Gå til innhold

Brukerombudet - hvem, hva og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Heisann, folkens!

 

Som mange av dere sikkert har fått med dere, så har man nylig fått en ny rolle på forumet - brukerombudet. Tenkte å informere litt om hvem jeg er, hvorfor jeg er her, og håpet på litt tilbakemeldinger fra dere.

 

I første omgang kan jeg vel starte med å kort introdusere meg selv. Mitt navn er Fredrik, jeg er i skrivende stund 21 år gammel, og holder til på Gjøvik, der jeg studerer mediemanagement ved Høgskolen i Gjøvik. Har tilbrakt endel tid på diskusjon.no gjennom årene, både som bruker og moderator. Da er det litt gøy å kunne tre inn i en ny rolle, som også kanskje er litt utdanningsrelevant.

 

For å beskrive hvorfor brukerombudet ble opprettet, så kan jeg sitere innholdsanvsvarlig Vidar Daatland i det man kanskje kan se på som en stillingsbeskrivelsen for vervet.

 

Brukerombudets viktigste oppgave er å bedre kontakten mellom forumets ledelse og moderatorteam og brukerne/leserne. Brukerombudet skal være fullstendig uavhengig og ikke på noen måte tilknyttet nettverket. Brukerombud vil gis mest mulig innsyn til interne prosesser og vil kunne uttale seg kritisk om avgjørelser og hendelser både internt og eksternt. Når påstander fremmes som går på forumets integritet vil brukerombudet etter beste evne undersøke saken og gi brukerne informasjon. Brukerombudet vil informeres om all klagebehandling og informeres før tiltak iverksettes.

 

Min oppgave er i første rekke å ivareta brukerenes interesser, og være deres "klassens tillitsvalgt" (kommer tilbake på dette punktet), og særs viktig er punktet om uavhengighet. Jeg har tidligere vært moderator, og mange vil nok kanskje se på dette som et integritetsproblem, og det skal jeg heller ikke krangle på. Men jeg kan i hvert fall si at jeg selv er uten tvil om at jeg ikke lar min tidligere rolle, og kjennskap til folkene i moderatorteamet, hindre meg i å være nøytral. Mitt fokus har gjennom tiden vært på brukerene og deres opplevelse av forumet, og det var også derfor jeg takket ja til rollen som brukerombud.

 

I likhet med en tillitsvalgt på arbeid eller skole, er det mulig for dere å henvende dere til brukerombudet om det skulle være noe som helst dere er misfornøyde (eller fornøyde) med på forumet. Føler du at du behandles urettferdig? Har du tilbakemeldinger du ikke ønsker å forbinde med din egen identitet på forumet? Det som påvirker deres hverdag på forumet kan tas opp med meg, om det er ønskelig. Nå har de forskjellige elementene i Tek.no-nettverket også tilbakemeldingskategorier på forumet, og jeg vet at det settes pris på om dere bruker de mulighetene dere har til tilbakemelding - det er tross alt dere brukerene som står for kvaliteten som Diskusjon.no etterhvert har fått.

 

Meningen er at dere brukere etterhvert skal kunne velge deres eget brukerombud, for noe annet vil jo virke litt mot meningen med et brukerombud. Det er en selvfølgelighet at klassen skal få velge sin egen tillitsvalgt, men utfordringen for forumledelsen ligger i å finne en måte dette kan gjøres rettferdig og korrekt på. Det er et verv som medfører at man får endel innsyn og muligheter - som man helst vil unngå misbruk av. Derfor er mitt første spørsmål til dere; Hvordan ser dere for dere at det er best å velge et brukerombud?

 

 

Hvordan kontakte?

Det finnes flere måter å komme i kontakt med meg på. Dere kan sende meg en PM på forumet, sende meg en mail, eller legge meg til på MSN.

 

E-post: Kommer tilbake med denne. Teknisk drift har ikke somlet seg til å fikse en feil her...

MSN: fredrikrb [ Alfakrøll ] gmail.com

 

Håper på litt tilbakemeldinger her. Alt er verdsatt. Det er like nytt for meg og forumledelsen som for dere brukere, så her har man muligheten til å påvirke sin egne, fremtidige forumhverdag.

 

Takk for oppmerksomheten!

 

Med vennlig hilsen Fredrik Risanger Busk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gudbedre, brukerombud nå altså! :) Det skal ikke stå på forumets seriøsitet, det er jo åpenbart.

