klatreren Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Er en politikerbestemt minstelønn en god eller dårlig ting? Det første som skjer når politikerne bestemmer at ingen skal tjene mindre enn 100 kr i timen, er at ingen som er verdt mindre enn 100 kr timen, vil ha arbeid. Du kan ikke gi uproduktivt arbeid større verdi ved å gjøre det ulovlig å betale riktig pris. Politikerne tar fra han retten til å tjene pengene han er verdt, samtidig som de tar fra samfunnet muligheten til å nyte godt av hans riktignok moderate service. Endret 17. september 2009 av klatreren Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) I Norge er alle likeverdige. Hovedgrunnen til minstelønn er å bli kvitt fattigdommen, svært umoralsk å betale noen 20 kroner timen feks. Det ville være reneste rovdriften. Du ville vel ikke likt å tjene 20 kroner timen? Endret 17. september 2009 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Det er ikke lovbestemt minstelønn i Norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Burde bli det,polakker tar over arbeidet til norske snekkere feks fordi de bare tar 20 kroner timen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Burde bli det,polakker tar over arbeidet til norske snekkere feks fordi de bare tar 20 kroner timen. Fagforeningene jobber aktivt med dette, og forholdene har blitt bedre de siste årene. Der jeg har hatt sommerjobb har alle polakker fått betalt etter gjeldende tariff. Grunnen til at de ble hyret inn var ikke lønnsnivået men mangel på norske fagfolk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Det er jo fint når man trenger det. Men minstelønn er noe som burde innføres. Det skjer mye utnytting. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Blir bra med karen som er verdt null i arbeid som sulter ihjel ihvertfall. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 JeppJepp. Minstelønn er absolutt noe som vi burde få innført - først og fremst for å hindre at norske arbeidere blir utkonkurrert av lovlig arbeidsinnvandring fra EU, men også for å videreutvikle det sosiale nettet for de som står dårlig stillt forhandlingsmessig. Som en egen bonus vil jo en politisk bestemt minstelønn også redusere det største lokkemiddelet for medlemskap til arbeidsorganisasjonene. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Vi trenger forøvrig ikke innføre noe minstelønn, da vi har en velferdsordning som de facto fører til at bedrifter må gi en viss lønn. Hvis ikke risikerer de at arbeiderne heller velger å gå på sosialstøtte. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Borgerlønn er jo også et alternativ. Lenke til kommentar
klatreren Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) I Norge er alle likeverdige. Så du foreslår 100 kr/timen for alle? Du ville vel ikke likt å tjene 20 kroner timen? Bedre enn null. polakker tar over arbeidet til norske snekkere feks fordi de bare tar 20 kroner timen. Det må de da ha lov til? Hvor ble det av likkeverdet ditt? De som taler for minstelønn, har ikke satt seg inn i de langsiktige konsekvensene av en slik urettferdig ordning. The first thing that happens when a law is passed that no one shall be paid less than $106 for a forty-hour week is that no one who is not worth $106 a week to an employer will be employed at all. You cannot make a man worth a given amount by making it illegal for anyone to offer him anything less. You merely deprive him of the right to earn the amount that his abilities and situation would permit him to earn, while you deprive the community even of the moderate services that he is capable of rendering. In brief, for a low wage you substitute unemployment. You do harm all around, with no comparable compensation. Endret 18. september 2009 av klatreren Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Kaller det ikke likeverd at noen blir plukket ut fordi de er "billigere" det er ikke noe bra moralsk i det. Kaller det steinalder logikk (siden antikken) å gi folk lønn etter arbeid istedenfor arbeidstimer. Skal samfunnet fungere likt for alle må det være så likt som mulig. Dårlig Karma fører til elendighet. Ingen vil se positivt på noen med dårlig karma. De med dårlig karma er som oftest de som vil ha mest og ikke vil at folk skal være likeverdig behandlet. Endret 18. september 2009 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Bedre enn null. Dette vil bare være situasjonen i et fritt marked, men ikke når vi har en stat som kan gi han penger og da er spørsmålet om han skal få 20 kroner eller 100 kroner med skattepenger. Jeg mener at når en persons arbeid er verdt 20 kroner, da skal staten gi han lønn sånn at han har en levelig lønn. Jeg unner ingen mennesker å tjene under et viss nivå og jeg er høyrevridd. Kaller det ikke likeverd at noen blir plukket ut fordi de er "billigere" det er ikke noe bra moralsk i det. Kaller det steinalder logikk (siden antikken) å gi folk lønn etter arbeid istedenfor arbeidstimer. Skal samfunnet fungere likt for alle må det være så likt som mulig. Dårlig