Laze Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Gatefotografi ser gøy ut, men jeg har gjort fint lite av det hittil. Det skal det bli slutt på under denne Oktoberfesten! Jeg starter som nesten total nybegynner på gatefotografering 1.oktober, og så ser vi hvor det bærer hen derfra... Bruker: Laze Brennvidde: 35mm Deltakernivå: Entusiast Utstyr: Nikkor 35mm f/1.8 + Nikon D40 Tilleggsutfordringer: Hvert foto skal være tatt på offentlig tilgjengelig område i en av Norges byer. Under oktoberfesten fremkalles de digitale råfilene i svart-hvitt. Simulert toning er lov. Oktoberfest 2009 Ekstramateriale Lenker til bilder jeg har beholdt, men som ikke ble plukket ut til "dagens": Endret 31. oktober 2009 av Laze Lenke til kommentar
Laze Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Torsdag 1.oktober Åpnet dag én med litt real innsats; trasket rundt i Trondhjem i et par timers tid før visning av Jakten på Cinemateket klokka seks. Heldigvis regnet det ikke så mye i dag, men hvis ikke Trodhjemshøsten skjerper seg veldig nå i oktober spørs det om jeg ikke må snurre ihop en slags regnfrakk til kameraet etterhvert... jeg fikk 10 bilder jeg var fornøyd med; dagens utvalgte bilde er neppe det mest spennende av fangsten, men på en måte føles det riktig å åpne oktoberfesten (og min gatefotograferings-karriere...) med noe ryddig og enkelt: Stor versjon på hvit bakgrunn. Min Oktoberfest 2009 i tall Antall eksponeringer: 103 Bilder beholdt: 10 Frikort brukt: 0 av 4 Endret 2. oktober 2009 av Laze Lenke til kommentar
Laze Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Fredag 2.oktober Kort tur i dag, tilbake til regn og kjipt vær i Trondhjem. Stor versjon på hvit bakgrunn. Min Oktoberfest 2009 i tall Antall eksponeringer: 158 Bilder beholdt: 12 Frikort brukt: 0 av 4 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Spennende med gatefotografi - har enda ikke turt å begynne med det selv.. Så først ikke gravsteinene på siste der - de kamuflerte seg i høstløvet.. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Spennende med gatefotografi - har enda ikke turt å begynne med det selv..Så først ikke gravsteinene på siste der - de kamuflerte seg i høstløvet.. Jau, etter de par første dagene begynner jeg å skjønne at mange foretrekker rangefinder/kompaktkameraer for tradisjonell "candid" gatefotografering; D40 med 35mm har riktignok liten formfaktor, men jeg har fått en del WTF-blikk fra folk som hører de vanligvis så tilfredsstillende swishklikkene fra speilrefleksen. Gravsteinene forsvant litt i overgangen til svart-hvitt; jeg kunne kanskje dratt ned grønnkanalen og fikla litt i etterbehandling for å få de bedre frem, men jeg tenkte det kanskje kunne være interessant med en slik to-trinns tolkning av bildet som du beskriver; "Awwm, barn på tur med mor si i parken? Nei vent, på kirkegården? Hvor er pappa? ... " Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hvor er bilde nummer to fra? Likte begge to veldig godt, og ser frem til flere gatefotografier! Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 dette var en god start. ser frem til å følge med på denne tråden. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Hvor er bilde nummer to fra? Likte begge to veldig godt, og ser frem til flere gatefotografier! Dette er gravlunden ved Nidarosdomen. Hyggelig at bildene falt i smak! Jeg poster "overskuddsbilder" fra oktoberfesten i den vanlige bildetråden for oktober. Nå er det på tide å kave seg ut i kulda og se hva som blir dagens fangst... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Jeg poster "overskuddsbilder" fra oktoberfesten i den vanlige bildetråden for oktober. Spørs nesten om du skulle postet de her. Jeg likte faktisk et par av overskuddsbildene bedre enn det du postet som førstebilde. Spesielt det siste av overskuddsbildene. Må riktignok si jeg er rimelig blank på gatefoto, så mulig jeg ikke har helt snøring på prioriteringene. 2. oktober ble mye bedre i stor størrelse. Gravsteinene kom bedre frem, og løvet på bakken så mindre rotete ut. Er spent på hva som blir det neste. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Jeg poster "overskuddsbilder" fra oktoberfesten i den vanlige bildetråden for oktober. Spørs nesten om du skulle postet de her. Jeg likte faktisk et par av overskuddsbildene bedre enn det du postet som førstebilde. Spesielt det siste av overskuddsbildene. Må riktignok si jeg er rimelig blank på gatefoto, så mulig jeg ikke har helt snøring på prioriteringene. 2. oktober ble mye bedre i stor størrelse. Gravsteinene kom bedre frem, og løvet på bakken så mindre rotete ut. Er spent på hva som blir det neste. Den er grei, jeg har lagt til lenker til overskuddsbildene i førsteposten nå. Jeg er rimelig blank på gatefoto sjøl jeg, dag 1-bildet ble kanskje litt vel eksperimentelt; tanken var å starte oktoberfest- og gatefoto-prosjektene med et "blankt ark" og en "mon tro hva kommer her" følelse. Det ble kanskje mer en "hva f**n skal dette forestille" følelse, men gjort er gjort Dag 3 postes straks. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Lørdag 3.oktober Kaldt men tørt i dag, jeg tok med bikkja på lørdagstur i byen med kameraet surra fast til høyrehånda. I disse UKA-festival-dager skjer det mye rart i området rundt Samfundet i Trondhjem, og det gjør livet lett for aspirerende gatefotografer... Stor versjon på hvit bakgrunn. Min Oktoberfest 2009 i tall Antall eksponeringer: 218 Bilder beholdt: 14 Frikort brukt: 0 av 4 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Var på gatefoto i Oslo med fotoklubben, vi var vel en tjue stykker... Gikk gjennom okkupantområdene ved Akerselva, og mange tok bider av to taggere i det vi gikk forbi. Plutselig snudde den ene seg brått og bastant mens han sa "Kan du slutte eller!? Gi deg! Slutt! Slutt med det der!". Dama som tok bilder reagerte ikke så raskt og tok vel sikkert fem bilder i serie mens han sa det. Det litt paradoksale var avslutningsreplikken hans; "Du kan jo spørre om lov først..." Det gikk bra med deg eller? Spennende å ta gatebilder. Endret 3. oktober 2009 av -Teddy- Lenke til kommentar
Laze Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Var på gatefoto i Oslo med fotoklubben, vi var vel en tjue stykker... Gikk gjennom okkupantområdene ved Akerselva, og mange tok bider av to taggere i det vi gikk forbi. Plutselig snudde den ene seg brått og bastant mens han sa "Kan du slutte eller!? Gi deg! Slutt! Slutt med det der!". Dama som tok bilder reagerte ikke så raskt og tok vel sikkert fem bilder i serie mens han sa det. Det litt paradoksale var avslutningsreplikken hans; "Du kan jo spørre om lov først..." Det gikk bra med deg eller? Spennende å ta gatebilder. Nydelig ironi der ja ... Hun her drev nok på med no lovlig graffiti (i forbindelse med uka.no kanskje?), og hadde ikke noe imot å bli tatt bilde av. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Heheh, godt. Er litt tricky det der med gatefoto; du vil gjerne ha et naturlig bilde, da fungerer det sjeldent å spørre før etter at du har tatt bildet... Er også en hårfin linje mellom å bruke kameraet på en slik måte at folk ikke merker det og å virke som om du tar spionbilder. Uansett, skulle gjerne likt å ta mer gatefoto, får se om jeg kan lære litt av deg. Liker bildene så langt ^^ Moro med "Min Oktoberfest i tall", kanskje jeg også må begynne med en slik. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Morsomt - syntes først det så ut som om "trådene" nederst satt fast i boksen, at de på magisk filmtriksvis fløt ut og tegnet bildet.. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Morsomt - syntes først det så ut som om "trådene" nederst satt fast i boksen, at de på magisk filmtriksvis fløt ut og tegnet bildet.. Det samme så jeg, fiffig detalj. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 jeg må nesten si meg enig med k.n.b; flere av de du har valgt å ikke publisere er nok hakket bedre enn dem du har valgt ut. Særlig liker jeg bildet av moren med pelsjakken og damen som haster forbi baconskiltene. Veldig artig å se gatefotografi her på akam, jeg gleder meg til å se fortsettelsen av tråden din! Det er ytterst få som driver med den slags her på akam. Når noen forsøker seg, blir de gjerne oversvømt med tilbakemeldinger a la: "spurte du om lov??" eller "kan det der virkelig være lovlig" eller "hei, en kan nesten se ansiktet på han ene i bildet, det der må være ulovlig". Slitsomt... Lenke til kommentar
Laze Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Sverrelerre: Under oktoberfesten er modus operandi "bedre å be om tilgivelse enn tillatelse", det har fungert greit så langt... Søndag 4.oktober Tok det med ro i dag, kameraet ble med ut når bikkja skulle luftes, men ellers har dagen gått med til andre ting, som å pløye gjennom Michael Freemans "The Photographer's Eye" før bibliotekinnleveringsfristen imorgen (den boka anbefales varmt!). Det var ingen bilder jeg ble 100% fornøyd med i dag, sikkert delvis fordi jeg var for treg på avtrekkeren da en fabelaktig scene utspilte seg foran meg der småjente på trehjulssykkel i toppfart, dyp sølepytt, og frustrert mor var hovedingrediensene... jeg ser for meg at det kunne blitt et knallbilde med en mer rutinert fotograf til stede, men jeg hadde knapt nok fått søkeren til øyet før det hele var over ... jaja, neste gang! Stor versjon på hvit bakgrunn. (Siden jeg tydligvis har en tendens til å velge ut "feil" bilde som dagens, kan det jo hende andrevalget faller mer i smak... ) Min Oktoberfest 2009 i tall Antall eksponeringer: 293 Bilder beholdt: 16 Frikort brukt: 0 av 4 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Dette gjorde seg best i stort - det er blikket til gamlefar som gjør bildet, der han lener seg fram for å se. Meget bra! Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Dette gjorde seg best i stort - det er blikket til gamlefar som gjør bildet, der han lener seg fram for å se. Meget bra! +1 Jeg må si du er flink på svart/hvit. Kanskje jeg skal fokusere mer på det etterhvert? Syns ofte at svart/hvit-bilder viser det som er viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå