Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp meg med prosjektet mitt!


Mona-HiT

Anbefalte innlegg

Hei!

Miljø er i vinden om dagen og det gjelder miljøvennlige alternativ til kjøretøy også.

Vi har et prosjekt om miljøbiler ved Høyskolen i Telemark og setter stor pris på om dere vil hjelpe oss ved å svare på denne lille undersøkelsen!

 

 

Alder:

 

Bosted:

 

Kjønn:

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil:

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

 

 

Med miljøvennlige alternativ mener vi elbiler, hydrogendrevne biler og hybrid.

 

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alder: 22

 

Bosted: Skien

 

Kjønn: Gutt/mann (?)

 

Vurderer du å kjøpe ny (eller brukt) bil?: Ikke for øyeblikket, min 89modell gjør susen over vinteren, etter det skal 86modellen på veien igjen :)

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?: Syns det burde være en belønning for å velge en miljøvennlig bil, ikke bare en liten, svak bil (som ofte kan forurense mer med oppakning, langtur med gutta, ferie med familien o.l)

 

 

Ta hva du vil ut av svaret mitt, litt mye detaljer kanskje?

Lenke til kommentar
Alder: 22

 

Bosted: Skien

 

Kjønn: Gutt/mann (?)

 

Vurderer du å kjøpe ny (eller brukt) bil?: Ikke for øyeblikket, min 89modell gjør susen over vinteren, etter det skal 86modellen på veien igjen :)

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?: Syns det burde være en belønning for å velge en miljøvennlig bil, ikke bare en liten, svak bil (som ofte kan forurense mer med oppakning, langtur med gutta, ferie med familien o.l)

 

 

Ta hva du vil ut av svaret mitt, litt mye detaljer kanskje?

 

Supert! Fantastisk start.

 

Detaljer er bra.

Interessant svar. Har dere sett denne?

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=573759

Lenke til kommentar

Alder: 21

 

Bosted: Oslo

 

Kjønn: Mann

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Tja. Man sikler jo alltids, men det er ingen konkrete planer akkurat nå. Spørs litt på hvilke andre prioriteringer som blir gjort fremover.

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

Jeg har mange tanker om miljøvennlige biler. Skriver om bil til daglig, og er dermed oppdatert på det aller meste som skjer. Det er mange interessante initiativer i bilbransjen nå, men teknologien har ikke kommet langt nok til at dette er noe som nytter for folk flest.

 

Mange har inntrykk av at dette er noe som kommer nå, og at alle vil kjøre rundt i nullutslippsbiler om tre-fire år. Vi som skriver om bil til daglig må nok ta på oss noe av skylden for akkurat dette, men faktum er at nullutslippsbiler som folk flest er fornøyd med er fortsatt langt inn i fremtiden.

 

Hybridbilene som er på markedet i dag, er egentlig mest en gimmick. En moderne dieselmotor er både gjerrigere og mer miljøsnill enn en hybrid - uansett hvordan du vrir og vender på det. (Hvis du vil ha noen tall fra ordentlig kjøring, og ikke en EU-syklus, så kan du ta kontakt. Mange av "miljøbilene" er nemlig optimert for denne syklusen, og klarer aldri å oppnå oppgitte tall under virkelige forhold.")

 

Når vi får plug-in-hybrider, så kan det absolutt være mer interessant for flere. Da vil man ha muligheten til å komme seg langt, men man kjører uten utslipp på de kortere turene, som det tross alt er flest av.

 

At Teslaen til Hauge er rask, er jo noe alle vet. Men det er fortsatt et leketøy for rikinger og andre gale mennesker. Hvem er det som har råd til å betale 600.000 for noe som ikke går lenger enn 10 mil, og som i tillegg er så upraktisk?

 

Et lite innlegg fra meg. :) Som sagt - bare å ta kontakt hvis du ønsker noe bakgrunnsinformasjon eller annet fra en som scanner bransjen hver dag. :)

Lenke til kommentar
Glem ikke at du spør på et forum der alle "innbyggerne" er i omtrent samme kjønn, alder og interesser. Dette er neppe representativt for befolkningen i dette landet.

 

Men dere kan representere deres gruppe mennesker veldig godt :-)

 

Det jeg reagerer på så langt er at ingen ser ut til å tenke på HYBRIDEN som et alternativ, kun de "dyre hydrogenbilene" og de "stygge elbilene."

Lenke til kommentar

Alder: 21 år

 

Bosted: Trondheim

 

Kjønn: Mann

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Ja, det gjør jeg

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler? Etter mitt syn kunne mange bilprodusenter vært langt tidligere på banen med skikkelige bruksmodeller av el-biler, da helst i form av hybrider. Jeg har veldig stor tro på hybrider, men da omvendt av dagens løsninger (Prius-løsningen), der en el-motor hjelper bensinmotoren i gitte situasjoner. Jeg tror at en stor el-motor, med en liten bensin- eller dieselmotor som aggregat vil fungere bedre. Ikke ser jeg hvordan dette er veldig vanskelig med dagens teknologi heller.

 

På sikt har jeg også veldig tro på hydrogenbiler, og jeg tror det er den virkelige fremtiden. :)

 

For min egen del har jeg ingen problemer med miljøbiler, så lenge det ikke er miljøjippoer, slik som BlueMotion og den slags fjas.

 

Håper dette var til hjelp, og lykke til videre med prosjektet.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Alder: 29

 

Bosted: Bardufoss

 

Kjønn: Mann

 

Vurderer du å kjøpe ny (eller brukt) bil?: Nei, ikke de nærmeste fire-fem årene. Min 1985-modell Toyota Hilux holder lenge enda. Når det blir nødvendig med et bytte, vurderer jeg en Land Rover Defender 130 eller lignende (se neste spørsmål for nærmere forklaring på hvorfor).

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?: De som kan bør kjøre det, og da også oppmuntres til det i form av lavere avgifter (da tenker jeg både på innkjøp/engangsavgift og drift/årsavgift), men pr dags dato fins det ingen "miljøbiler" som fyller akkurat mitt behov; Det jeg har bruk for er en firehjulsdrevet pickup, helst med dobbeltkabin/fem seter for å klare meg med kun en bil, hvor man kan få med seg f.eks. en 4-500 kg gravemaskinskuffe og lignende tungt og digert utstyr/redskap/verktøy på lasteplanet, og som kan trekke henger på 2500-3500kg. Har ikke sett noen elbiler eller hybrider som fyller det behovet enda, i alle fall ikke som annet enn prototyper.

 

Derimot skulle jeg gjerne vært litt mer miljøvennlig ved å kjøre på biodiesel, både på bil og anleggs/landbruksmaskiner, men der er det to ting som mangler:

1) Det må etableres et skikkelig distribusjonsnett for biodiesel; de få som bruker det nå er stort sett kun de ildsjelene som bruker tid på å lage den selv, basert på brukt matolje fra det lokale gatekjøkkenet.

2) for landbruks og anleggsmaskinene sin del: Biodiesel må være om ikke 100%, så i alle fall tilnærmet konkurransedyktig med den avgiftsfrie dieselen. Og nei, da mener jeg ikke at "avgiftsfri" diesel må bli dyrere.

Lenke til kommentar

Alder: 20

 

Bosted: Skedsmo

 

Kjønn: Mann

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Nei, den gamle holder stand.

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler? Miljøvennlige biler er bra, men noe som ikke er forsvarlig å kjøpe med mindre du er veletablert. Det kommer sikkert til å bli annerledes når de milgjøvennlige bilene blir solg brukt, men nå er de for dyre.

Lenke til kommentar
Ville det være aktuelt å kjøpe en miljøvennlig "fremtids- bil" som bil nr. 2?

 

Regner med det spørsmålet var til meg? Slik livssituasjonen min er nå, nei. Ca.75% av kjøringa mi er i næring med større behov for lastekapasitet enn for passasjerseter, samtidig som jeg imidlertid ikke kjører så mye at det rettferdiggjør å sitte med to biler, økonomisk sett (vedlikehold, verditap, forsikring, årsavgift etc). Om jeg skulle finne på å stifte familie og faktisk behøve to biler, derimot, da kunne nok en elbil/hybrid e.l. være høyst aktuelt som "konebil".

Lenke til kommentar
Ville det være aktuelt å kjøpe en miljøvennlig "fremtids- bil" som bil nr. 2?

 

Ja, hvis det ikke var for at de er såpass dyre i innkjøp :)

Igjen, tilbake til dette med belønning..

 

Og, som det blir nevnt over meg, så er den vel ikke miljøvennlig før de er på veien,

og da var vi inne på dette med hvordan strømmen er laget igjen..

Ond sirkel på sett og vis det her :/

Lenke til kommentar

Alder: 20

 

Bosted: Horten, Vestfold

 

Kjønn: Alfamale

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil:

For tiden er jeg den stolte eier av hele fire biler. Det er en ny personlig rekord.

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?:

Miljøvennlige biler må OVERBEVISE meg om at de er miljøvennlige. Jeg så en reportasje på Top Gear, tror jeg, hvor de viste at Toyota Prius's sine batterier forurenset mer i produksjon/transport, enn hva en vanlig bil ville gjøre på 20 års gjennomsnittlig forbruk. Det er latterlig hvordan produsentene graver ut litium i canada, sender det til kina for behandling, blir fraktet videre til japan for montering, testet i tyskland, fraktet tilbake til japan, og deretter eksportert verden over!

 

Samtidig ser jeg skjeldent noe mer enn nytteverdi i ting. Dvs. min gamle Mercedes 190E (24 år i år), vil holde ut min levetid dersom jeg passer på den. Ved å holde den i drift, og hindre at en ny bil, som forurenser 20% mindre, skal produserers, eksporteres og deretter måtte kjøres med pedalen i bunn - fordi den i utgangspunktet IKKE ER LAGET FOR Å KJØRE I 100KM/T - så blir det hele litt for dumt for meg.

 

Om du har flere inngående spørsmål, eller trenger bilder av dine objekter i til oppgaven, er det bare å sende en PM

Lenke til kommentar

Alder: 40

 

Bosted: Vest for Bergen

 

Kjønn:M

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil:Nei, kjøpte "ny" for 1/2 år siden.

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

 

Joda, fine greier det. Fossilt brennstoff burde vi etterhvert få vekk, ingen tvil om det. Jeg ser det IKKE som min oppgave å bruke en haug med kroner for å skaffe en high-tech miljøbil. Før det må både produsenter og det offentlige ta "transport for fremtiden" på alvor. Og er det nå egentlig så miljøvennlig å bytte ut eksisterende bil med en f.eks hybridbil? Det må jo koste mye energi og utslipp bare å produsere en så avansert bil.

For vårt bruk er flere mijøbiler temmelig ubrukelig. Med ca 100 KM daglig kjøring med ekstremt varierende veistandard, duger ikke batteribiler.

Prioriterer å holde bilen vår i best mulig teknisk stand, og har gjort flere grep for å redusere forbruk og utslipp maksimalt. So far so good: Ca 25% lavere forbruk. Dette er enkle grep som alle kan gjøre, og man må ikke ofre gleden av å kunne bruke gasspedalen til den er beregnet for ;-)

Lenke til kommentar

Alder: 49

 

Bosted: Oslo

 

Kjønn: MANN

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil: Har akkurat kjøpt en ny stasjonsvogn med største overladede oljebrenner.

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

 

Biler som Toyota prius, forøvrig en hybrid er til syvende og sist ikke særlig miljøvennlignår det kommer til stykket.

Bare produksjonen av en slik bil forurenser mer enn alt gørret som en gjennomsnittelig dieselbil greier å bryte utav seg i løpet av sin levetid.

 

Så var det elbiler da, Think er en morsom bil å kjøre for den som ikke trenger å kjøre lange avstander med bilen full av diverse pikkpakk. (Vi har 2 stk her på bruket, de blir stort sett brukt på fritiden og i pauser når man må kjøre for å kjøpe sigaretter).

I den kalde årstid er rekkevidden stort sett 30 km. Hvis man i tillegg vil bruke webastoen for å få varme i bilen slik som man har i en normal bil kan man trekke fra minst 9 kilometer før batteriene er dønn flate.

 

 

Så har man Reva da, den er bare rævva, har hatt en slik på prøve, sjefen greide å velte den inne på lageret, og etter det har vi totalt forbud mot å bringe slike usikre farkoster inn på bedriftens område.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...