Gå til innhold

5D MK2 eller 7D til filming?

Anbefalte innlegg

Jeg er en filmstudent som har lyst til å utforske mulighetene speilrefleks-videografering gir fremfor vanlige videokameraer. Prisklassen jeg går etter er den Canon 5D Mark 2 ligger i, og til nå har det selvfølgelig vært det åpenbare valget.

Men rett før jeg skulle gjøre kjøpet dukket 7D opp med 24p, 25p og 60p til en billigere penge. Nå ble jeg veldig i tvil om hva jeg burde gå for.

7D har selvfølgelig flere fps-valg og er billigere, men jeg ser for meg 5D MK2s fullformat-brikke gir noen store fordeler (da tenker jeg først og fremst på lysfølsomhet). Det er svært viktig for meg med god lysfølsomhet, da jeg kommer til å kjøre en del på liten blenderåpning i mørke omgivelser.

Har dere noen innspill å komme med? Hvordan tror dere lysfølsomheten på 7D-en er? Og hvis det er noen erfarne 5D Mark2-ere der ute, så må dere gjerne komme med deres erfaringer med kameraets video-modus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dere noen innspill å komme med? Hvordan tror dere lysfølsomheten på 7D-en er? Og hvis det er noen erfarne 5D Mark2-ere der ute, så må dere gjerne komme med deres erfaringer med kameraets video-modus.

7D høres jo ganske rå ut til video!

Naboen har 5D2, og det han har erfart er at det er vanskelig å få stabile opptak, siden ingen av husene har stabilisator. Så det er helt nødvendig med stativ, eller med et grep slik som er omtalt i tråden til 7D lanseringen.

Der er det link til en knallbra video

Se videoen, og forklaring senere i tråden på utstyret!

Lenke til kommentar