Gå til innhold

Er aspartam skadelig?

klatreren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor skadelig er aspartam?

Så sant du ikke injiserer deg selv med store mengder er det liten grunn til bekymring.

http://skeptoid.com/episode.php?id=4127&comments=all

http://www.snopes.com/medical/toxins/aspartame.asp (ikke så seriøs artikkel, men les linkene på slutten)

Noen enkle fakta:

Although a 330 ml can of aspartame-sweetened soft drink will yield about 20 mg methanol, an equivalent volume of fruit juice produces 40 mg methanol, and an alcoholic beverage about 60-100 mg. The yield of phenylalanine is about 100 mg for a can of diet soft drink, compared with 300 mg for an egg, 500 mg for a glass of milk, and 900 mg for a large hamburger (1). Thus, the amount of phenylalanine or methanol ingested from consumption of aspartame is trivial, compared with other dietary sources. Clinical studies have shown no evidence of toxic effects and no increase in plasma concentrations of methanol, formic acid, or phenylalanine with daily consumption of 50 mg/kg aspartame (equivalent to 17 cans of diet soft drink daily for a 70 kg adult)

http://www.aspartame.net/rumors/Aspartame_...he_Internet.asp

At Light produkter smaker drit er kanskje et bedre argument for å ligge unna.

Lenke til kommentar

Helt ufarlig er det nok ikke, men å si at det er farligere enn sukker har jeg ikke sett noen dekning for. I undersøkelser finner man av og til en viss sammenheng, og av og til ingen, det avhenger gjerne av hvordan undersøkelsene er utført, og hvor mye aspartam man har testet med. Mitt inntrykk fra det jeg har sett av på PubMed er at så lenge man ikke drikker svært store mengder (godt over en liter om dagen) er det ikke neppe noe problem. Drikker man så mye vil det garantert ikke være spesielt sunt å bruke sukkerbrus i stedet heller. For sikkerhets skyld anbefales det at gravide og veldig små barn unngår sukkererstatninger. Det sunneste er selvsagt vann.

Ellers finnes det ganske mange andre tråder om dette på forumet.

Lenke til kommentar
Helt ufarlig er det nok ikke, men å si at det er farligere enn sukker har jeg ikke sett noen dekning for

Aspartam er farlig. Det er bare tåpelig å si at det er ufarlig i små mengder, for det samles opp i kroppen, så uansett mengde så er det farlig så lenge du fortsetter å innta det.

Sukker er derimot ufarlig, og noe som kroppen trenger. Men får du for mye sukker over tid så er sukker også farlig, men det er jo opp til deg selv å regulere.

Lenke til kommentar

Hva man mener avhenger av om man legger størst vekt på informasjonen man finner på konspirasjonssider og overfladiske VG-artikler, eller på fagfellevurderte forskningsrapporter. Jeg foretrekker forskning, og at du synes det er tåpelig får ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Og en form for dokumentasjon på at all denne forskningen er korrupt har du selvsagt?

SukkerMafiaen sletter alle spor om sånt. De som prøver å varsle offentligheten, ender opp på ti favners dyp med støvler laget av karamell. Men dette visste du nok, du er nok en av dem SukkerMafiaen betaler klekkelige summer for å så tvil om sukker- og søtningsmiddel-kritisk informasjon på forum verden over!

Lenke til kommentar
Men dette visste du nok, du er nok en av dem SukkerMafiaen betaler klekkelige summer for å så tvil om sukker- og søtningsmiddel-kritisk informasjon på forum verden over!

De betaler svært godt og Rumsfeld er faktisk en trivelig kar.

Og "vi" vet hvor du bor...

Lenke til kommentar
Aspartam er farlig. Det er bare tåpelig å si at det er ufarlig i små mengder, for det samles opp i kroppen, så uansett mengde så er det farlig så lenge du fortsetter å innta det.

Sukker er derimot ufarlig, og noe som kroppen trenger. Men får du for mye sukker over tid så er sukker også farlig, men det er jo opp til deg selv å regulere.

Dette er noe av det dummeste jeg har lest her inne på en stund, noe som burde si litt om denne nissen.

Lenke til kommentar

Dette er noe av det dummeste jeg har lest her inne på en stund, noe som burde si litt om denne nissen.

Da må du vel kunne klare å forklare oss hvorfor dette er så dumt da ?

Lenke til kommentar
Helt ufarlig er det nok ikke, men å si at det er farligere enn sukker har jeg ikke sett noen dekning for

Aspartam lagres ikke i kroppen. Det brytes ned til asparaginsyre, fenylalanin og metanol.

Har man sykdomen fenylketonuri (føllings sykdom) er aspartam farlig, eller rettere sagt fenylalanin.

Da vil ikke kroppen bryte ned fenylalanin, og det lagres i blodet (og man får psykiske lidelser/utviklingshemming)

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...