Argyros Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Hallois Da skal det mekkes egen htpc for medieavspilling og GET-dekoding.. Dvs bruksområde: - Avspilling opptil 1080p x264 - GET-dekoding (og encoding for opptak..??) - Youtube, spotify, surfing Håper jeg kan få litt innspill på valg av HW og evt ting jeg ikke har tenkt på som burde være med i vurderingen.. Her er handlekurven jeg har som utgangspunkt: Kabinett: AOpen S-120A - Må sjekke om passer.. Åpen for andre.. Hovedkort: Asus AT3N7A-I - Eneste hk m/ION? PSU: Forslag? - Om jeg forstod rett er det 12V inn på HK, men har ikke avklart om eksternt adapter følger med.. RAM: Corsair TWIN2X DDR2 5096MB (2x2048) - Bare valgte et rimelig sett til støttet mengde på hk. Om ingen nytte kan godt kutte ned til 2GB, 1 eller 2 brikker..? HDD: Samsung Spinpoint M7 500 GB - Fin størrelse og grei kr/GB.. Skulle kanskje hatt en liten SSD-disk til OS.. Evt kun kjøpe SSD og ellers bruke eksterne disker jeg har til medielagring? TV-kort: TerraTec Cinergy C PCI - Fant ikke 1200C lenger, er det dette jeg må ha nå og er det støttet i linux uten for store komplikasjoner? Har ellers kortleser fra norsk tipping. Brukes denne mye fordi den er billig/gratis, eller er den også beste løsningen? --- OPPDATERING --- Systemspecs for øyeblikket Kabinett: NES (Vil forsøke å få plass i en gammel konsoll) Hovedkort: Asus AT3N7A-I PSU: PicoPSU-150-XT RAM: Corsair TWIN2X DDR2 5096MB (2x2048) - Åpen for forslag, kuttes til 1x 2GB? HDD: Samsung Spinpoint M7 500 GB - SSD-forslag noen? (Har ellers 2stk eksterne disker som kan være medialager osv..) TV-kort: TerraTec Cinergy C PCI Kortleser: Norsk Tipping Har jeg glemt noe essensielt? Endret 28. september 2009 av GKSaue Lenke til kommentar
Largie Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hardware: Komponentene vil gi deg full-hd avspilling i Linux med VDPAU-støtte. Kabinettet ditt er designet for stacking dvs at du sikkert må kjøpe en "plugin" for og kunne mounte en 2,5" hdd, sjekk ut link (nederst): http://partner.aopen.com/enewspic/products/S120/ I tillegg er det en bra kommentar på Amazon.com ang power osv: http://www.amazon.com/AOpen-91-97L20-A030-...r/dp/B000OGZ1WM 1. Officially, it is designed for AOpen i945G (expensive) motherboards, that have power plug ON THE BOARD, and an EXTERNAL (brick type) power supply. So, when you use a different mini-ITX board you have to buy your own power supply, like picoPSU-120, drill a hole to mount it, then get an external brick for it. Add about $70 for 120W power if you buy this case. Slik jeg tolker det må du ha ekstern strømforsyning i tillegg det er kanskje ikke det du ønsker? Tror kanskje jeg ville valgt http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...4;c:100158;r:pg eller http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...0;c:100158;r:pg Software: 1. XBMC med VDPAU + MythTV med VDPAU klarer å spille av hd-materiell. Google er din venn her 2. TerraTec kortet installerer du slik: http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/Terr...Cinergy_C_DVB-C 3. Du må være klar over at GET parrer kort mot dekoderen. Dvs at du kan ikke bare sette kortet i kortleseren og forvente at det funker. Oppsettet rundt dette skal jeg ikke diskutere (er i gråsonen), men du må ha en Dragoncam, eller lignende, for å matche boxid-en på eksisterende dekoder. En god kilde til info rundt temaet finner du hos http://mspc.no/board/ samt Avforum http://avforum.no/forum/generell-htpc/7894...pc-hvordan.html (jeg har CD selv, derfor har jeg kun lest om problematikken). Hvor mye evnt bakgrunnsprosessene spiser av CPU er usikkert, men det er ikke utenkelig at Atom-prosessoren kan "harker" litt dvs lagg når du ser tv. Slik vet man ikke før man har prøvd. Som fallback har du alltid mulighet til å flytte tv-kortet til en mer kraftig pc og lage en Mythbacken (slik jeg har gjort det selv) og la de svake atom/ion boksene kun dekode bilde Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) ION er en fin platform, men egner seg best som en frontend. Ville heller satset på Intel Core2duo e5xxx eller e7xxx som mer energieffektiv og vanvittig mye raskere enn Atom. Idle power er minimalt høyere: (28 vs 29 watt): http://www.tomshardware.com/reviews/intel-...cy,2069-11.html Hvis du i tillegg skal gjøre encoding etc. vil Atom bruke mer strøm: http://www.tomshardware.com/reviews/intel-...cy,2069-12.html Så lenge det ikke finnes helt passivt kjølte ION/Atom løsninger ser jeg ingen grunn til å velge denne platformen. Endret 27. september 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Takk for omfattende svar Largie Jeg har for øyeblikket en Packard Bell imax mini n3600 (samme som Acer Aspire Revo R3600), og den spiller 1080p helt fint, så akkurat det er jeg ikke så bekymret for Det er mer å få alt til å spille og passe i lag og hvordan det blir med TV-dekoding som er bekymringen.. Vet ikke hva jeg tenkte i går, for tenkte uten videre at hk måtte ha ekstern strømbrikke som Aopen har på noen mini-ITX, men ser nå at det står klart og tydelig i specs at det er 24-pin EPS 12V og 4-pin ATX 12V Power connector. SuperCase som du linker til ser ut som et greit alternativ, må finne ut hva som menes med "Strømadapter er inkludert" - kunne godt vært litt mer utfyllende info om PSUen.. No mention of the power supply cables in the descriptions, I wound up having to buy a molex to sata converter. The PSU has 3 molex, 1 sata, and 1 floppy along with the 20+4 pin connector and a 12v connector Tror jeg må lese meg litt opp på picoPSU igjen.. For mitt bruk vil jeg vel trenge 24pin og 4 pin 12V for HK, 1-2 SATA for HDD(er). Så klarer meg kanskje i grunn med den ene SATA som er på denne strømforsyningen.. Hmm, gruble gruble.. picoPSU ser jo unektelig litt grommere ut og vil gi mer rom i kabinettet (evt mindre kabinett), men får jo også en ekstra klosse utenom da.. Tror kanskje jeg blir nødt å prøve meg på picoPSU uansett, har lenge hatt et ønske om å installere PC i den gamle Nintendoen, så kanskje tiden nå er moden for det... Og mens jeg lette etter totalt strømforbruk osv for hovedkortet kom jeg over dette RAM-dilemmaet: Yesterday I bought ASUS's AT3N7A-1 , an Atom330 + ION GPU mITX mobo. It has 2 DDR2 ram slots and supports up to 4GB of RAM... BUT it cannot actually use them!!!! The BIOS says: 4096MB Installed, 768MB usable .... booting windows only gives 768MB of RAM! Further more using only 1x2GB stick still produces the same 768MB usable out of 2048! Upgrading to latest BIOS did not help ... Using different ram make did not help either... Anyone seen anything like that??? - Sjekk link for screenshotdokumentasjonen.. Dette må jeg jo han oppklaring i før jeg kan bestille hk. Får håpe det er en enkel forklaring, eller kanskje bare bios som må oppdateres.. Klar over at GET parrer kortet sitt og har tenkt å finne utav en løsning for det i gråsonen.. Jeg er derimot ikke helt inni denne dekoder og CAM-verden enda, men er DragonCAM noe jeg trenger i tillegg/stedet for norsk-tipping leseren? Takk for linken for tv-kort installasjonsguiden. Ser det nevnes at han har problemer med CAM sammen med den mantisen derimot.. hmm. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Obergeru: Om jeg skal benytte core2duo må jeg vel opp til mATX og helst også ha et dedikert skjermkort? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Zotac lager itx med geforce 9300: http://zotac.com/index.php?option=com_wrap...026&lang=nd Lenke til kommentar
Largie Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hvis du tenker kost på dette, ville en "standard størrelse" pc som backend og en eller annen ION-maskin som frontend være ca like dyrt som det du prøver og få til nå Men hvis du skal f.eks bygge om en Nintendo 8-bits boksen din som en ION pc er jeg mer med deg Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Sjekk iWill.no for ITX løsninger med standard CPU (AMD) Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Da er i hvert fall picoPSU-150-XT bestilt. Velger å prøve NES-konsollen i utgangspunktet som kabinett - blir det for trangt om plassen får jeg heller bestille et annet i etterkant.. Vurderer å kjøpe SSD for OS.. Noe spesielt å tenke på her? Hvor stor disk bør jeg minst ha til OS og div programmmer ?? Forslag til disk? Ser Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 anbefales en del, men 1732,- for disken er gjerne litt drøyt - og behøver vel langt mindre enn 80GB til systemdisk..? Er det ønskelig å lagre tv-opptak til systemdisken først om det blir å gå for raw-lagring for så encoding når idle?? Vil det med dette systemet, nevnt bruk og ubuntu som OS ha noe betydning om jeg har 2 eller 4 GB ram, og om det er dual channel eller bare én modul? Obergeru: Har Zotac noen norske forhandlere? ..Oppdatering i første post for oppsettet så langt.. Update: Kanskje OCZ Solid State Disk Vertex 30 GB kan være et alternativ. I følge AnandTech: The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD er tydeligvis Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 et utrolig bra kjøp og suveren på det meste, bortsett fra at Vertex'n er betraktelig bedre på sequential write speed.. Det er vel sequential write speed jeg trenger når jeg skal gjøre tv-opptak? Update II: Argh, gikk akkurat opp for meg at OCZ Vertex'n ikke er det samme som OCZ Vertex