Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Primtalltelletråden - Den hypermoderne telletråden

dronjom

Anbefalte innlegg

Primtall er altså et tall som kun er delelig med seg selv og 1. Hver deltager skriver det neste primtallet i rekken og slik fortsetter det.

Her er link til en side hvor man kan laste ned primtall program gratis om man trenger hjelp, så kan man finne ut om et tall er primtall eller ikke, noe som vil være svært aktuelt når tallene blir hinsides store: Primtall-søk-program

Ekstrahjelp av NorvegianDad

Et lite triks hvordan finne ut om tallet er primtall eller ikke:

Tall som ender på 2 er ikke primtall (bortsett fra 2) f.eks 42,52,62

Tall som ender på 5, kan alltids dele på 5. F.eks 15,25,35

(Det samme gjelder tall som ender på 4,6,8 og 0, altså øvrige partall.)

Dersom summen av tallene blir 3,6 eller 9.

F.eks 267: 2+6+7=> 15=>1+5=6 ergo det kan deles på 3.

138=>1+3+8=>12=>1+2=3 ergo kan deles på 3.

Du kan selvfølgelig se det utifra første tallet, her 15 og 12, men dette var bare for å vise gangen i det at jeg tok det helt ned.

Tallet KAN være primtall uten disse kriteriene også, f.eks 49, men du luker ut en god del tall på denne måten. Er jo uten utfordring å bruke kalkisen.

Ekstrahjelp 2 ("fasit")

dersom dere absolutt ikke finner ut åssen dere skal finne neste primtall i rekken kan dere kikke på denne linken, eller søke etter primtallrekker på nettet, men det er jo litt juks da :p

Link:

sikker på du vil jukse? :p siste sjanse å ombestemme seg! :ohmy:

ok, du får få linken da :cool:

-->Primtallrekke

Primtallmusikk

Her er en melodi jeg laget av primtall for noen år siden:

-->Primtallmusikk

Brukte primtallene mellom primtall nr 100 og 173, altså fra tallet 541 til tallet 1031. Håper dere liker den! :)

Primtallmelodien ligger på hjemmesiden www.dronjom.tk

Ps: Dersom man har noe man vil si når man skal poste et primtall i denne tråden er det fullt lovlig å skrive noe under primtallet. Kan legge spesielt vekt på ting som omhandler matematikk. For eksempel nye matematiske situasjoner man opplever i hverdagen, eller rett og slett hva man synes om karakteren man fikk i prøve om ligninger på skolen hvis man går på skole. :)

Lykke til!

:)

Endret av dronjom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

53

Edit: et lite triks hvordan finne ut om tallet er primtall eller ikke:

Tall som ender på 2 er det ikke primtall (bortsett fra 2) f.eks 42,52,62

Tall som ender på 5, kan alltids dele på 5. F.eks 15,25,35

Dersom summen av tallene blir 3,6 eller 9.

F.eks 267: 2+6+7=> 15=>1+5=6 ergo det kan deles på 3.

138=>1+3+8=>12=>1+2=3 ergo kan deles på 3.

Du kan selvfølgelig se det utifra første tallet, her 15 og 12, men dette var bare for å vise gangen i det at jeg tok det helt ned ;)

Tallet KAN være primtall uten disse kriteriene også, f.eks 49, men du luker ut en god del tall på denne måten. Er jo uten utfordring å bruke kalkisen :p

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

59

NorvegianDad, det du egentlig mener er at partall aldri er primtall. Partall er tall hvor siste siffer er 0, 2, 4, 6 eller 8.

I tillegg er tall som ender på 5 aldri primtall, fordi disse tallene alltid er delelige på 5.

Om tverrsummen av et tall er delelig på 3, er også tallet delelig på 3.

Endret av H80
Lenke til kommentar

67

jeg oppdaterte førsteposten, la til det NorvegianDad sa :)

og så la jeg til en link til primtall liste, men det er jo litt juks da :p men hvis dere sitter helt fast er dette også en mulighet.

lykke til videre, takk for at dere har hjulpet meg å få tråden igang, håper den lever leenge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...