Karma fører til elendighet. Ingen vil se positivt på noen med dårlig karma. De med dårlig karma er som oftest de som vil ha mest og ikke vil at folk skal være likeverdig behandlet. Hvorfor skal man gi lønn etter arbeidstimer. Verdsetter du ikke hardt arbeid for å få en god utdanning, for å jobbe hardt for bedriften (ikke bare i arbeidstimer men også i kvalitet)? Verdsetter du ikke de personene som tar farlige/vansklige/ansvarsfule jobbene? Verdsetter du ikke de som tar drittjobene i samfunnet, f.eks. de som jobber i kloaken? Verdsetter du ikke at kvaliteten på arbeid er enormt viktig for et samfunn og bedriftene? Dette er ikke steinalder logikk. Dette er rettferdighet! Hvorfor skal det være så likt som mulig? Jeg synes forskjeller mellom folk er flott og vi er forskjellige individer som fortjener og trenger forskjellig behandling. Bullshit, jeg har ikke sårlig karma blandt mine venner. At du mener at dine politiske mostandere har dårlig karma sier litt om menneskesyne ditt, og jeg er glad for at Norge ikke lever opp til janteloven og likhetstanken du ønsker. Endret 18. september 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) I Norge med skattetrykk og 300 vanlige avgifter er det helt umulig å overleve på 20 kroner timen. Vi hadde blitt uteliggere og kriminelle og sannsynligvis hadde man begynnt med RAN. Endret 18. september 2009 av Slettet+513 Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Blir bra med karen som er verdt null i arbeid som sulter ihjel ihvertfall. En arbeider er ikke verdt en viss sum, det er stillingen som avgjør og IKKE personen som utfører arbeidet. Er ikke personen skikket til det arbeidet han skal utføre får han nok ikke jobben heller etter prøvetiden. En person som ikke er skikket til noe arbeid får hjelp, at en person ikke er skikket til arbeid kan det være flere grunner til. Konklusjon: Minstelønn burde vært en selvfølge i velferdsNorge! Endret 18. september 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Kaller det steinalder logikk (siden antikken) å gi folk lønn etter arbeid istedenfor arbeidstimer. Skal samfunnet fungere likt for alle må det være så likt som mulig. Hva legger du i "likt for alle"? For meg virker det som det er en kommunistisk likhetstanke som ligger bak. Og det er, som kjent, svært kontroversielt om det er ønskelig at samfunnet skal fungere "likt for alle" i den forstand. Det er en selvfølgelig platthet at hvis alt skal være likt for alle, så må alt være likt for alle. Hva du legger i dette "likt" er det interessante. Kanskje er det ikke et slikt samfunn vi (de fleste av oss, i alle fall) ønsker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Kaller det steinalder logikk (siden antikken) å gi folk lønn etter arbeid istedenfor arbeidstimer. Skal samfunnet fungere likt for alle må det være så likt som mulig. Hva legger du i "likt for alle"? For meg virker det som det er en kommunistisk likhetstanke som ligger bak. Og det er, som kjent, svært kontroversielt om det er ønskelig at samfunnet skal fungere "likt for alle" i den forstand. Det er en selvfølgelig platthet at hvis alt skal være likt for alle, så må alt være likt for alle. Hva du legger i dette "likt" er det interessante. Kanskje er det ikke et slikt samfunn vi (de fleste av oss, i alle fall) ønsker. I Dag fungerer Norge faktisk ganske nært dette prinsippet om likhet. Men det er ikke perfekt ennå. Vårt Sosialistiske system er en blanding av Kapitalismen og Kommunismen. Det fungerer svært godt. Alle store Norske partier respekterer dette systemet ganske mye selv om de lover litt ekstra. Feks: Det er ganske sannsynlig at ganske avanserte utenomjordiske (Hvis de finnes) bruker dette systemet eller ett kollektivsystem (slik som maurene) Endret 18. september 2009 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) I Norge med skattetrykk og 300 vanlige avgifter er det helt umulig å overleve på 20 kroner timen. Vi hadde blitt uteliggere og kriminelle og sannsynligvis hadde man begynnt med RAN. Hva har dette med avgifter å gjøre. Jeg er for en minstelønn. Kan du svare på det jeg skrev til deg om din likhetstanke? Endret 18. september 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) I Norge med skattetrykk og 300 vanlige avgifter er det helt umulig å overleve på 20 kroner timen. Vi hadde blitt uteliggere og kriminelle og sannsynligvis hadde man begynnt med RAN. Hva har dette med avgifter å gjøre. Jeg er for en minstelønn. Kan du svare på det jeg skrev til deg om din likhetstanke? Min likhetstanke er noe annerldes enn kommunismen sin og kan forbedres helt til den blir perfekt. Da kan man kalle det for økonomisk kollektiv kanskje. Norge er ikke så altfor mange mil unna. Alle får råd til det de ønsker, forutsett at det vanskeligste arbeidet blir lettere med feks roboter. Endret 18. september 2009 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Er det behov for minstelønn i Norge? Jeg ser ingen grunn til å innføre ordninger uten grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå