Re-Offender Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Satt å la inn OS og drivere på nytt etter å ha installert SSD på min 2år gamle Dell XPS M1330. Laster bestandig ned de ferskeste driverene når jeg først legger inn på nytt, sånn for ytelse og bugfixes.. Men etter jeg hadde lagt inn 3G-kort (Dell 5520) driveren så jeg noe rart.. I 3G driveren var det plutselig et valg som sa "GPS status".. jøss tenkte jeg, her har man vel lasta ned feil driver?! men trykka uansett på statusknappen og tok maskinen utendørs, det gikk ca.3sek og plutselig hadde jeg en GPS-fix og fikk bekreftet at maskinen min i alle år hadde hatt GPS uten at jeg var klar over det Testet ut mot noe garmin software, satt bare til Com5 og vips fungerte GPS`en i kartene Flere som har GPS i bærbaren sin uten å vite det? PS! Det koster ingenting å bruke GPS delen i kortet, og det dreier seg faktisk om en ekte satelittmottaker inne i kortet og det bruker IKKE mobilnettet for å finne posisjonen. Så man behøver ikke bekymre seg over datatrafikk over 3G. GPS-delen i kortet virker også om du ikke har aktivt SIM-kort i maskinen, men det må være et SIM-kort tilstede for å aktivere radiodelen i kortet! Putt f.eks bare inn et SIM du vet PIN til fra et gammelt abbonement du ikke bruker lengere Det er ikke bare XPS m1330 som har GPS, men flere av Dell sine modeller med 3G kort har samme mulighet om man har Dell 5520 3G (HSDPA) - Internal MiniCard Endret 8. oktober 2009 av ArcticOC 1 Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Shit! Dette må jeg teste! Lenke til kommentar
laurell Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Nå vet alle hvor du bor Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Shit! Dette må jeg teste! Har du 3G-kort (dell 5520)? isåfall.. last ned denne driveren ftp://ftp.us.dell.com/comm/DELL_MULTI-DEVICE_A05_R216783.EXE Nå vet alle hvor du bor Opps... tabbe! hehe.. bra den lokale MC-klubben ikke er på forumet, skylder noe penger Endret 21. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Linken der fungerte ikke.. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Linken der fungerte ikke.. Redigerte linken og det ser ut som den virker nå Så du har også GPS?! Flere på forumet som har GPS i bærbaren uten å vite det? Endret 21. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Fett, Det fungerte her og! Nå må jeg bare finne noe GPS software. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Fett, Det fungerte her og! Nå må jeg bare finne noe GPS software. Hehe.. får vel bare gratulere Ble litt overraska da jeg oppdaget at jeg har GPS Dette betyr også at en masse andre Dell maskiner har GPS siden de fleste som er levert med 3G-kort bruker Dell 5520 kortet.. Endret 21. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
Stian216 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Av nyskjerrighet: Bruker den mobilnettet til å finne posisjonen din? Kan du bruke den uten et abonnement? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Av nyskjerrighet: Bruker den mobilnettet til å finne posisjonen din? Kan du bruke den uten et abonnement? Nei, kortet (dell 5520) har innebygget GPS-mottaker (Novatel Wireless EU870 chipset) Det koster ingenting å bruke GPS delen i 3G-kortet og det virker selv om du ikke har SIM-kort i maskinen Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hm. Prøvde den nye driveren/softwaren, og jeg får ikke noen GPS "knapp". Er nøyaktig slik det var før jeg oppdaterte. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Hm. Prøvde den nye driveren/softwaren, og jeg får ikke noen GPS "knapp". Er nøyaktig slik det var før jeg oppdaterte. Du har 5520? og avinstallerte du den gamle softwaren først? EDIT: Fant en løsning, se lengere ned i tråden! Endret 22. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hm. Prøvde den nye driveren/softwaren, og jeg får ikke noen GPS "knapp". Er nøyaktig slik det var før jeg oppdaterte. Du har 5520? og avinstallerte du den gamle softwaren først? Yepp, og ja. Kan det være firmware tro? Jeg bruker denne versionen. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Hm. Prøvde den nye driveren/softwaren, og jeg får ikke noen GPS "knapp". Er nøyaktig slik det var før jeg oppdaterte. Du har 5520? og avinstallerte du den gamle softwaren først? Yepp, og ja. Kan det være firmware tro? Jeg bruker denne versionen. Den skal ha GPS din også.. så rart at du ikke fikk GPS valget Edit: la ved enda en screenshot Endret 22. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Hvilken firmware har du troutmaster? Etter å ha lest filnavnet på firmwarepakken din kan det se ut som om du har firmware 10.3 Endret 22. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Finn følgende streng i windows registeret: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Novatel Wireless \ NextGenCommon \ GPSHWStatus Sett verdien til "1" for å aktivere GPS Dell og endel andre produsenter har valgt å skjule GPS-delen i kortet, men det skal ikke være noe problem å slå den på som du ser Kjør bare REGEDIT som på screenshot under Endret 22. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Laget en REG-fil for de som er for late selv til å bla i registeret Bare dobbelklikk på filen og register-verdien blir automatisk endret GPS Activator by AOC Endret 22. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Verdien var satt til 1. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) hmm kan man kjøpe det kortet i etter tid? til min XPS 16? fant ut at Dell 5530 også har GPS: bare ringe dell og få den tilsent? Endret 23. september 2009 av -Night- Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 hmm kan man kjøpe det kortet i etter tid? til min XPS 16?fant ut at Dell 5530 også har GPS: bare ringe dell og få den tilsent? Jeg kjøpte min Dell 5520 på eBay til halve prisen av det Dell tar. Joda, du kan fint ringe Dell også, og det går fint å ettermontere kortet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå