Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rebel-Rider tester 3 pærer på E14 sokkel


Anbefalte innlegg

Som den gjerriknarken jeg er så har jeg alltid sett meg etter muligheter for å spare penger på de faste utgiftene jeg har, men strømregninga er en ting som det er vanskelig å komme utenom: De fleste som kan skaffe seg varmepumpe har stort sett gjort det og da gjenstår det ikke så mye igjen å hente noe på bortsett fra en ting vi nordmenn er veldig avhengig av lys.

Problemet er at lys har mye å si for hvordan du opplever omgivelsene du er i, spessielt fargespektrumet på lyset har mye å si for hvordan

du opplever fargene i et rom, så dette er en like viktig faktor som pengene for en skal faktisk trives.

 

 

Så jeg bestemte meg for å gjøre en uhøytidlig test for å se hvor mye en kan spare og likevell trives, 3 forskjellige pærer på E14 sokkel ble testet i det samme armaturet. I dette tilfellet er det snakk om en lampe som ser ut som en papirpose (art. 305T) laget av MS-belysning. Jeg har også målt overflatetemperaturen etter 1 times drift siden dette også kan være viktig for enkelte. Alle pærene i testen er betalt av undertegnede og er å få kjøpt i vanlige butikker.

 

 

Fra venstre: Tero Classic 25W / Osram DULUXSTAR 7W / Unique 36LED 4W

lysp003.jpg

 

 

Testen

 

Tero Classic Matt 25W

Lumen: 200

Levetid: 1000 timer

Energiklasse: F

Fargetemp: Ca 2500K

Mål 40x70mm (BxL)

 

lysp004.jpg

lysp009.jpg

 

Vurdering: Lav fargetemperatur, fargene på omgivelsene blir gjengitt med en fin glød og er behagelig og blendefritt selv når en ser direkte på den. Overflatetemperaturen var ikke overraskende på over 100 grader (måleren makset ut) vil anslå en temperatur på 150-200 grader så her er det bare å passe fingrene. Den har dog meget god spredning av lyset og siden dette er en standard kronepære så er det så og si garantert at den vil passe i de fleste lamper med E14 sokkel. Pæren tennes øyeblikkelig og fungerer selv i høye temperaturer (dog med redusert levetid), bruker mye effekt og gir minst lys for pengene men mest hygge.

 

 

 

Osram DULUXSTAR 7W (tilsv. 30W glødepære)

Lumen: 280

Levetid: 600 timer

Energiklasse: B

Fargetemperatur: Ca 2700K

Mål: 40x120 (BxL)

 

 

lysp005.jpg

lysp008.jpg

 

Vurdering: Lav/middels fargetemeratur, den er nok noe høyere en det som er oppgitt på pakken, men den gjengir fargene på omgivelsene på en mye bedre måte den de tiglige modellene og lyset er blendefritt og behagelig om du ser direkte på pæra, dog noe innslag av blått og grønt. Overflatetemperaturen var ganske så akseptable 55 grader, noe som kommer av at pæren er innkapslet så ingen direkte fare for å brenne seg på fingrene. Minuset med denne er at den krever en stor lampeskjerm siden den kommer i mignon form, men skal passe de fleste lamper beregnet på mignon pære uten at den stikker utenfor, fin spredning av lyset. Det tar dog 5min å oppnå full lysstyrke, og er det skikkelig kaldt så kan pæren nekte å starte eller bare gi halv styrke. Bruker lite energi og kan ved hjelp av en god lampeskjerm gi et ganske fint lys, dog kan den ikke slå glødepæra.

 

 

 

Unique 36LED 1.8W (tilsv. 35W glødepære)

Lumen: ukjent

Levetid: 36000 timer

Energiklasse: A

Fargetemp: Ca 5000K

Mål: 40x105

 

lysp006.jpg

lysp007.jpg

 

 

Vurdering: Høy fargetemperatur, ganske så kaldt lys med mye blått i seg, fargen på omgivelsene er ganske flat og virker blasse. Lyset er heller ikke blendfritt så påberegnt å se prikker i noen min etter å ha sett direkte på pæra, tykt frostet glass og eller stor lampeskjerm anbefalt på det sterkeste for å få gjevn spredning, helst med farge i for å kompensere for pærens kalde lys. Overflatetemperaturen er veldig lav, kun 40 grader og er knapt varmere en kroppstemperaturen så ingen fare for å brenne seg, pærene tenner øyeblikkelig og gir full lysstyrke uansett temperatur. Den bruker meget lite energi,gir mest lys for pengene og lengst levetid, men den kan ikke brukes på lamper der skjermen tres på selve pæra og anbefales heller ikke brukt i stua eller i lamper med klart glass, fungerer dog meget godt til utelys, ganglys og som arbeidslys. Hyggefaktoren er lite tilstedeværenede og den truer ikke på noe vis glødepæra.

 

 

 

Håper testen har vært nyttig, selv om den er ganske uhøytidelig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tiltak!

 

Det er bra at du legger vekt på mer enn bare strømforbruket. I alle tester jeg har sett i blader og nettsteder har altfor stort fokus på strømforbruket og ikke på lyskvaliteten.

 

Selv bruker jeg sparepærer der fargen ikke spiller så stor rolle og der hvor lyset stort sett står på, som f.eks utelys. Andre steder er det bare vanlig lyspære som duger. På soverommet f.eks, når jeg slår på lyset om morran for å finne fram klær vil jeg at det skal bli lyst med en gang, og ikke om fem minutter ;)

 

Jeg må si at jeg aldri har prøvd LED-pærer, men du bekrefter mine mistanker: De gir et altfor blått lys.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kun kostnaden hindrer meg fra å bruke Solux-pærer til belysning på rommet mitt. Har en i leselampen min, og en som peker på veggen over pc-skjermen. Halogenspotter er greie når det gjelder forbruk siden de faktisk er ganske effektive til å gi mye lys på bestemte områder.

 

http://solux.net - Fins i flere temperaturer, samtlige har et veldig behagelig spektrum.

 

Et tips når det gjelder sære sorter lyspærer kan være http://www.lightbulbemporium.com/ - stort utvalg, gode priser og helt grei fraktpris.

 

Tåler ikke billige sparepærer; men Ikea sine kompakte greier med flat topp og reflektor funker greit til jobbebelysning. Kan ha grønne tendenser, men om man er heldig med fargene rundt så funker de.

Lenke til kommentar
Bra tiltak!

 

Det er bra at du legger vekt på mer enn bare strømforbruket. I alle tester jeg har sett i blader og nettsteder har altfor stort fokus på strømforbruket og ikke på lyskvaliteten.

 

Selv bruker jeg sparepærer der fargen ikke spiller så stor rolle og der hvor lyset stort sett står på, som f.eks utelys. Andre steder er det bare vanlig lyspære som duger. På soverommet f.eks, når jeg slår på lyset om morran for å finne fram klær vil jeg at det skal bli lyst med en gang, og ikke om fem minutter ;)

 

Jeg må si at jeg aldri har prøvd LED-pærer, men du bekrefter mine mistanker: De gir et altfor blått lys.. :thumbdown:

 

 

Vel en må ha i bakholde at denne testen er gjort med produkter som er kjøpt på dagligvareforretninger, ingen av kandidatene representerer det siste og beste innenfor den kategorien de tilhører. Den mest moderne innefor sitt felt er nok Osram Duluxstar, glødepæra kunne like godt kommet i fra 1950 og Led pæra bruker ganske utdaterte dioder som gir kaldhvitt lys.

Men premissene for testen var at produktene skulle kunne kjøpes i en vanlig butikk, og ikke koste "hundreogdæven" kr stykket. Så faktum er fortsatt at en vanlig dødelig enda ikke kan gå på sin lokale butikk og kjøpe LED eller sparepærer som kan erstatte alle glødepærene i huset. Hadde denne testen bare innehold spesialpærer som må bestilles eller kjøpes i en spesialforretning så hadde utfallet blitt ganske så anneledes, men det hadde gjort testen direkte meningsløs for hvermansen.

 

 

Det finnes pr i dag ikke noen fullgod erstattning for Mignon eller kronepære på E14/E27 sokkel. Men i GU4/5.3/10 og G4 så finnes det

i dag LED pærer som kan erstatte disse fullt ut, men det koster og må bestilles fra utlandet. Under kan du se hvor langt utviklingen på LED teknologi faktisk er kommet, hvist ingen hadde sagt det til deg ville du neppe lagt merke til at det var en LED pære.

 

 

MR16 LED 3W /m varmhvite dioder (Denne erstatter en 30W halogenpære)

ledspot.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...