Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har sittet på PC'en i 5 år nå, men den eneste forandringen som har skjedd er at jeg har gått fra flash-spill til 3d-spill. Bruker PC'en flere timer om dagen, men nå er jeg lei av å bare sjekke de 5 gammle siden om og om igjenn. Så jeg spurte onkelen min som har god greie på alt som har med data å gjøre om hva jeg burde lære. Han sa att jeg burde lære C#. Så jeg lurer på hvordan jeg kommer i gang. Burde jeg kjøpe en bok, lese på en nettside eller lære noe annet først? Jeg har som sagt ikke noe greie på koding, så jeg er åpen for alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alltid kjekt å ha en bok, jeg kan derimot ikke anbefale noen, da jeg aldri har rørt en C# bok i hele mitt liv.

Ellers kan du starte med å laste ned Visual C# Express fra microsoft. Det er gratis, men for å bruke det i mer enn 30 dager (eller noe slikt) må du registrere det, fortsatt helt gratis dog.

http://www.microsoft.com/express/vcsharp/

Ikke du som skrev en c# bok selv? på wikibooks altså.

ikke lest igjennom den selv enda, men så langt jeg har kommet, virker det som en god plass å starte.

Endret av datastol
Lenke til kommentar

Vi bruker denne på skolen: Programmering av dynamiske websider i C#

Den baserer seg på Visual Web Developer Express, og er vel en av ganske få norske bøker om C#. Den er helt grei dersom det er webprogrammering du tenker på, men dersom du vil drive med windowsprogrammering er kanskje andre bøker mer passende. Jeg vet at www.it-forlaget.no har en bok om dette, men jeg har ikke testet den noe særlig ennå (deres webløsning for digitale bøker har forresten veldig dårlig brukergrensesnitt, 1900-tallsstil). Jeg vet heller ikke om de selger til enkeltpersoner.

Dersom du er stødig i engelsk få du nok tak i bedre bøker på engelsk, og der er det jo stort utvalg også.

Lenke til kommentar
Vi bruker denne på skolen: Programmering av dynamiske websider i C#

Den baserer seg på Visual Web Developer Express, og er vel en av ganske få norske bøker om C#. Den er helt grei dersom det er webprogrammering du tenker på, men dersom du vil drive med windowsprogrammering er kanskje andre bøker mer passende. Jeg vet at www.it-forlaget.no har en bok om dette, men jeg har ikke testet den noe særlig ennå (deres webløsning for digitale bøker har forresten veldig dårlig brukergrensesnitt, 1900-tallsstil). Jeg vet heller ikke om de selger til enkeltpersoner.

Dersom du er stødig i engelsk få du nok tak i bedre bøker på engelsk, og der er det jo stort utvalg også.

Den boka er alt for enkel hvis man vil gå i dybden, selv så har jeg bare brukt MSDN, enkelte ganger søkt google, for å se på eksempler og lære utfra dem.

Lenke til kommentar

Et lite tips ang. det å lære programmering på egen hånd er at hvis du bare driver å lager varianter av "Hello World" blir det sannsyligvis ganske kjedelig, ganske fort. Ha et prosjekt! Et ordentlig program som er nyttig for deg eller for noen du kjenner. Det tror jeg gjør at man lærer mer, raskere og morsommere.

Lenke til kommentar
Den boka er alt for enkel hvis man vil gå i dybden, selv så har jeg bare brukt MSDN, enkelte ganger søkt google, for å se på eksempler og lære utfra dem.

Ja, naturligvis, det er en nybegynnerbok. Han lurte på hvordan han skulle komme i gang (ref. førstepost) og da er den boka OK dersom han foretrekker noe på norsk. Vi bruker som sagt også it-forlagets bøker på skolen i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

For nesten et år siden ville jeg selv lære meg programmering, og valge språket C#. Jeg kjøpte derfor boken Programmering av dynamiske websider i C#, men etter hvert la jeg den fra meg fordi jeg fant ut at det heller var windows programmering jeg var ute etter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...