Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] PCen fryser under spilling/belastning på skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte jeg skulle starte med spesifikasjonene til maskina, da det kanskje kan hjelpe å vite hvilke komponenter dere har å forholde dere til mens dere leser beskrivelsen av problemet!

 

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS

MSI P7N SLI-FI, nForce-750i SLI, ATX

Intel Core 2 Quad Q9650 3,00 GHz

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB

EVGA GeForce GTX 285 1GB PhysX CUDA

2xWestern Digital HD

 

Etter at maskinen i flere måneder kjørte knirkefritt, begynte den å fryse under spilling (alt stopper, maskinen reagerer ikke på noen ting, lyden stopper (altså, den spilles ikke i loop) og eneste utvei er svensk-avslutning). Mens jeg kjørte Windows XP (32-bit) hang maskina seg KUN da jeg spilte spill. Smart som jeg er, tenkte jeg selvfølgelig at en oppgradering til windows 7 (64-bit) ville løse problemet, men den gang ei. Med siste Microsoft-godkjente NVIDIA-drivere (Microsoft Corporation WDDM 1.1) fungerer maskinen rimelig stabilt om jeg kun surfer på nett / hører på musikk. Filmavspilling fungerer fint, men spilling kan by på problemer, da maskinen kan finne på å fryse seg etter opptil en times spilling. Med de nyeste driverne er maskinen helt håpløs. Er jeg heldig, så rekker jeg å se første scene av en film før maskinen fryser. Spilling er det bare å glemme!

 

Så, hva kan dette være? Jeg tenker at det enten er et defekt grafikkort (men hvorfor sluttet det i så fall plutselig å fungere?) eller muligens strømforsyningen? Skulle vel tro at 750W (15A) er nok til å holde liv i monsteret, men jeg har jo ikke akkurat så veldig mye peiling. Noen som har ideer om hvordan jeg skal fortsette troubleshootingen?

 

Takk for alle svar!

 

EDIT: Kan også nevne at jeg har prøvde Omega sine NVIDIA-drivere uten hell!

 

EDIT2: Har en maskin til til rådighet. Tror kanskje neste steg er å se om grafikkortet fungerer med denne maskina.

Endret av Freddox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LØST!

 

Da jeg fikk maskina, var det et defekt grafikkort (GeForce GTX 280) som fulgte med. Jeg måtte derfor sende inn dette kortet til komplett for å få et nytt (fikk GeForce GTX 285 i retur). Det viste seg for øvrig at å ta ut et grafikkort kan være vanskelig, spesielt når de som har satt sammen maskina har satt slike "strips" rundt selve kortet og PCI-Ex-sporet. Jeg rev derfor litt unødvendig hardt for å få det løst, og kjente vel egentlig at sporet løsnet litt. Deretter merket jeg strips'et rundt kortet, og kuttet av det før jeg fikk grafikkortet ut. Lang historie kort: Det å skifte PCI-express-spor, til et fungerende spor :p, var altså løsningen.

 

Grunnen til at pc'en hang seg hyppigere med nye drivere/under spilling antar jeg er pga av varme, og at hovedkortet (og sporet) dermed utvider seg, slik at den lille kontakten mellom disse to som var igjen, ble brutt.

 

Sånn kan det gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...