Gå til innhold

5D MK2 eller 7D til filming?

Anbefalte innlegg

Jeg er en filmstudent som har lyst til å utforske mulighetene speilrefleks-videografering gir fremfor vanlige videokameraer. Prisklassen jeg går etter er den Canon 5D Mark 2 ligger i, og til nå har det selvfølgelig vært det åpenbare valget.

Men rett før jeg skulle gjøre kjøpet dukket 7D opp med 24p, 25p og 60p til en billigere penge. Nå ble jeg veldig i tvil om hva jeg burde gå for.

7D har selvfølgelig flere fps-valg og er billigere, men jeg ser for meg 5D MK2s fullformat-brikke gir noen store fordeler (da tenker jeg først og fremst på lysfølsomhet). Det er svært viktig for meg med god lysfølsomhet, da jeg kommer til å kjøre en del på liten blenderåpning i mørke omgivelser.

Har dere noen innspill å komme med? Hvordan tror dere lysfølsomheten på 7D-en er? Og hvis det er noen erfarne 5D Mark2-ere der ute, så må dere gjerne komme med deres erfaringer med kameraets video-modus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dere noen innspill å komme med? Hvordan tror dere lysfølsomheten på 7D-en er? Og hvis det er noen erfarne 5D Mark2-ere der ute, så må dere gjerne komme med deres erfaringer med kameraets video-modus.

7D høres jo ganske rå ut til video!

Naboen har 5D2, og det han har erfart er at det er vanskelig å få stabile opptak, siden ingen av husene har stabilisator. Så det er helt nødvendig med stativ, eller med et grep slik som er omtalt i tråden til 7D lanseringen.

Der er det link til en knallbra video

Se videoen, og forklaring senere i tråden på utstyret!

Lenke til kommentar

5D mkii har større sensor, og bedre lysfølsomhet. I tillegg har den for øyeblikket bare 30fps, mulig kommer det nok en firmware som fikser 24/25, men om den kommer så kommer den nok etter at 7D har kommet i salg. 7D har mindre sensor, og dårligere lysfølsomhet. Vet ikke hvor mye det vil påvirke støy etc i filmmodus, men bilder rett fra kamera vil nok være en god del dårligere i kvalitet. Til gjenngjeld har 7D 24/25/30/50 og 60fps. I tillegg er jo 7D's sensor ganske close en vanlig 35mm film størrelse, dof'n til 5D kan bli i det beste laget.

7D egner seg godt til telefoto og sport, og 5D egner seg godt til portretter og den rolige formen for fotografering.

Hopper fram og tilbake selv, trenger et kamera før jul, men vanskelig å vite hvem jeg skal kjøpe, begge er digg på hver sin måte. Holder bare litt tilbake for å se hvordan 7D vil yte i mørket vs 5D. Steadicam, stativ etc. er et must. Finnes endel små steadicam, men koster et par tusen.

Lenke til kommentar
Naboen har 5D2, og det han har erfart er at det er vanskelig å få stabile opptak, siden ingen av husene har stabilisator. Så det er helt nødvendig med stativ

Eller et kamera som har stabilisering. Min Pentax K-7 gir dønn stabile opptak selv med lyssterke vidvinkler og fiskeøyeobjektiver. Er enig med naboen din at stabilisering er viktig og da duger Canon dårlig i og med at utvalget objektiver synker drastisk - spesielt med ultravidvinkler.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...