Gå til innhold

Spørsmål ang. Lightroom kataloger og backup.

Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær PC og en bærbar Mac. Jeg vil gjerne jobbe med bildene mine med begge to, uten å eksportere/importere osv.

1. Vil det funke hvis jeg har alle bildene mine og lightroom-katalogen på en ekstern harddisk (som jeg har backup av, ofc.)?

2. Hvordan kan jeg på best måte ta backup av en ekstern harddisk med en annen ekstern harddisk?

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Eg trur det skal fungere. Eg flytta nyleg heile katalogen og alle bileta mine over på ein ekstern disk, og det er ikkje noko problem å opne katalogen frå den eksterne. Berre pass på kva filsystem det er på disken. FAT32 meiner eg skal fungere utan problem på begge operativsystem, men filsystemet OS X bruker fungerer heilt sikkert ikkje i Windows, og eg veit ikkje om NTFS er støtta av OS X (vil tru det, men eg veit ikkje). Du kan jo lage ein liten testkatalog, og prøve det ut, før du køyrer på med heile sulamitten.

Det er andre her med betre rutinar for backup enn meg, so det spørsmålet får dei svare på.

Lenke til kommentar

Tror ikke OS X støtter NTFS fullt ut, bare som read only. Da vil jo FAT32 være neste mulighet, men er jo kjipt å ha en 4gb begrensning uansett om jeg tvilsomt kommer til å bryte den da disken bare skal brukes til bilder.

Kanskje den beste løsningen da blir å ha NTFS og bruke Paralles Desktop (et program som gjør at du kan kjøre Windows samtidig som OS X).

Edit: leif's

Endret av Meland
Lenke til kommentar
Jeg har en stasjonær PC og en bærbar Mac. Jeg vil gjerne jobbe med bildene mine med begge to, uten å eksportere/importere osv.

1. Vil det funke hvis jeg har alle bildene mine og lightroom-katalogen på en ekstern harddisk (som jeg har backup av, ofc.)?

2. Hvordan kan jeg på best måte ta backup av en ekstern harddisk med en annen ekstern harddisk?

1. Å kjøre Lightroom katalogen fra en ekstern disk kan fungere bra.

Men det forutsetter at den eksteren disken er like rask som den innebyggete disken.

Hvis den ikke er det, kan det være en ide å alltid mellomlagre en oppdatert katalog på den eksterne, men å flytte den til den raskeste disken før du jobber.

Punkt to tror jeg jeg overlater til andre å svare på :)

Lenke til kommentar

1. Å kjøre Lightroom katalogen fra en ekstern disk kan fungere bra.

Men det forutsetter at den eksteren disken er like rask som den innebyggete disken.

Hvis den ikke er det, kan det være en ide å alltid mellomlagre en oppdatert katalog på den eksterne, men å flytte den til den raskeste disken før du jobber.

Punkt to tror jeg jeg overlater til andre å svare på :)

Ikke dumt! Takk for tips:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...