Gå til innhold

Økonomisk rævkjørt, yes.

Marira

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal prøve å forklare situasjonen kort.

- Arbeidsgiveren har nektet å betale sykepenger for august, sykepenger krevd fra nav, nav har flere måneders ventetid. Skulle hatt lønn 1. sept, null inn på konto.

- Stipend ble søkt om (borteboer), fikk avslag da de "glemte" å se på innsendt dokumentasjon fra rådgiver/ppt-tjenesten før de vurderte den. Klage sendt, behandlingstid seks uker (pluss to, da det må sendes til skolen, så tilbake til lånekassen).

- Søkt om bidrag fra faren min, avventende behandling da han nekter å utbetale. NAV vil ikke utbetale før saken er utredet.

ERGO: Null penger i september eller oktober.

- Null penger, null mat, tusen regninger som er forfalt. Sitter med et tomt kjøleskap, og snart er det ny måned.. Da må jeg kjøpe nytt busskort, noe jeg ikke har penger til. Hvordan skal jeg komme meg til skolen? Det tar halvannen time å gå. Går VG3 allmenn.

- Søkte barnevernstjenesten om økonomisk støtte, da jeg har handlingsplan og ettervern der (får dekket noe av husleia). Bvt sa nei, og henviste til at de mener jeg har krav på nødpenger fra NAV.

- Tusler til NAV, NAV sier neida, du kan jo låne av venner og familie. Barnevernstjenesten innkaller til møte og forklarer at jeg har ingen familie jeg kan låne av, NAV står på sitt. Har ifølge NAV ikke krav på nødpenger.

Hva skal jeg gjøre, folkens?

Jeg har ingen penger, ingen mat. Jeg spiser på jobb nå i høstferien, men hva skal jeg gjøre de dagene jeg ikke jobber? Jeg sliter allerede ved å bae spise ett måltid om dagen :/

Jeg må da ha NOEN rettigheter. Som ikke har ukers behandlingstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du sitter nok på NAV-kontoret og maser om nødpenger, gjerne mange dager etter hverandre, vil dem se behovet. Sånn fungerer det i mange kommuner desverre.

Jess. Men jeg er i opplæring i ny jobb, 07:30 til 14:30 hver dag denne uka. Har fått byttet til kveldsvakt imorgen, så skal innom igjen da og smelle Norges lover ned forran diskdama. Tror ikke det hjelper dog.

Lenke til kommentar

Låner du 5000,- til 50% årlig rente er det fortsatt bare å betale 6000,- dersom man betaler etter feks 2 måneder.

= en løsning om man MÅ ha mat (noe man faktisk må...)

Så jeg så ikke helt problemet wisd0m, her handler det om å skaffe kapital til å overleve.

Marira: Her kan i utgangspunktet media hjelpe til for å få fart på sakene dine. Ikke at de vil uttale seg i media, men ofte kan det føre til fortgang i saksbehandlingen allikevel..

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du snarest gjør flg.:

1.

Ta kontakt med dem du skylder penger, forklar saken og be om utsettelse med betalingene.Da kan du slippe purregebyrer og inkasso. Er du taus kommer gebyrene.

2.

Jeg forstår deg slik at du har en barnevernsak. I såfall foreslår jeg at du kontakter barneombudet raskt.

Du kjenner ikke alle reglene og blir utnyttet samtidig som du ikke blir tatt seriøst nok.

Det er sansynligvis en foranledning til at arbeidsgiveren din nektet utbetaling.

Prøv å systimatisere de forskjellige problemområdene før du kontakter barneombudet.

Saken din bør fremføres av en voksen og barneombudet kan hjelpe deg.

Å gå til media er også en mulighet fortrinnsvis tv2. Hastesaker kan de ta opp i taloid.

Håper saken løser seg!

Lenke til kommentar

Hvis det er noen trøst, kjenner folk som har det mye verre. Behandlingstid på f.eks. uføretrygd er 8 måneder, en kar jeg kjenner måtte leve på omtrent ingenting i over et halvt år, i flere måneder hadde han ikke en gang et sted å bo (ble kastet ut pga manglende betaling). Og det i tillegg til at han faktisk var svært syk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...