Gå til innhold

Og hva skal så veilederne hete?

Anbefalte innlegg

Som vi kunngjorde for noen dager siden så starter vi med forumveiledere. Men den tittelen er høyst tentativ og det er godt mulig en annen tittel er mer passende. Hva sier du?

La oss ta en diskusjon og komme med forslag, så kan vi sikkert også fyre opp en poll for å måle stemningen. Eneste kriterium er at tittelen må gi en eller annen mening for hvermansen, om brukere klør seg i hodet og ikke aner hva tittelen betyr uten å google seg ihjel så er vi litt på ville veier.

Forslag så langt er (vil bli oppdatert):

Veileder

Forumveileder

Ressursbruker

Servicebruker

Forumarkivar

Superbruker

Vaktmester

Ordensansvarlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Superbruker blir for meg veldig forskjellsbehandlende. For så vidt vil tror jeg enhver tittel som inkluderer «medlem» eller «bruker» i brukertittelen bli det for meg. For meg blir det som å kalle medlemmene i gruppen for høykvalitetsbrukere eller lavkvalitetsmoderatorer.

Den midlertidige gruppen som per nå omtales som «Veiledere» er et tillegg til de allerede eksisterende hovedgruppene «Administratorer», «Moderatorer» og «Medlemmer/brukere». Alle disse har en tittel som sier noe om hvilket ansvar medlemmene i gruppen har.

Lenke til kommentar

"Forumveileder" er jo totalt misvisende, siden det ikke er en veileder i det hele tatt. Og hva er en ressursbruker? Min første tanke er at det er en person som bruker en ressurs, men det er helt feil. Antar at det er en bruker som er en ressurs, men i såfall for moderatorteamet, og det blir bakvendt i mitt hode. Disse titlene bør være relative til normale brukere, og for en normal bruker er det diskutabelt om en person som driver og rydder i tråder er en veldig stor ressurs. Samme med servicebruker, det høres ut som om en person som gjør mye mer enn å flytte noen tråder i ny og ne. Vaktmester høres også helt rart ut, jeg tenker da på en person som skifter lyspærer og bytter dørklinker :)

Syns forumarkivar er mest presist, og det beskriver rollen ganske godt. Får vel legge til at det var mitt eget forslag, så jeg er muligens inhabil :p

Om noen lurer på hva en arkivar (en. archivist) gjør så er her en video som forklarer noen aspekter ved rollen:

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Jeg synes "servicebruker" og "forumarkivar" beskriver arbeidsoppgavene bedre enn "forumveileder". Men "superbruker" blir litt elitisk, slik som TSP påpekte. Om vi innfører "superbruker" så kan tolkes som at vi deler medlemsmassen i høy- og lavkvalitetsbrukere. Og det blir fullstendig feil.

Lenke til kommentar

Forumarkivar får meg til å tenke på en sur gammel tørrpinne av en biblotekar som er mer opptatt av regelrytteri enn det å yte en tjeneste. Servicebruker får meg til å få asosiasjoner (spellcheck?) til noen som faktisk prøver å forbedre og, ja, yte service.

Lenke til kommentar

Forumarkivar klinger godt, en herlig tittel i mine ører, du er ikke bare arkivar (en av jobbene jeg gjerne skulle hatt, hadde det ikke vært for at utdanningen virker tørr og kjedelig), du er forum-arkivar. Noe så herlig! Min stemme går til forumarkivar :)

Ooh, jeg får ikke nok av det ordet ser jeg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...