 

Jeg foreslår valg ved poll. Først en tidsbegrenset periode med en tråd hvor man kan foreslå kandidater. Deretter poll, enten i én runde eller etter et "kvartfinale, semifinale, finale"-løp hvor man eliminerer X antall kandidater i hver runde. Hvordan det skal løses ser jeg for meg vil kunne avhenge av antall foreslåtte kandidater. For å sikre seg mot dobbeltstemmer av unaturlig grad ville det nok vært mest hensiktsmessig med et filter på brukere som har vært medlem mer enn en angitt tidsperiode, som har et visst antall innlegg e.l. slik at man unngår panikkregistrering for å stemme flere ganger. Om dette er teknisk mulig i dette forumet aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe ferdig funksjonalitet i forumet for å sette på filter for når brukeren registrerte seg. Prinsipielt så burde egentlig alle få lov til å delta i valget av brukerombudet, så jeg vet ikke om det er optimalt å stenge ute nyregistrerte brukere fra valget. Men å filtrere på IPer er heller ikke noe bra løsning, siden mange deler IPer igjennom studentnett, skole/jobb, o.l.

Lenke til kommentar

@Skagen: Agreed, men på et tidspunkt i prosessen vil det vel være gunstig å si at "nåværende medlemmer får stemme"? Evt at "aktive medlemmer får stemme"? Jeg ser ikke nytten av at eksempelvis ..bjørnar..1, ..bjørnar..2, ..bjørnar..3 og ..bjørnar..4, alle opprettet med noen få minutters mellomrom rett før valget og uten så mye som en post i forumet, skal få lov til å stemme frem meg som den beste kandidaten til å være brukerombud.

 

Da blir det ikke lenger slik at den med mest fritid og størst innsatslyst strengt tatt kan velge seg selv inn i et verv. Det strider jo noe mot tanken bak brukerombud, og demokrati kan vi se relativt langt etter. Da mener jeg at tilfredsstillende prevantive tiltak bør treffes slik at vi for det første vet at det ikke vil kunne gjøres feil av denne typen (gitt at folk er enige med meg i at slik type stemmegivning er feil), og for det andre gjør stemmerne trygge på at det ikke vil være noe vits å slakte systemet i etterkant.

 

Jeg tror det er mye på grunn av denne etterkantslakten at spørsmålet "hvordan kan vi gjennomføre dette" henger over oss. Brukerombudet har inkludert oss og har følgelig ryggen fri så lenge han gjør som vi vil. :p Et gjennomtenkt og gjennomdiskutert system vil være godt nytt for brukerombudet også. Jeg kjenner på meg selv at et brukerombud valgt gjennom et valgsystem med full gjennomlufting i alle ender vil sanke lite respekt fra denne kanten.

Lenke til kommentar

Ja, om det er innenfor forumets domene. :)

F.eks om du føler deg uthengt, mobbet, trakassert, e.l. av andre forumbrukere, moderatorer, administratorer, osv.

 

Mobbing fra forumbrukere kan forøvrig moderator og administrator ta seg av. Men om en moderator eller administrator er innblandet i f.eks en mobbesak, så vil Fredrik være mannen å kontakte, framfor en annen moderator eller administrator.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Ja, om det er innenfor forumets domene. :)

F.eks om du føler deg uthengt, mobbet, trakassert, e.l. av andre forumbrukere, moderatorer, administratorer, osv.

 

Der sa vel Skagen det på en ålreit måte, så svaret er ja. :)

 

 

Bjørnar: det er interessante synspunkter på en eventuell avstemning, og det er jo noe vi må vurdere med tiden, opp mot de tekniske løsningene osv.

Lenke til kommentar

Hei brukerombud.

 

Tenkte å komme i kontakt med deg, men jeg kan ikke sende PM......Vet ikke hvorfor, men det ser ut som jeg er sperret fra det. Selv om jeg aldri har sent noen PM noensinne........

 

Ja,ja. Kanskje du kan sjekke ut hvorfor. .....

 

Ellers ønsker jeg å klage på at jeg blir stadig utestengt etter vanlige disputter med useriøse debattanter. Disse debattantene har tydeligvis en slags forkjøsrett på flåsete oppførsel.

Lenke til kommentar

Du kan sende PM Robocoop du har bare deaktivert dette. Gå inn i "Kontrollpanelet", velg "Foruminnstillinger", se deretter etter "Personlig Messenger-valg", se "Deaktivere din personlige messenger?" velg så "Nei" i rullegardinmenyen. Dermed kan du motta og sende PMer. Om du ikke ønsker dette kan du også sende en e-post til fredrikrb [ Alfakrøll ] gmail.com.

 

:)

Lenke til kommentar
Du kan sende PM Robocoop du har bare deaktivert dette. Gå inn i "Kontrollpanelet", velg "Foruminnstillinger", se deretter etter "Personlig Messenger-valg", se "Deaktivere din personlige messenger?" velg så "Nei" i rullegardinmenyen. Dermed kan du motta og sende PMer. Om du ikke ønsker dette kan du også sende en e-post til fredrikrb [ Alfakrøll ] gmail.com.

 

:)

 

Tiny bit of feilinformasjon der. [email protected] garanterer ikke at e-posten blir sett. Bruker den bare til MSN. Venter på at drift skal fikse en feil ved min vanlige adresse for forumrelatert korrespondanse...

 

Foreløpig kan folk eventuelt legge meg til på MSN om det er noe. Det er ikke noen perfekt løsning, men ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...