Gå til innhold

[Løst]Hvordan skrives denne kommandoen i Ubuntu?

G

Anbefalte innlegg

sudo aptitude install build-essential linux-headers-`uname -r`

Hva betyr 'uname -r' skal det være mellomrom mellom slik:

linux-headers -uname -r ?

Skal uname erstattes med brukernavn?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøker å installere VMware player, og har funnet på hjemmeside til Ubuntu at det finnes ett grafisk verktøy for dette som kan sparkes i gang slik:

https://help.ubuntu.com/community/VMware/Player

Installing VMware Player on Ubuntu 9.04

1.

Install required packages build-essential and linux-headers

sudo aptitude install build-essential linux-headers-`uname -r`

2.

Download the latest VMware player e.g. VMware-Player-2.5.2-156735.i386.bundle (download the bundle version, not the rpm one) and run it as root using gksudo. You'll get a graphical installer that installs VMware player for you.

gksudo bash ./VMware-Player-2.5.2-156735.i386.bundle

If nothing appears, you may need to make the file executable. You can do so with this command: chmod +x ./VMware-Player-2.5.1-126130.i386.bundle

After completion, VMware player is installed and should show up in the menu under Applications → System Tools → VMware Player.

Lenke til kommentar
Den skrives rett fram.

`uname -r` kjører uname -r og bruker det som kommer ut av uname som en del av parametrene til aptitude.

uname -r gir versjonen av linux-kjernen som kjører.

Hvorfor tøddlene eller hva de kalles ' ' ? Skal de eksluderes, og skal det skrives slik:

Jeg får nemlig feil når jeg copy & paste'r denne kommandoen rett fra Ubuntu-communit'iet.

"couldn't find any package whose name or description mathced "linux-headers-uname-r"

Lenke til kommentar

Det er sant. Men jeg sitter på 2 forskjellige PC'er.

Har jeg fjernet noe viktig når jeg har trykket Y tidligere, da det ett par ganger var feil kommandobruk av meg?

Nå får jeg bash: uname-r: command not found som først setning, og de påfølgende gir null null og ingen resultater lengre. Tidligere var det ihvertfall respons på noe av det jeg skrev, men ikke fulltreffer på syntaksen, men det var når jeg blingset og kom til å trykke inn kommandoen for versjon 8 av Ubuntu. :blush:

EDIT: Første gang trykket jeg nei for opprydding, andre gangen trykket jeg ja for opprydding.

Versjon 8.0.4 skulle ha:

sudo aptitude install build-essential linux-kernel-headers linux-kernel-devel

Da fikk jeg feil på at linux-kjerne-djevelen ikke fantes.

EDIT 2: For å gjøre det klart nok. Har en fullt oppdatert versjon 9.x.x

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok, dette her er egentlig ikke så veldig vanskelig. Bare skriv nøyaktig det som står der. Det står ikke "uname-r", det står "uname -r". Merk mellomrommet mellom uname og -r. Når det gjelder `kommando`, så betyr det "kjør kommandoen mellom ` og ` og sett inn det programmet skrivet ut her". I ditt tilfellet så skriver "uname -r" (uten " selvfølgelig når du skriver det i terminalen) ut versjonsnummeret til kjernen. `uname -r` blir derfor byttet ut med versjonen til kjernen (f.eks.: 2.6.30-ARCH når jeg kjører uname -r).

Lenke til kommentar

Takk. Du fant skrivefeilen i syntaksen. Men nå får jeg alt riktig men 0 pakker oppgradert, 0 nylig installert, 0 til å fjerne og 0 som ikke er oppgradert.

Need to get 0B of archives. After unpacking 0B will be used. Og ellers en masse Done foran og etter dette.

Betyr dette kanskje at når jeg skrev den nokså like syntaksen for versjon 8 at den gjorde deler av versjon 8 som var lik for de i versjon 9, og at jeg har ett enten fungerende system. Håper jeg ikke har ødelagt noe..

EDIT: Tror jeg prøver kommando-linje 2 som er avhengig av denne første som vi har diskutert.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fikk opp Windows 2000 Prof. glatt nå i VMware Player under Ubuntu.

EDIT: Fant oppskriften hos Ubuntu community ved googling. Hadde jeg visst at den var bedre enn VMware sin egen oppskrift så ville jeg begynt der.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...