Gå til innhold

hva er desktop.ini filene for?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg migrerte nylig fra XP til win7 (og er overall megt fornøyd).

Etter å ha satt opp interfacet slik som jeg ville (ikke skjule filer osv.) så ser jeg at det er noen desktop.ini filer på skrivebordet nå. Det er ikke noe problem i eg selv, men jeg er nysgjerrig på hva det er de styrer. Kan det ha noe med hvordan desktopen husker hva som lå åpent og plassert hvor etter siste reboot kanskje?

Alltid greit å lære seg litt nytt :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg migrerte nylig fra XP til win7 (og er overall megt fornøyd).

Etter å ha satt opp interfacet slik som jeg ville (ikke skjule filer osv.) så ser jeg at det er noen desktop.ini filer på skrivebordet nå. Det er ikke noe problem i eg selv, men jeg er nysgjerrig på hva det er de styrer. Kan det ha noe med hvordan desktopen husker hva som lå åpent og plassert hvor etter siste reboot kanskje?

Alltid greit å lære seg litt nytt :)

-Stigma

Disse filene har du i Windows XP også. De inneholder informasjon om mappen de ligger i. Eksempel: Mappen "Min Musikk" har et eget ikon med en note på. Dette er spesifisert i desktop.ini.

EDIT: Aktiver skjuling av skjulte filer og beskyttede operativsystem-filer, så "forsvinner" de.

Endret av Jckf
Lenke til kommentar
Oki - takker for infoen.

Ikke det at det plagde meg at de var der - jeg har bare ikke lagt merke til dem før.

-Stigma

I Xp så dukket de ikke opp på skrivebordet, men de var ganske vanlige i mappene om du hadde vis skjulte filer å mapper.

Ut ifra det som blir sagt her så ser det ut som de har nå blitt flyttet til operativsystem filtypen slik at selv med skjulte filer å mapper på så vil disse være skjult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...