Gå til innhold

Har 10-20mm, trenger kreativitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Landskap,soloppganger/nedganger,bygninger og gater.

Enig med Nautica her.

I tillegg er det endel typer dyr som kan bli ganske artige motiver med riktig plassering, perspektiv og fordreining pga vid-vinkelen. gjengangerne her er vel hunder (snuter) og kuer (muler), men det kan sikkert funke på andre nysgjerrige dyr man måtte snuble over.

Lenke til kommentar
Hvis du har canon 450 så blir objektivet 16-32mm.

Nei det blir det slettes ikke. En 10-20mm zoom er og blir 10-20mm helt uavhengig av hvilket kamera du har. og ikke nok med det, den er til og med 10-20mm selv om du ikke har noe kamera i det hele tatt! :)

Men et 10-20mm objectiv på et 1.6x crop kamera som det EOS 450D er gir tilsvarende "billedutsnitt" som en 16-32mm zoom vil gi på et fullformat kamera. Men det er faktisk noe helt annet - uten at jeg vill oppfordre til at vi tar den diskusjonen nok en gang.

Søk litt her i forumet og du finner en rekke tråder om dette temaet, diskusjonen kommer gjerne opp igjen med noen måneders mellomrom :)

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Takk, dere er flinke til å gi meg tips og inspirasjon!

Øvde meg litt på en statue for et par uker siden. Folk så litt dumt på meg siden jeg sto opp i fjeset på statuen i 10 minutter og prøvde forskjellige vinkler.

Moro var det uansett.

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar
Hvis du har canon 450 så blir objektivet 16-32mm.

Nei det blir det slettes ikke. En 10-20mm zoom er og blir 10-20mm helt uavhengig av hvilket kamera du har. og ikke nok med det, den er til og med 10-20mm selv om du ikke har noe kamera i det hele tatt! :)

Men et 10-20mm objectiv på et 1.6x crop kamera som det EOS 450D er gir tilsvarende "billedutsnitt" som en 16-32mm zoom vil gi på et fullformat kamera. Men det er faktisk noe helt annet - uten at jeg vill oppfordre til at vi tar den diskusjonen nok en gang.

Søk litt her i forumet og du finner en rekke tråder om dette temaet, diskusjonen kommer gjerne opp igjen med noen måneders mellomrom :)

jeg skrev nok i kort oppfatning, men som du refererte avhengig hvilket kamera man hadde, så klarer vel ikke en 1,6 crop å få 10mm "utsnitt".....:)

Lenke til kommentar

Ble noen artige bilder på veien mot Java Beach i San Francisco. Dessverre ble batteriet flatt før jeg kom til stranden og det ble ingen bilder av solnedgangen.

Noe som hjalp veldig er å legge igjen standard-objektivet hjemme og bare gå med vidvinkel-objektivet. Da presser jeg meg selv til å ta bilder på en måte som jeg ikke vanligvis ville gjort med 18-55mm.

Lenke til kommentar
Ble noen artige bilder på veien mot Java Beach i San Francisco. Dessverre ble batteriet flatt før jeg kom til stranden og det ble ingen bilder av solnedgangen.

Noe som hjalp veldig er å legge igjen standard-objektivet hjemme og bare gå med vidvinkel-objektivet. Da presser jeg meg selv til å ta bilder på en måte som jeg ikke vanligvis ville gjort med 18-55mm.

Ja, det er faktisk et veldig godt tips. Jeg gjør veldig ofte noe tilsvarende selv, velger et objektiv nærmest på måfå og "tvinger" meg selv til å bruke kun det objektivet for en periode på i hvert fall noen dager og gjerne 2-4 uker. Det gjør underverker med kreativiteten samtidig som man lærer alle sine objektivers sterke og svake sider veldig godt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...