Turbo som har blitt testet av Anandtech.. Update III: Kom på at om jeg skal få det opp å kjøre i NES-boksen må jeg jo anskaffe det som vanligvis følger med av kabler i kabinetter også - tenker da på de små 2-3 pin kablene for pwr, pwr-led, reset, hdd-led osv.. Noe kallenavn for de kablene? Må vel selges separat også? Endret 29. september 2009 av GKSaue Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Obergeru: Har Zotac noen norske forhandlere? Jeg kjøpte zotac hovedkortet på pixmania. koster rett under 1400,- med frakt. SuperRipper Endret 30. september 2009 av SuperRipper Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 PS har og ITX med Atom + nVidia (ASUS) Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 SuperRipper: Takker. Når jeg gikk innpå siden for kortet kom jeg på igjen hvorfor zotac-kortet ble uaktuelt - det har inge pci-port til tv-kortet :/ Spragleknas: Ja det er jo samme kortet som jeg har i handlekurven min..? Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Da har jeg bestilt. Ble bestilt følgende fra datakjeden: TERRATEC Cinergy C PCI, HD-Support DVB-C (Cable-TV), AC3, EPG (10554) ASUS AT3N7A-I, Intel®Atom330, nVIDIA ION mini-ITX, GeForce9300, DDR2, GbLAN, PCI, 10xUSB, SATA, HDMI (AT3N7A-I) OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT (OCZ2G8004GK) SEAGATE MOMENTUS 5400.6 500GB SATA 2.5IN 3GB/S 5400RPM 8 (ST9500325AS) Gadd ikke vente på SSD og betale3x pris for 80gb kontra 500gb i utgangspunktet - får heller se hvis det blir problemer med maskinen så kan jeg vurdere oppgradering til SSD og ha 500'n som mediadisk.. Ellers er picoPSU'n også på vei, så satser på jeg får alt uti neste uke Lenke til kommentar
Largie Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Nice... Bilder av prosjektet hadde vært kult. Hva med å lage arbeidslogg kanskje? Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Ja får se hva jeg får til og om det blir mekking nok til at det er verdig en arbeidsloggg.. Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Har sittet lenge på gjerdet og vurdert noe tilsvarende - men har sett tester av hovedkortet du har kjøpt og bestemt meg for å holde meg langt unna dette pga. en svært så bråkete cpu vifte. Min bekymring er nettopp støy. Jeg vet i alle fall om ett kort til som ikke er nevnt her , nemlig dette Innbiller meg at det ikke har samme problemer med støy. Når det gjelder kabinett har jeg vurdert flere, men de aller fleste lider av samme problem - små vifter (50,60 og 70 mm) på 3-4000 omr - klart det må bli støy. Har funnet ett eneste kabinett som selges i norge med 120 mm vifte. Det er ikke lekkert som HTPC bygg etter min mening. Dessuten 300 W intern strømforsyning må vel bety del tomgangstap på trafo som gir varme, som igjen genererer en del vifteaktivitet - selv om den er sertifisert 80 plus? Fint om trådstarter kan fylle på med informasjon om erfaringer - før eller siden må vel noen komme opp med en løsning som er på størrelse med en get boks og støyer akkurat like mye - dvs. nada Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Hei datafeilen Var ikke klar over det hovedkortet.. Ser det derimot har pci 16x, så da går vel ikke det til et vanlig pci tv-kort(?) Skal gi tilbakemelding når jeg får delene hjem og skrudd det sammen - mulig det blir litt forsinkelser om jeg f.eks. ikke får plass i ninento-boksen og må bestille inn annet kabinett.. Nå skulle egentlig tv-kortet komme inn på lager i dag hos datakjeden, men ser det nå står oppført som bestillingsvare. Status på ordren min e behandlet, så da er det vel ikke pakket og sendt enda - så spørs da om dette ikke kommer på lager med det første likevel, da blir det jo bare å avbestille og håpe det kan ha komt på lager hos en leverandør innen neste hjemtur i tilfelle :-/ Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Var ikke klar over det hovedkortet.. Ser det derimot har pci 16x, så da går vel ikke det til et vanlig pci tv-kort(?) Sjekket litt og du har nok rett ang. PCI kortet. Utvalget av tv kort med DVB-C for PCIe er også dårlig ser jeg. Men en ting som slo meg var om tv kortet ditt krever noe cpu kraft. Har en tilsvarende USB sak liggende og den krever en del CPU - for mye for en Atom CPU. Du får holde oss oppdatert med hvordan det går. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Ja det cpu-kravet til tv-kort er jeg veldig spent på også.. Fant derimot ikke noe mini-ITX kort med såpass bra gpu og som samtidig støtter standard PCI, så det får vel bare briste eller bære :-/ ..Evt får dette kortet bli grunnlaget for en annen htpc eller kanskje carPC til bilen jeg skal hente på mandag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå