Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ikke stemme Senterpartiet i morgen? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Før valgkampen var jeg sikker på at jeg skulle stemme AP. AP er trygt, og jeg er enig med dem i mange grunnleggende spørsmål. Etter hvert har jeg likevel blitt mye mer usikker. Jeg føler at AP har vært tamt i det siste, og de snakker svært lite om egne ambisjoner for de neste årene, utover 2015-målet for pleie/omsorg.

 

Jeg begynte derfor å se på andre partier som er for å opprettholde dagens skattenivå, satse på samferdsel/kollektivtrafikk, fortsette satsing på velferd m.m. Jeg tok en rekke partitester, og partiene som alltid skilte seg ut positivt var Venstre, SP og AP. (Hvorfor kan ikke de starte regjeringssamarbeid?!). Venstre har mye politikk jeg liker og er enig i, og jeg synes Sponheim er en god partileder - både dyktig og ærlig. Problemet er at jeg kan ikke støtte en regjering med Høyre og særlig KRF.

 

Jeg står derfor igjen med SP og AP. Jeg visste lite om SP før valget, men leser nå for harde livet. Liker at de vil satse massivt på samferdsel/jernbane/lyntog, satse på fornybar energi, gi insentiv til å bytte ut bilparken (øke vrakpant), nei til EU, fiberutbygging, øke BSU-grensen til 300 000, redusere matmoms og fjerne moms på frukt og grønt, øke studiestøtteordninger - bl.a. øke til 11 mnd støtte, samfunns- og språktest for statsborgerskap, fjerne arbeidsgiveravgift i 5 år for flyktninger bosatt i Norge, satse på å øke antallet lærere før en evt utvidning av skoledagen, kutte moms på frivillig arbeid, for FN/NATO etc.

 

Leste bl.a. "100 grunner til å stemme SP", og finner strengt tatt ingenting jeg er veldig i mot. Jeg er mot dagens verneplikt. Den bør enten være kjønnsnøytral (hvorfor vil likestillingsaktivister likestille alt utenom verneplikten?!?), eller være en være frivillig/vervet. Men så er det vel en gang slik at partiene fremmer sakene de vet trekker velgere, og holder mer stilt om de de tror kan skremme dem bort.

 

Spørsmålet er: hvorfor er SP et lite parti? Har folk, som meg, for lite kunnskap (man tenker SP = bondepartiet) - eller er det grunner for å ikke stemme SP som jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer du noe nærmere?

 

Som student, er det bra for meg at SP vil markant øke studiestøtten, slik at man skal kunne være heltidsstudent. AP sier at de "minst" vil øke studiestøtte i takt med prisveksten, uten noe videre konkret, så her vinner SP. Samtidig garanterer AP for minst 1000 nye studentboliger hvert år, SP skriver i programmet at de vil "Auke 
tilgangen 
på 
studentbustader 
på
 stadene 
der 
dekningsgraden 
er 
minst", så der er AP best. Men dette er definitivt ikke avgjørende.

Lenke til kommentar

Dette kommer fra en Venstremann, så ta det med en klype salt ...

 

Slik jeg ser det er SP enig med AP i svært mye, men de ønsker en desentralisering der AP ønsker sentralisering.

 

Dette viser seg både i distriktspolitikk, der SP er åpne for å benytte statens muligheter til å lokalisere sine arbeidsplasser til steder der de også vil være til distriktspolitisk nytte, og i organisasjonssammenheng, hvor SP ønsker mer makt til kommunene.

 

Desverre er de også et interesseparti for kommunene og bøndene, så noen reelle endringer vil ikke komme i de sektorene med SP bak roret. De ønsker mer makt til kommunene, men ser ikke at kommunesammenslåinger en del steder dermed blir helt nødvendige for at kommunene skal kunne besitte den administrative kompetansen dette krever.

 

Fremdeles, SP er milevidt forann AP på distriktspolitikk og miljøvern, men jeg vet ikke hvor viktige disse sakene er for deg, i og med at du i det hele tatt vurderer å stemme AP.

 

Hva Venstre angår, har vi med et svært lite antall mandater (kun 2 stortingsmandater forige periode) fått mye gjennomslagskraft med vår sentrumsposisjon. KrF vet at de ikke vil få gjennomslag for de største sakene sine, da de vil ha to liberale partier å handskes med, så det er ikke så mye å bekymre seg for etter min mening.

Lenke til kommentar

Rovdyrpolitikken mener jeg er en grunn til å ikke stemme SP...

 

Allikevel, jeg er som deg, slites mellom disse rødgrønne og til tider Venstre. Det er ikke bare bare.

Men du har nok rett i at for mange er SP fortsatt "bondepartiet" og antar dermed at dette passer ikke for meg hvis jeg feks bor i en av landets større byer..

