker på at datidens japanere så morsomme ting i denne filmen jeg absolutt ikke kan se i dag, men den inneholder også såkalt universell humor. Jeg lo ved flere anledninger, som for eksempel av gagsene som oppstår når Yamamoto får maling på den ene hånda eller når Watanabe skjærer et grimase til Chiekos venninne: Å få meg til å le er godt gjort for en japansk stumfilm. Dette er faktisk mitt første møte med det stumme Japan, og tatt i betraktning at jeg har vokst opp med fargesprakende Hollywood viser Ozu hvor solid regissør han var. Days of Youth viser nemlig hvor god Ozu hadde blitt på å bruke Hollywoods konvensjoner. Det er stort sett match-on-action og tydelig orientering han skaper for tilskueren i filmen, men det er fremdeles en stund igjen til vi ser hans berømte rigide stil som blant annet innefatter brudd på 180-gradersregelen og så videre. Selv om historien i Days of Youth er simpel føles den fremdeles frisk den dag i dag. De fleste komedier er sånn sett “enkle”, men historien var jo aldri det viktigste for denne sjangeren. Filmen strutter av en positiv energi og det nevnte bildet vi får av Japan på 20-tallet er fascinerende. I tillegg bidrar sekvensene på fjellet til å gjøre filmen ekstra unik i mine øyne, da de både er overraskende og ikke minst godt gjennomførte. Days of Youth er en godfilm, til tross for at den både er i svarthvitt, er stum og er fra dette fremmede landet Japan. Studenter burde kunne kjenne seg igjen i “eksamenshelvetet” Watanabe og Yamamoto går igjennom med en rekke andre studenter i fjong uniform, og ikke minst den evige historien om guttene som kappes om jenta. Lengden er på 1 time og 42 minutter, noe som blir i overkant mye. En såpass enkel og grei fortelling hadde klart seg med 20 minutter mindre, for noen scener føles bare som fyll eller dødtid. Dette siste punktet kan ha noe å gjøre med at jeg så absolutt ikke er vant til formatet. For noen år siden ville jeg ikke engang ha rørt i filmen med ildtang. Derfor er det oppløftende å kunne oppleve Days of Youth som både frisk og positiv i dag, og jeg ser frem til møtet med flere av Ozus filmer. Til tross for at formatet fremdeles skremmer meg litt. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Spennende prosjekt som skal følges med på - og forhåpentlig blir jeg inspirert til å sjekke ut noen av filmene. Av Ozu har jeg bare sett Tokyo Story så langt. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Du tenker å kjøpe alle? Det er jo litt av et prosjekt i seg selv. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Fighting Friends vet jeg tidligere har vært tilgjengelig i en samleboks. Den er forøvrig nå ute av produksjon. En boks du burde gå for er imidlertid denne. Lykke til med et flott prosjekt. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Får vel si lykke til, 37 filmer er jo ikke rent lite Personlig har jeg hatt ganske blandede møter med eldre japansk film. Men jeg har fått Tokyo Story anbefalt tidligere, den er vel grei som en første Ozu-film? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Du tenker å kjøpe alle? Det er jo litt av et prosjekt i seg selv. Jepp, så dette må gå over lang tid. Fighting Friends vet jeg tidligere har vært tilgjengelig i en samleboks. Den er forøvrig nå ute av produksjon. Synd. Virker som jeg må si yarr og få meg lapp over øyet for å se den per dags dato. En boks du burde gå for er imidlertid denne.Lykke til med et flott prosjekt. Takk og takk for tipset! Tenker jeg ikke går for boksen, da jeg vil ha Good Morning i Criterion-utgave. Eller har du noen innvendinger? Får vel si lykke til, 37 filmer er jo ikke rent lite Personlig har jeg hatt ganske blandede møter med eldre japansk film. Men jeg har fått Tokyo Story anbefalt tidligere, den er vel grei som en første Ozu-film? Det vil jeg påstå, og takk Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Takk og takk for tipset! Tenker jeg ikke går for boksen, da jeg vil ha Good Morning i Criterion-utgave. Eller har du noen innvendinger? Virker ikke som Criterion-utgaven er noe å samle på: Klikk Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Takk for informasjonen! Da blir det vel yesasia eller Montag-boksen isteden. Skuffende av Criterion, dette her. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Da har jeg kjøpt The Ozu Collection Vol. 3 - Tokyo Twilight / Equinox Flower / Good Morning fra ebay.com. Takk til Montag og Julenissen for tips Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 The End of Summer er herved kjøpt fra platekompaniet.no for totalt 89.50,- Jeg har også bestemt meg for å ikke kjøpe flere filmer fra unavailableondvd.com. Har ikke en film en offisiell utgivelse, da får man skaffe den på en annen måte Lenke til kommentar
Gonzolaz Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Sett The End of Summer enda? Utrolig flott film. Ozu er generelt en utrolig fin filmskaper, elsker stilen hans. Sjekk også ut Mizoguchi, ganske forskjellig fra Ozu, men han lagde noen flotte filmer. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Har ikke fått sett noen usette filmer ennå. Jeg lurer på jeg skal ta det kronologisk eller etter hva jeg har lyst til. Nå for tiden er det IMDB topp 250-lista som er gjenstand for fokus (236/250 i skrivende stund), så vi får se hva som skjer framover. Gleder meg uansett Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Fighting Friends Wasei kenka tomodachi (Yasujirō Ozu, 1929) Fighting Friends var antatt tapt inntil noen få år siden, men noen få meter av filmrullen er funnet igjen. Days of Youth, som på DVD-utgaven varer i 103 minutter, hadde opprinnelig 10 ruller på totalt 2854 meter, mens Fighting Friends hadde 7 ruller på til sammen 2114 meter. I dag fremstår den som en kortfilm på litt over 14 minutter, noe den altså ikke kan ha vært originalt. Som Days of Youth handler Fighting Friends om et par karer som bor sammen og kappes om den samme piken. Tomekichi og Hozo jobber som lastebilsjåfører og inviterer en hjemløs pike, Omintsu, til å bo hos seg etter at de holdt på å kjøre på henne. Tomekichi og Hozo rivaliserer litt, men blir venner igjen. I mellomtiden har Omintsu blitt forelsket i Okamura. Lastebilsjåførene ønsker dem deretter lykke til på bryllupsreisen ved å kjøre lastebilen sin ved siden av toget de sitter i. Det er tydeligvis mye som har gått tapt i denne utgaven av Fighting Friends, men for de som er interesserte i gjengangere innen Ozu-tematikk finner vi de rivaliserende kameratene og ekteskapet representert ved en togtur for de nygifte. Fighting Friends har likevel nok av spor til at vi kan konstruere fortellingen, selv om den nå fremstår fragmentarisk og uferdig. Mye av det samme som i Days of Youth går igjen her ved siden av de to karene som kappes om piken. Diverse gags, som å miste egg i bakken, går igjen. Noen morsomme hendelser skjer også, for eksempel når sjefen til Tomekichi og Hozo erklærer at ingen av arbeiderne skal bryte inn i slåsskampen mellom dem fordi en slåsskamp er "hellig", når vi forventer at han skal si noe helt annet. Alt i alt en sjarmerende film (Japan er en sjarmbombe), til tross for sine tapte minutter. Musikk: Tim Hecker - An Imaginary Country Lenke til kommentar
Montag Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Interessant å høre om Fighting Friends - nå ble jeg fristet til selv å få sett denne. Synd at kun fragmenter av denne filmen har overlevd, men man kan jo alltids håpe at det dukker opp noen ekstrasnutter på et avlåst loftskott. . Hva betyr forresten "veven" etter diverse filmtitler på listen her? Er det titler du har oppgitt å skaffe på ordinært vis? Endret 25. november 2009 av Montag Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) De aller fleste filmene det står "veven" bak eksisterer ikke i salg gjennom offisielle kanaler, men de er å få tak i på alternative måter Heldigvis. Endret 25. november 2009 av Cuneax Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Du gav opp å kjøpe bootlegs med andre ord? Høres ut som en god idé. Endret 25. november 2009 av Juℓenissen Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Alle de utilgjengelige filmene var ikke å få fatt i på bootleg heller, men de var derimot det på et annet sted Kjøp av bootleg gjør at pengene ikke går til selskapene bak filmen, filmene er eldgamle og kan ikke regne med å "tape" på nedlasting, og det er rett og slett umulig å få tak i enkelte filmer uten vår kjære veven. Det sier seg selv hvilket alternativ som vinner ^_^ Neste film ut blir vel I Graduated, But..., nok en film hvor mesteparten har gått tapt. Tenker jeg kjører dette prosjektet kronologisk, selv om jeg sikler litt over An Autumn Afternoon som står i hylla sammen med flere andre Ozu-DVD-er. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Hva slags utrykk er "veven". Jeg skjønner hva du mener, men hvor har du det utrykket fra? Mange på forumet bestiller filmer fra yesasia.com. Hvilken sone er vanlig på filmer der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå