Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sportslig ungdomsbil til under 150k


Nauz

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 18år og har kjørt en kjedelig, men fornuftig Corolla 1,3l siden jeg tok lappen tidligere i år.

Lysten på en annen bil har vært der helt siden jeg kjøpte bilen billig av mamma, men fornuften fikk regjere fremfor lysten! Nå klør det mildt sagt, veldig i fingrene etter å kjøpe meg noe annet, men vet ikke helt hva, så vi gjerne ha noen synpunkter og tips i fra dere på forumet. Det er mulig jeg venter med bilkjøpet, men det skader jo ikke å snuse litt!

 

Jeg kunne tenke meg enten en Sedan eller en 5-dørs kobi (3dørs går til nød). Jeg ønsker en delevis sportslig bil med gode kjøreegenskaper og motorkraft nok til å kunne foreta trygge forbikjøringer og henge med i trafikken selvom bilen er fulllasta. Videre ser jeg at bilen er passelig driftsikker, passelig kolisjonssikker, passelig pen og passelig fornuftig! Med fornuftig mener jeg at jeg får mye bil for pengene og at det går ann å forsikre den som 18åring uten å måtte betale seg i hjel.

 

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg er villig til å bruke! 150k er max, men den kan gjerne være billigere, det kommer helt ann på hvor mye bil jeg får for pengene.

 

En bil jeg gjerne kunne tenkt meg på gårdsplassen er en Ford Focus st 170. Hva tror dere om noe i den duren?

Endret av Nauz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er problemet med det du ønsker:

 

fine og gode biler for ungdom er SVINDYRE å forsikre!

 

alt med GT, GTI, Sport, GTS og V6, V8 og det der gjør ikke saken bedre...

 

Biler jeg er glad i og syntes er meget gode er:

 

-----------------------------

BMW 3serie 318i, 320i

 

+

kjøreegenskaper

driftsikker

 

-

pris

forsikring

-------------------------

Opel Omega B 2,5 V6

 

+

mye bil for pengene

 

-

rust

vanskelig å finne uten å være stasjonsvogn eller automatgir

forsikring pga V6

--------------------------

 

Nissan Primera SRi

 

+

driftsikker

 

-

få gode og hele biler igjen

forsikring

----------------------

 

mercedes benz C180

 

+

mye bil for pengene

 

-

litt rust

nesten bare automatgir

----------------------------

 

Ford Focus 2.0 Sport eller ST 170

 

+

kjøreegenskaper

 

-

forsikring

--------------------------

 

de er de jeg kommer på i farta som jeg syntes er gode og har selv prøvd...

 

 

har selv Opel Omega B 2,5 V6

Lenke til kommentar

Hva med en Mitsubishi Galant GLX? Den er både fornuftig p.g.a. firdørs med go plass bak og i bagasjerom. Den har også ett veldig sportslig utseende og fins mye styling til den. Har 136HK og tror ikke den er så galen på forsikring, men har ikke så veldig stor greie på dette:D

Endret av Chaos8749
Lenke til kommentar
BMW med rekke 6er som feks e36 325. Utrolig flott lyd, også kan jeg anbefale e46 vis du vil ha en bil som er både nyere og sikkrere

hvorfor bmw? det er så standard. er så mange som har det. anbefal noe annet en bmw. forsåvidt er det mange som har audio også da...

 

til trådstarter: liker du amerikanske biler?

 

hva med mustang? du får en grei mustang til under 150k.

eller en porce eller pontiac eller noe.(var bare forslag da) er ikke mange ungdommer som kjører amerikansk. de fleste kjører en europeisk bil.

 

bare for å nevne noe med 4x4 og mere enn nokk hester i.. http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.w...42;_cmd=similar

Lenke til kommentar
BMW med rekke 6er som feks e36 325. Utrolig flott lyd, også kan jeg anbefale e46 vis du vil ha en bil som er både nyere og sikkrere

hvorfor bmw? det er så standard. er så mange som har det. anbefal noe annet en bmw. forsåvidt er det mange som har audio også da...

 

 

e46 er ikke standard da? Hvertfalt ikke blant ungdom da det er temmelig dyr bil. Ellers kan du jo og gå får Nissan 200sx s13/s14 vis du liker riskokere. Toyota celica gt-4 er også tøff bil med 4wd og 240hk ca. Syns heller du ska kjøpe en billigere bil og bruke resten stylingen,anlegg osv.

Lenke til kommentar

Takk for mange forslag og tips! :)

 

Det var kanskje litt feil av meg å bruke "sportslig ungdomsbil" som emnetittel. Jeg er ikke ute etter noe råskinn med flere hundre gamp, men en "småsportslig bil" som går litt bedre en feks en standar 1,6l og som ser ut til å tilhøre en ungdom og ikke ei dame på 50år. J

 

Jeg er av den typen som er opptatt av å få mye for pengene! Derfor er det viktig for meg at årsmodell og forsåvidt også kilometerstand står i stil med prisen. Dersom jeg skal bruke 150k på en bil fremfor 100k, må bilen være nyere og kilometerstanden lavere! Jeg er med andre ord ute etter en bil som gir mye for pengene i form av hvor gammel den er, hvor langt den er gått og hvor "lenge den har igjen". Dersom jeg ender opp med å bruke opp mot 150k på bilen, så vil jeg gjerne ha en bil jeg kan ha en god stund fremover.

 

Jeg ser på full servicehistorikk som et must da dette gir en trygghet på at bilen er fulgt opp ordentlig! Jeg er ikke ute etter en ihjelkjørt ungdomsbil som har fått utført ymse serciver hjemme i garasjen og som er trimmet og modifisert til de grader. Når jeg er inne på service og vedlikehold, så er jeg isom dere sikkert skjønner, ikke mekanikker typen som kan fikse så mye selv, så jeg er avhengi av å servirisere bilen på verksted!

 

Jeg har sansen for små biler på størrelse med Golf og Foucs. Hadde jeg vært stinn av gryn , hadde jeg gått for en Focus st 225 eller en Golf 6gti! Amerikanske biler som Ford Mustang hadde vært gromt, men det er ikke helt det jeg er på utkikk etter!

 

Hvordan er BMW med tanke på driftsikkerhet? Liker egentlig ikke utsende på bimmer så godt, men er åpen for det meste.

 

Utsendemessig så har jeg jeg alltid likt biler fra VAG konsernet, men også Ford Focus faller i smak. Hva tror folket om en Focus St 170? Til 150k får man en 2002/2003 modell som har gått under 100k! Syntes det virker som mye bil tiltross for at forsikringen blir noget høy. Har også sikla litt på Seat Leon 1,8t 20v, men syntes de som ligger ute nå er litt vel høyt priset.

 

Beklager at det ble så mye på en gang! :roll:

Lenke til kommentar

Usikker på driftsikkerheten og hvordan de er og kræsje i. Men en Saab 9-3 ~00' 2.0T, 150Hk orginalt. En bil med god plass, stort bagasjerom, full lakkert (slipper den stygge gummi kanten nedest som jeg synes ødlegger mange biler..).

 

Du får en 2.0T med del eller full skinn for 80-100k. Du finner også chip for 8k som gir bilen 245hk ;) (ikke så veldig bra for giren forventer jeg, men gøy..?)

Lenke til kommentar
Usikker på driftsikkerheten og hvordan de er og kræsje i. Men en Saab 9-3 ~00' 2.0T, 150Hk orginalt. En bil med god plass, stort bagasjerom, full lakkert (slipper den stygge gummi kanten nedest som jeg synes ødlegger mange biler..).

 

Du får en 2.0T med del eller full skinn for 80-100k. Du finner også chip for 8k som gir bilen 245hk ;) (ikke så veldig bra for giren forventer jeg, men gøy..?)

 

Saabb skal jeg titte litt nærmere på! Har du kjørt, eller kjører du en 9-3 selv? :)

Syntes dashbordet/interiøret forran var skrekkelig, men Skinseter, greit utsende ellers og passelig motorkraft trekker litt opp!

 

Har lite peiling, men vil også tro at Chipping ikke er direkte bra, men det er en lettvin måte å hente ytelse på! En bekjent som er mekaniker, frarådet chipping i allefall! Var da snakk om dieselbiler riktignok!

Lenke til kommentar

Nei, kjører desverre ikke det selv. Men har kjørt en nyere 9-3 stasjonsvogn, desverre bare 1.6L uten turbo. Men det var en veldig behagelig bil å kjøre! Har sittet på med en 9-3 (evt 9-3) men usikker på om det var med eller uten turbo, var veldig rolig kø kjøring :p

 

 

Og jo, helt enig! Dashbordet er helt j*vlig! Men akkuratt det tror jeg jeg kan leve med. Prøver å finne instrument panel, men ser ikke bra ut så langt.

 

Når det gjelder chipping er det i mitt tilfellet snakk om en cliponbox. Så veldig enkel montering. En ting som skal være dumt med disse, er at de ikke sjekker olje tempen og motor temp, så de er ikke helt optimale. Men det er mulig at det går an å gjøre noe med det :) Chipping skal i utgangspunktet meldes i fra om og fås inn på vognkortet (noe som er dyrt) men håpet mitt er at cliponboxen kan kobles til med bryter og derfor skrus av hvis bilen skulle bli invitert på en dyno av onkel blå :) Og som nevnt, det er en ganske høy ytelses økning og derfor kan være litt mye for girkassen ved mye hardkjøring..

Lenke til kommentar

Har selv testet 9-3 1,9td. Riktignok av litt nyere model, var 04 eller 05, men god å kjøre og du har mer en nok motor til å henge med i trafikken og vel så det.

 

Jeg er egentlig ute etter noe av det samme som deg, bare at jeg ikke har penger. Men jeg har ihvertfall sett litt på seat leon, kul liten bil, du får denne til under 150 000 med 16v 1,8t med 180hk og det er mer en nok i en sånn liten bil. Her har du et eksempel http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18798763

 

Ellers får du den jo rimligere med mindre motor, kan tenke meg det er dyr forsikring med den motoren, så kan jo vurdere denne http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

Er som en lambo iforholdt til gamle corollaen din uansett.

 

Eller så har du jo a3, en på jobben min har en a3 med 1,9td og han sier den går overraskene bra til å bare ha 105hk.

 

Vil du ha en bil som gir mye for pengene så kan jeg ikke ungå å nevne hyundai coupe. Her f.eks http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

Riktignok bare 1,6l så er ikke noe racerbil, men med en chip så går den helt greit. Har selv alltid vært skeptisk til hyundai, men av de jeg kjenner som har hatt eller har dette har gode erfaringer, kjenner en som har coupe og har hatt den et par år og han har ikke hatt noen nevneverdige problemer med sin. Du får ihvertfall mye bil for pengene, og du får en bil med sportslig utseende som ser bra ut(etter min mening).

Lenke til kommentar

Biskop: Saab har ikke hatt 1,6-litere før i 2010-modellen av 9-5, som strengt tatt ingen har kjørt ennå :) Måtte i så fall vært en 1,8-liter. En trist sak fra Opel med 122 hestekrefter, om jeg ikke husker feil, som kom med den nye 9-3 fra 2003 og utover.

 

Og dashbordene i Saab er jo tilnærmet perfekt! Hva kollisjonssikkerhet angår er også Saab helt i toppen, og driftssikkerheten er vel litt over gjennomsnittet, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...