Gå til innhold

[Løst]Hva er beste lappis til 30.000 kr til tyngre oppgaver og spill?


..Bjørnar..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøpe bærbar når du vil ha en Desktoperstatter som veier minst 4-5 kilo?

 

Nesten like greitt å kjøpe en barbone som er lett å ta med seg, i tillegg få bedre ytelse.

 

GTX280 x2 vil være bedre til spill, men når det er snakk om tyngre video og bilderedigering vil ingenting slå i7 975 :)

 

 

Han snakker om lappis...

Lenke til kommentar

Intel Core i7 975 Extreme 3.3GHz 8MB frister, det er den Multicom klarer å trylle frem i toppvidunderet sitt. Mye ekstra tjener jeg på 2x GTX280 fremfor et single-kort? Er det så mye at jeg bør sløyfe gromprosessoren og heller gå for T9800?

 

Laptop er eneste alternativ, denne MÅ kunne fraktes greit og uansett hvor slepbar den blir må den kunne kastes på en pult og startes uten kobling og søl.

 

Hvis maskinen skal taes frem og tilbake fra jobb, så er det jo bare ha ledninger hjemme og på jobb. I tillegg ha en skjerm begge plasser. Tviler på at han skal ha en slik bærbar for å ha med på bussen for å se på film.

 

Nei, sant det nizzen, men jeg er avhengig av å kunne lempe den på en pult uansett hvilken klient jeg er hos, og da blir det for masete med skjerm osv.

Lenke til kommentar

Mest aktuelle alternativ til nå:

 

Multicom Kunshan D900

INTEL Core i7 975 Extreme 3.3GHz 8MB LGA1366

6GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (3x2GB)

GeForce GTX 280M 1GB DDR3 skjermkort MXM 3.0

17" Widescreen skjerm WUXGA 1920x1200 oppløsning blank

Standard HDD: 80GB X25M SSD DRIVE

Ekstra HDD: 500GB SATA 7200RPM

Sony BC-5500S Blu-Ray spiller og DVD brenner

Intel WLAN kort, a/b/g/n opptil 450Mbps

Bluetooth

Intel® Turbo Memory 4GB

Windows Vista Ultimate 64-bit inkl. oppgradering til Windows 7 Ultimate

 

Pris: kr 30.205

 

 

Noen bedre?

Lenke til kommentar
Mest aktuelle alternativ til nå:

 

Multicom Kunshan D900

INTEL Core i7 975 Extreme 3.3GHz 8MB LGA1366

6GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (3x2GB)

GeForce GTX 280M 1GB DDR3 skjermkort MXM 3.0

17" Widescreen skjerm WUXGA 1920x1200 oppløsning blank

Standard HDD: 80GB X25M SSD DRIVE

Ekstra HDD: 500GB SATA 7200RPM

Sony BC-5500S Blu-Ray spiller og DVD brenner

Intel WLAN kort, a/b/g/n opptil 450Mbps

Bluetooth

Intel® Turbo Memory 4GB

Windows Vista Ultimate 64-bit inkl. oppgradering til Windows 7 Ultimate

 

Pris: kr 30.205

 

 

Noen bedre?

 

Er det vits med Intel® Turbo Memory 4GB når du kjører SSD harddisk? Lurer på dette selv faktisk siden jeg har bestilt et noenlunde lignende oppsett, bare med en 160GB SSD istedet.

Lenke til kommentar
Mest aktuelle alternativ til nå:

 

Multicom Kunshan D900

INTEL Core i7 975 Extreme 3.3GHz 8MB LGA1366

6GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (3x2GB)

GeForce GTX 280M 1GB DDR3 skjermkort MXM 3.0

17" Widescreen skjerm WUXGA 1920x1200 oppløsning blank

Standard HDD: 80GB X25M SSD DRIVE

Ekstra HDD: 500GB SATA 7200RPM

Sony BC-5500S Blu-Ray spiller og DVD brenner

Intel WLAN kort, a/b/g/n opptil 450Mbps

Bluetooth

Intel® Turbo Memory 4GB

Windows Vista Ultimate 64-bit inkl. oppgradering til Windows 7 Ultimate

 

Pris: kr 30.205

 

 

Noen bedre?

 

Jeg har en.

 

Det er for tiden ingen bedre, når det gjelder prosessorkraft, i hvertfall.

Men Turbo Memory har ingenting for seg i en slik maskin - det kan faktisk gjøre ting værre. Spesiellt når du likevel skal ha SSD.

Til spilling - tja, hvor mye vektlegger du dette i forhold til andre ting? Ett stk GTX 280M, er tilstrekkelig til allt - f.eks. kan du spille et notorisk krevende spill som Crysis med High innstillinger på allt, i full oppløsning, og fremdeles gjøre 25+ fps. Alle andre spill jeg har prøvd, kan jeg spille på maks innstillinger, full oppløsning, uten å oppleve hakking eller treghet i det hele tatt. Du kan desverre ikke få i pose og sekk - selvfølgelig vil 2 stk. GTX280M i SLI gi deg enda bedre resultater, men da må du klare deg uten den helt overlegne (i en bærbar) prosessorkraften som denne maskinen har.

Dessuten kan så og si allt i en D900F oppgraderes når nye ting kommer - f.eks. når GTX300-serien kommer...

 

Hvis du lurer på støy og varme fra denne - så er det bare å si at Clevo (den egentlige produsenten) har denslags under full kontroll.

Så lenge den står på et plant, hardt underlag, er det ingen problemer. Derimot er det ikke å anbefale å ha den i fanget - den har 3 vifter + div. luftinntak under, og disse bør ikke blokkeres!

 

I vanlig bruk er viftestøyen ikke sjenerende - men på "full blast" høres de godt. Og full blast kan og bør du bruke dersom du spiller spill som belaster grafikkortet mye, eller tunge oppgaver som bruker alle 4 kjerner (eller 8 tråder).

 

Det jeg er minst fornøyd med på min, er skjermen. Den er standard bærbar kvalitet - dvs. ikke spesiellt dårlig til bærbar å være, men heller ikke spesiellt god. Den står liksom ikke i stil med kvaliteten på resten av maskinvaren. For å få tilnærmet riktige farver, farvetemperatur og gamma, må den kalibreres. Den er som på de fleste andre bærbare, et TN panel, og kan ikke konkurrere med min eksterne Dell S-IPS skjerm på bildekvalitet - selv om oppløsningen på denne er lavere. Jeg vurderer for tiden faktisk å bytte den med noe bedre.

 

Lyden hopper jeg glatt over. Lyd fra bærbar er ikke noe å skrive om, punktum. Og for de som nå skriker opp om "joda, min bærbar har god lyd" - nei, det har den ikke. Ikke det jeg vil kalle god lyd.

Et par gode "pc-høyttalere" med en liten sub er å anbefale, ved "hjemmestasjonen". Ut på tur, aldri sur, duger de 4 innebygde høyttalerne. Det kommer lyd fra dem.

 

Noe annet som er å anbefale, er en god laptop-kjøler. F.eks. Zalman NC2000, eller NZXT Cryo LX. Denne kan også brukes som underlag for laptopen hvis du må ha den på fanget. Disse kjøler ikke så veldig mange grader, men selv 3-5 grader lavere temperatur inne i maskinen er fordelaktig med tanke på levetid på komponentene. Hjemme, vel å merke - på tur kan du klare deg uten.

 

Jeg har selv ingenting å utsette på Multicom når det gjelder service og kundebehandling. Faktisk stillte de seg meget velvillige når jeg ville bytte den SSD'en jeg egentlig kjøpte, som var en Intel X25-M av generasjon 1. Jeg oppdaget like etter at min var ferdig bygget og sendt, at Intel's andre generasjon av X25-M var på markedet - intet problem, det var bare å sende tilbake SSD'en, og bestille den nye, med full refusjon.

 

Et annet alternativ er vel Lenovo Thinkpad W700 - men selv denne kan ikke konkurrere med D900F når det gjelder hverken prosessor eller grafikk til spilling. Og den vil utstyrt med beste opsjoner av maskinvare, bli 13.000 - 15.000 dyrere. Den har til sin fordel et veldig solid chassis - egner seg bedre til "å lempe på en pult", som du sier. En D900F må du nok behandle noe bedre enn som så ;)

Hvis du heller mot å kjøpe en Alienware, så er vel Kunshan M980 et alternativ - jeg mener du får mer for pengene da, og designet er ikke fullt så skrikende som Alienware.

 

Til de interresserte: her er noen tall:

 

3DMark 06: 13324

3DMark Vantage: P6676

Wprime 32m : 9,7 sek.

 

Dette er med Core i7 920, Vista 64, nyeste drivere fra Nvidia - men ellers helt uten noen form for mekking - alle normale servicer, bakgrunnsprogrammer og Sidebar gadgets på, antivirus kjører, PhysX inkludert. Ingen overklokking.

 

PS. Når det gjelder touchpad'en, så fungerer denne tilfredstillende, men jeg bruker den sjelden. Har alltid med meg en Logitech VX Nano mus. Denne er god å bruke, har alle knapper jeg trenger, har et meget bra rullehjul, og USB mottakeren er så liten at den kan sitte i maskinen hele tiden, også under transport. Anbefales. Bruker den både hjemme og borte, faktisk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Da skjønner jeg :D Da ville jeg med sikkerhet bestillt en kul bærbar pc hos Alienware eller en av de andre design leverandørene. Konge å ha en stilig bærbar for å imponere klientene med da :mrgreen:

 

Tror nesten man kan dra damer med en Alienware pc også :p

 

http://www.dell.com/content/products/produ...;l=en&s=dhs

 

Hva som er "stilig" er nok veldig individuellt, og det har også noe med alder å gjøre ;)

Selv synes jeg Alienware er stygge som juling. Fjortisdesign, kaller jeg det. Og en Alienware vil neppe imponere noen klienter - snarere tvert i mot. I mine øyne har maskiner som denne Kunshan'en, eller Lenovo Thinkpad W700, det beste designet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Wow, det var et langt og utfyllende svar thomit. Jeg har ikke mindre lyst på D900 nå for å si det sånn.. Har en Lenovo T61 med T9300 cpu, 4GB ram og et quadro NVS140-kort til den typiske "slenge rundt" bruken, det er når kreftene virkelig trengs at D900 med i7 extreme hadde kommet godt med. Jeg trenger det som er absolutt best akkurat nå og som holder seg svært godt de neste 2 årene. Etter 2 år er planen å kjøpe ny.

 

Jeg sitter ikke å spiller på fast basis, men når jeg skal gi 30k for en pc håper jeg å få noe som sparker fra seg ordentlig. Finner ingen bench på GTX280 single VS SLI, noen som har et eksempel på framerate med disse to kortløsningene? Om jeg tjener 5 fps i Crysis på å gå for SLI så er i7 verdt 1000 ganger mer for meg..

 

EDIT: Det er også interessant hva dere mener om å kjøpe pc til 15.000 kr hvert år kontra å kjøpe en til 30.000 kr annenhvert år. Hvordan vil jeg best holde høyest mulig nivå i snitt?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Wow, det var et langt og utfyllende svar thomit. Jeg har ikke mindre lyst på D900 nå for å si det sånn.. Har en Lenovo T61 med T9300 cpu, 4GB ram og et quadro NVS140-kort til den typiske "slenge rundt" bruken, det er når kreftene virkelig trengs at D900 med i7 extreme hadde kommet godt med. Jeg trenger det som er absolutt best akkurat nå og som holder seg svært godt de neste 2 årene. Etter 2 år er planen å kjøpe ny.

 

Jeg sitter ikke å spiller på fast basis, men når jeg skal gi 30k for en pc håper jeg å få noe som sparker fra seg ordentlig. Finner ingen bench på GTX280 single VS SLI, noen som har et eksempel på framerate med disse to kortløsningene? Om jeg tjener 5 fps i Crysis på å gå for SLI så er i7 verdt 1000 ganger mer for meg..

 

EDIT: Det er også interessant hva dere mener om å kjøpe pc til 15.000 kr hvert år kontra å kjøpe en til 30.000 kr annenhvert år. Hvordan vil jeg best holde høyest mulig nivå i snitt?

 

Jeg vet ikke hva 2 x GTX280M gir av fps i Crysis, men det er vel mer enn 5+ i forhold til 1 enkelt GTX280M. Men nå er Crysis et ekstremt tilfelle - et spill som er portet fra konsoll til pc, og det ikke på en optimal måte. Mer relevant er vel å si at der jeg får 50-60 fps i et spill, vil SLI gi deg 70-80 fps ... er det verdt pengene? Det kan bare du avgjøre.

 

30.000 til innkjøp av bærbar fortjener et langt og utfyllende svar, synes jeg :new_woot:

Selv brukte jeg ikke mer enn 24.000 - lempet på kravene til prosessor for å få råd til 160Gb SSD. Dessuten planlegger jeg å ha min maskin i mange år framover - en av grunnene til at jeg valgte D900F = høy grad av oppgraderingsmuligheter.

 

PS: Husk at GTX280M ikke er det samme som desktopkortet GTX280.

Bærbarversjonen er mer å sammenligne med et desktop 9800 GTX som er klokket litt ned.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hehe, ja 30k er fælt mye penger og jeg tenker så det knaker! Svaret ditt er intet mindre enn glimrende, jeg takker og bukker for det!

 

Avveiningen går på å ofre i7, SSD-disk, 6GB ram osv til fordel for en pc med QC9000 2Ghz, 4GB ram, kun magnetdisk, men med SLI GTX280. Når alt kommer til alt har du helt rett i at det er en smal sak å kjøpe et GTX3xx kort og kaste inn det dersom GTX280 skulle bli for spinkelt når den tiden kommer.

 

Mitt førstevalg nå er D900. Skal ta en runde i dag og se an mulighetene. Lang garanti opererer Multicom med på disse beistene?

 

EDIT: Og hvor lang er leveringstiden? :p

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Hehe, ja 30k er fælt mye penger og jeg tenker så det knaker! Svaret ditt er intet mindre enn glimrende, jeg takker og bukker for det!

 

Avveiningen går på å ofre i7, SSD-disk, 6GB ram osv til fordel for en pc med QC9000 2Ghz, 4GB ram, kun magnetdisk, men med SLI GTX280. Når alt kommer til alt har du helt rett i at det er en smal sak å kjøpe et GTX3xx kort og kaste inn det dersom GTX280 skulle bli for spinkelt når den tiden kommer.

 

Mitt førstevalg nå er D900. Skal ta en runde i dag og se an mulighetene. Lang garanti opererer Multicom med på disse beistene?

 

EDIT: Og hvor lang er leveringstiden? :p

 

 

Garanti er vi i Norge best i verden på - vi har kjøpsloven :thumbup:

I tillegg er du om mulig enda bedre beskyttet ved nettkjøp - full returrett, no questions asked, dersom du skulle ombestemme deg. Innenfor et visst tidsrom, selvsagt.

Leveringstid ... jeg bestillte min før de faktisk fikk grunnmaskinen inn, men etter at de fikk den, gikk det meget kort tid, vil jeg si.

Men - akkurat nå kan det hende du må vente litt, dersom du skal ha Gen2 Intel SSD - disse er meget etterspurt, etter hva jeg forstår.

 

Ellers har jeg inntrykk av at Multicom anstrenger seg litt ekstra med tanke på kundeservice til kunder som handler så dyrt ... men det har du ikke hørt fra meg :roll:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Dette høres lovende ut. 2.gen SSD fra Intel er nok flaskehalsen ja. Skal ta en telefon til Multicom å høre. Da skal jeg også høre hvilke muligheter det er for å få en SLI-løsning på D900, synes det er rart om de ikke kan få til det. Får jeg det er saken grei, da blir det en sånn.

 

Men din tanke thomit: Pc til 30k annenhvert år eller pc til 15k hvert år?

Lenke til kommentar
Dette høres lovende ut. 2.gen SSD fra Intel er nok flaskehalsen ja. Skal ta en telefon til Multicom å høre. Da skal jeg også høre hvilke muligheter det er for å få en SLI-løsning på D900, synes det er rart om de ikke kan få til det. Får jeg det er saken grei, da blir det en sånn.

 

Men din tanke thomit: Pc til 30k annenhvert år eller pc til 15k hvert år?

 

For meg er 15.000 på en bærbar hvert år utelukket. Som sagt, jeg kjøper med tanke på lang livstid. Jeg tenker meg minimum 4-5 år uten at maskinen blir avlegs... minst.

 

SLI i D900F er ikke mulig, garantert. Strømforsyningen tåler ikke det, og det er varmt nok som det er - og ellers er det rett og slett ikke plass. At de i det hele tatt får en desktop prosessor inn i en laptop er ingeniørkunst i seg selv - vær fornøyd med det :)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, ok. Da legger jeg fra meg tanken om SLI. Når alt kommer til alt så skal det sies at før jeg bestemte meg for å ta dette helt ut til det syke, så kikket jeg på pcer med GT240M som det sprekeste. GTX280M river nok skinnet av pølsa i lange baner for min del, og om jeg skal se et år eller to inn i framtida så er ikke QC9000 veien å gå, ei heller en pc uten SSD som OS-disk.

 

Er det forventet noen vesentlige oppgraderinger av noen komponenter innen nær framtid? Er det noe her jeg bør vente noen uker på før jeg kjøper?

Lenke til kommentar
Ja, ok. Da legger jeg fra meg tanken om SLI. Når alt kommer til alt så skal det sies at før jeg bestemte meg for å ta dette helt ut til det syke, så kikket jeg på pcer med GT240M som det sprekeste. GTX280M river nok skinnet av pølsa i lange baner for min del, og om jeg skal se et år eller to inn i framtida så er ikke QC9000 veien å gå, ei heller en pc uten SSD som OS-disk.

 

Er det forventet noen vesentlige oppgraderinger av noen komponenter innen nær framtid? Er det noe her jeg bør vente noen uker på før jeg kjøper?

Vel, GTX 300 for bærbar kommer nok tett i hælene på desktop-versjonene, vil jeg anta - noen nye prosessorer fra Intel ikke riktig ennå, bortsett fra Xeon - disse er det også mulig å få inn i en D900 - et par av dem er til og med raskere enn Core i7 975. Men vente ser jeg ingen grunn til.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...