 

For meg ble det til syvende og sist et spørsmål om å velge det minste av flere onder, kanskje det er veien å gå for deg også?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
...fordi Navarsete har ødelagt norsk samferdselspolitikk i 4 år.

 

Kan du være med på at det er mer interessant og nyttig dersom folk underbygger påstandene sine?

 

Ser du hvor tom og unyttig hele setningen din blir?

 

Det er bare å se på hvordan den norske infrastrukturen er det. Hvor mange ulykker som er direkte forårsaket av dårlig veistandard. ahpadts utsagn er ikke tom og unyttig, den er basert på fakta. Sammenlikn norsk veistandard med veiene i Europa, ta gjerne for deg de fattige østblokklandene. Det vil straks slå deg, at et av verdens rikeste land, har en av europas dårligste veier.

Lenke til kommentar
Hva Venstre angår, har vi med et svært lite antall mandater (kun 2 stortingsmandater forige periode) fått mye gjennomslagskraft med vår sentrumsposisjon. KrF vet at de ikke vil få gjennomslag for de største sakene sine, da de vil ha to liberale partier å handskes med, så det er ikke så mye å bekymre seg for etter min mening.

Jeg skulle gjerne ha støttet Venstre (dvs, utenom Abid Raja). Problemet er at jeg ikke under noen omstendighet vil støtte KrF, som jeg er grunnleggende uenig med. Et parti med partileder som omtaler Israel som "Guds utvalgte folk"....nei takk. Jeg ser heller ikke behov for skattelettelser, slik Høyre vil, og føler heller ikke at f.eks. skolene ble bedre da de var i posisjon sist. Derfor vil jeg heller ha et rødgrønt alternativ (forhåpentligvis med et sterkt SP og AP, og et svakt SV), frem til det evt etableres et sentrum/venstre-alternativ med V+SP+AP.

 

Men du har nok rett i at for mange er SP fortsatt "bondepartiet" og antar dermed at dette passer ikke for meg hvis jeg feks bor i en av landets større byer..

Men er de egentlig fortsatt i stor grad "Bondepartiet"? At de vil satse på distriktene er, for meg, ikke negativt - såfremt det også satses på byene. I forhold til samferdsel, så vil jo SP satse kraftig på kollektivtilbud i byene, mens i distriktene hvor det vanskeligere lar seg gjøre, skal man i større grad legge til rette for privatbilisme. I mine ører høres det ut som en fornuftig balansegang.

 

...fordi Navarsete har ødelagt norsk samferdselspolitikk i 4 år.
Det er bare å se på hvordan den norske infrastrukturen er det. Hvor mange ulykker som er direkte forårsaket av dårlig veistandard. ahpadts utsagn er ikke tom og unyttig, den er basert på fakta. Sammenlikn norsk veistandard med veiene i Europa, ta gjerne for deg de fattige østblokklandene. Det vil straks slå deg, at et av verdens rikeste land, har en av europas dårligste veier.

Det er da fullstendig irrelevant hvor dårlig vi er. Spørsmålet blir jo hvordan det har blitt de siste fire årene. Hvorvidt vi scorer dårlig på en ranking eller ikke, om vi har "en av Europas dårligste veier" sier meg ingenting uten at jeg vet hvordan vi var FØR denne regjeringen overtok makten. Har vi blitt verre? Kilde i så fall?

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

SP er en bremsekloss hva gjelder liberalisering av jordbruket og verdenshandelen. Dette rammer deg over skatteseddelen og i butikken, samt produktive deler av næringslivet, f.eks. fiskeindustrien. Dette fører igjen til redusert velstand for for samfunnet som helhet. I tillegg går det ekstra hardt ut over de svakeste; både lokalt og globalt - i form av henholdsvis høyere matvarepriser og mindre muligheter for økonomisk vekst gjennom handel.

Lenke til kommentar
fordi norsk næringsliv ikke tåler 4 år til med en kommunistisk finansminister og en fullstendig inkompetent Sylvia Brustad.

 

Derfor burde du stemme blankt, fordi det vil bli en folkeavstemning om EU uansett.

 

 

merkelig, kan du fortelle oss andre hva som har gått galt med norsk næringsliv de siste fire årene?? hvor mange arbeidsplasser som har gått tapt for eksempel?? eller evt hvorfor vi tross alt har greid oss såpass bra under finanskrisa i motsetning til mange andre steder med andre styringsystemer??

Er det kanskje Rimi-Hagen som skjuler seg bak nicket ditt?? den stakkars fattige mannen burde jo noen starte en innsamling for snart.....

Lenke til kommentar

Stem blått sier jeg bare.

Drit og vere 17 :)

Hvorfor tror du dementen

At feks Think og flere bedrifter blir flyttet eller lagt ned??

Dere skatter/avgifter normale folk til fattige, Snakker om rettferdighet når det var mye mindre fattige når høyre styrte en i dag, normale folk i dag kan ikke ta seg en by tur i dag uten og betale Bompenger Parkeringsavgift/ piggdekk avgift. er det rettferdig for fattige da??

Hvorfor ikke bruke mer av oljefondet og satse på bedrifter fjerne forume skatt, Eindoms skatt, da får vi flere bedrifter som gjør det godt og vi systemet vil gå rundt den dagen oljen forsvinner.

Alt er jo nedlagt Alt har blitt dyrere, min far er Taxi eier

Tror du det er billig og drive i norge?? Av og til begynner jeg og lure på om det er noe som mangler med politikerene AP SV SP. blir rett og slett irritert hver gang noen kommunister/sosialister åpner munnen. VI ER VERDENS RIKESTE LAND! nesten i såfall :)

Jeg har nettop fått jobb og har begynte og betale skatt.

Jeg fikk nettop Bonus på jobben så blir jeg straffet av Lommemannen Jens for og gjøre en god jobb? er det rettferdig?? Mer og bedre man jobber mer skal man tjene.

Jeg merker flere og flere gidder ikke og jobbe og går på Trygd men seffeløglig dem som har sykisk/fysisk vansker ska få trygd men dem som ikke gidder eller Player som vi kaller det skal må vi jage ut i jobb. Vi er alt for slappe i alle fronter Innvandring og Trygdere

 

Men kaller dere dette som AP SP SV Rettferdighet? Koko Våkn opp norge sier jeg :)

Alle skal få lov og mene det man vil.

 

MvH Alexander

 

Stem FrP/Høyre

sry for skrivefeil og dårlig ord sammensettnig skrivevansker

Endret av birdy113
Lenke til kommentar
Hvorfor tror du dementen

At feks Think og flere bedrifter blir flyttet eller lagt ned??

Jeg tror det er fordi elbiler er ulønnsomt surr – skattenivået for bedrifter er ikke enormt høyt i Norge. Men det er en avsporing.

 

Grunner til å ikke stemme Sp:

-landbrukspolitikk. Jeg vil ha billigere mat og økt innslag av mat fra andre land.

-i overkant nostalgisk. Mener Norge ikke er Norge uten treforedling, kraftkrevende industri, rustne traktorer og annet skrammel. Mer enn generell holdning en spesifikk policy, men det har mange effekter – f.eks. holdningen til kommunesammenslåing, reform av fylker osv.

-grenseløs prioritering av grisgrendte strøk. Hadde Sp fått viljen sin ville det blitt langt flere broer til rare øyer, og langt færre veiprosjekter i storbyene. (Nå får selvsagt ikke Sp gjennomslag for alt surret sitt uansett regjeringsalternativ.)

 

Flagging: jeg stemmer Høyre, synes vi kan legge ned norsk landbruksstøtte, slutte å subsidiere jernbane, synes Høyre vil kutte skatter alt for lite osv.

Lenke til kommentar
Stem blått sier jeg bare.

Drit og vere 17 :)

Hvorfor tror du dementen

At feks Think og flere bedrifter blir flyttet eller lagt ned??

Dere skatter/avgifter normale folk til fattige, Snakker om rettferdighet når det var mye mindre fattige når høyre styrte en i dag, normale folk i dag kan ikke ta seg en by tur i dag uten og betale Bompenger Parkeringsavgift/ piggdekk avgift. er det rettferdig for fattige da??

Hvorfor ikke bruke mer av oljefondet og satse på bedrifter fjerne forume skatt, Eindoms skatt, da får vi flere bedrifter som gjør det godt og vi systemet vil gå rundt den dagen oljen forsvinner.

Alt er jo nedlagt Alt har blitt dyrere, min far er Taxi eier

Tror du det er billig og drive i norge?? Av og til begynner jeg og lure på om det er noe som mangler med politikerene AP SV SP. blir rett og slett irritert hver gang noen kommunister/sosialister åpner munnen. VI ER VERDENS RIKESTE LAND! nesten i såfall :)

Jeg har nettop fått jobb og har begynte og betale skatt.

Jeg fikk nettop Bonus på jobben så blir jeg straffet av Lommemannen Jens for og gjøre en god jobb? er det rettferdig?? Mer og bedre man jobber mer skal man tjene.

Jeg merker flere og flere gidder ikke og jobbe og går på Trygd men seffeløglig dem som har sykisk/fysisk vansker ska få trygd men dem som ikke gidder eller Player som vi kaller det skal må vi jage ut i jobb. Vi er alt for slappe i alle fronter Innvandring og Trygdere

 

Men kaller dere dette som AP SP SV Rettferdighet? Koko Våkn opp norge sier jeg :)

Alle skal få lov og mene det man vil.

 

MvH Alexander

 

Stem FrP/Høyre

sry for skrivefeil og dårlig ord sammensettnig skrivevansker

 

 

Skriveleifer har vi jo alle iblant.

Med Sivs politikk så tror jeg du får deg en god overaskelse. Hennes store forbilde, usa, er jo helt fortreffelig i hennes øyne. Hun syter og klager på egenandelene hos leger og på sykehus her. Men takke meg til. Var i usa og ble syk for to år siden, ikke alvorlig men såpass at jeg trengte legebehandling og to sprøyter, var på et sykehus i litt over en time og fikk det. Hva tror du den regningen kom på? Her ville det vært 150 eller 160 i egenandel (husker ikke hva den er nå?) mulig jeg måtte betalt for innholdet i sprøytene også. Jeg hadde med meg slektning som bor der borte så jeg ble ikke lurt på noen måte. Regningen jeg måtte betale var nesten 3000 kr. Tror ikke innholdet i de to sprøytene ville kostet 2700 kr her, var vanlig antibiotika. Har du tegnet deg egen helseforsikring slik at du ikke blir ruinert den dagen du virkelig trenger Siv Jensens helsevesen? I hennes verden blir det i allefall ikke enkelt å være fattig, for der skal alle greie seg selv.

Det med parkeringsavgifter er det jo stort sett private firmaer som driver med, helt i tråd med Sivs politikk.

Noen fabrikker har rett og slett ikke livets rett, slik vil det være uansett hvilken regjering vi har, men hvorfor flagget han skipsrederen tilbake til Norge i sommer hvis det er så ille tro??

Og hva skal Siv gjøre den dagen hun har solgt alle kraftverk og all olja? Hvor skal hun hente pengene som trengs til veier og skoler og helsevesen da? Almisser fra de som har tjent grovt på å kjøpe vannfallsrettighetene rundt om i landet?

Vi bor i et av verdens rikeste land som du sier, vi har fjernsyn i omtrent alle rom, vi drar på ferie/utenlandsreiser opptil flere ganger i året, men vi sutrer og sutrer og sutrer..som en sa..vi er blitt verdens rikeste folk, men vi er også blitt verdens mest sutrete folk...mye vil ha mer heter det og det stemmer utrolig godt på oss nordmenn etterhvert.

Lenke til kommentar
Hvorfor tror du dementen

At feks Think og flere bedrifter blir flyttet eller lagt ned??

Du tror ikke det kan ha noe å gjøre med at det norske lønnsnivået for industriarbeidere er blant Europas høyeste?

F.eks. kan de senke lønnsnivået til 1/15 av det norske ved å flytte produksjonen til Bulgaria. Nå ble det vel Finland, men det er fortsatt et rent 20-25% kutt rett av lønnsbudsjettet.

Lenke til kommentar
Det er også bedre å ha subsidier til gårdsbruk som er mindre effektive sammenlignet med trygd.

Det er negativ verdiskapning i jordbruket, dvs det hadde vært billigere å gi norske bønder trygd av samme størrelse som de har inntekt nå enn å opprettholde produksjon. (Uten at det nødvendigvis gjør trygdealternativet «bedre», ser det. I tillegg kunne en jo sett for seg en eller annen form for differensiering der noen av de mer effektive fikk fortsette drift, mens de sykeste eksemplene på mikrodrift på vestlandet tvinges til å legge ned.)

Lenke til kommentar
Det er også bedre å ha subsidier til gårdsbruk som er mindre effektive sammenlignet med trygd.

Det er negativ verdiskapning i jordbruket, dvs det hadde vært billigere å gi norske bønder trygd av samme størrelse som de har inntekt nå enn å opprettholde produksjon. (Uten at det nødvendigvis gjør trygdealternativet «bedre», ser det. I tillegg kunne en jo sett for seg en eller annen form for differensiering der noen av de mer effektive fikk fortsette drift, mens de sykeste eksemplene på mikrodrift på vestlandet tvinges til å legge ned.)

 

Jeg tror faktisk trenden som vi står foran nå med høyere inflasjon vil gjøre det som i dag er mindre lønnsom gårdsdrift mer lønnsom. Pengene går tilbake til de som produserer virkelige verdier etterhvert som papirpenger brennes på bålet for å skape økonomisk vekst. Derfor vil en relativt stor bonde i dag beholde eller øke sin levestandard og kanskje minske avhengigheten av subsidier i årene som kommer, mens vanlige lønnstagere vil gå ned i levestandard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...