HulkHaugen Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Har fått denne lappen om kirkevalget i posten, og har også hørt om valget tidligere, men ikke fått med meg hva det handler om. Hvis ikke jeg tar helt feil her, så er det meningen at jeg skal stemme på et slags lokalt prestestyre? Nesten som et kommunevalg eller noe sånt... Jeg, som nordmenn flest, går aldri i kirken med unntak av dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser, og disse navnene i heftet jeg fikk i posten sier meg absolutt ingenting. Så hvis ingen har noen gode forslag til meg, så tror jeg at jeg sette opp listen kronologisk fra yngst til eldst, da jeg har litt tro på at unge kristne er litt mere liberale, og at det er riktig valg i håpet mot et religionfritt Norge. Så melder jeg meg ut av statskirken etter valget Lenke til kommentar
csmaster65 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Denne må følgest med på, hvertfall til en intellektuell person kommer med en snedig kommentar angående dette kirkeoppleget Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hvis jeg har forstått det valget der riktig, så tror jeg det skal være valg av biskop tror jeg. Hvis du egentlig ikke bryr deg noe om det og heller ikke har noe interesse for det, så står det jo egentlig bare mellom å velge å droppe å stemme eller bare å stemme på en eller annen random fyr. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Eller melde seg loddrett ut, og heler finne seg et trossamfunn man faktisk bryr seg om? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Man skal visst stemme på biskop i kommunen sin ja. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ikkje noko stemming på biskopar så vidt eg veit, vi har forøvrig ikkje biskopar i alle kommuner Skal stemme på slikt meinigheitstull, var ganske mange valmoglegheitar valsetelen eg fekk i posten, samtlige var folk eg aldri har høyrt om. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Eg fekk same ting i posten, men er korkje døypt eller konfirmert, så eg er temmeleg forvirra. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Klipp og lim fra wikipedia: Kirkevalget 2009 er et valg til flere av organene i Den norske kirke som finner sted 14. september 2009. Valget er en direkte følge av et politisk forlik som ble inngått i 2008 om Den norske kirkes stilling som statskirke, der blant annet en demokratireform var et sentralt moment. Ved Kirkevalget 2009 skal det velges menighetsråd i alle de 1 280 menighetene i Den norske kirke. Dessuten er det for første gang direktevalg av legmedlemmer til bispedømmerådene og delegater til Kirkemøtet. Kirkevalget finner sted samtidig med Stortingsvalget 2009, og dette er første gang alle menighetene i Den norske kirke arrangerer valg samtidig med stortingsvalget. I tillegg kan menighetsrådene selv vedta at det på ett eller flere steder i sognet skal holdes valg også søndagen før den offisielle valgdagen. Det er omkring 3,2 millioner stemmeberettigede ved valget, og for første gang inviteres samtlige døpte 15-, 16- og 17-åringer til urnene. Ved forrige kirkevalg var valgoppslutningen 4,2 prosent. Legg merke til den svake valgoppslutningen. Hadde vært morro om alle de som er rammet av falsk innmeldelse faktisk har brukt sin stemmerett og føkket opp litt. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Det blir i mine øyne litt for dumt å stemme når man værken har peiling, bryr seg eller ønsker å være medlem, men det er jo en fin "hevn" mot at kirken melder oss inn hele tiden. Lenke til kommentar
Lysegul Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Man stemmer på menighetsråd, og grunnen til at det har vært så utrolig mye snakk om det nå er vel at de begynner å innse at om de skal ha noen fremtid med like sterk innflytelse nå som før må de begynne å engasjere "medlemmene" som normalt ikke er aktive i menigheten. Dette valget har vi hatt hvert fjerde år i alle tider, men mange har jo aldri hørt om det før. Det nye i år er at alle menigheter har dette valget samtidig og at menighetsrådet sitter i bare to år. M.a.o skal det holdes nytt valg annenhvert år, og dere som er innmeldt i DNK vil få disse valgpapirene annenhvert år. Det er jo i og for seg helt latterlig, for som noen andre her sa; enkelte ender opp med å stemme på folk de ikke har peiling på hvem er. Mens vi andre tvinges til å stemme på menighetsråd i en annen menighet enn vi går i, fordi det ikke nødvendigvis er slik at man går i den menigheten som er nærmest folkeregistrert adresse. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 hehehe, er jo bare en vits hele greien i mine øyne. Tror jeg la være og stemme, og melder meg ut av DNK isteden... Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Kirkevalget er jo et vits, man skal stemme frem kandidater til 14 poster, og det er bare 14 kandidater... JADA! Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Klipp og lim fra wikipedia: [...] Det er omkring 3,2 millioner stemmeberettigede ved valget, og for første gang inviteres samtlige døpte 15-, 16- og 17-åringer til urnene. Ved forrige kirkevalg var valgoppslutningen 4,2 prosent. Legg merke til den svake valgoppslutningen. Jeg lo. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Kirkevalget er jo et vits, man skal stemme frem kandidater til 14 poster, og det er bare 14 kandidater... JADA! Mange blir også satt opp på listene uten at de har meld seg, fordi kirka ikke har nok frivillige. Dermed blir helt random folk som er medlem satt opp på listene. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Man må ikke stemme hvis man ikke vil. Jeg fikk også denne lappen i posten og ønsker å være medlem i kirka. Jeg så at naboen min var med i valget her, men jeg stemte ikke, for jeg bryr meg ikke om hvem som sitter i dette styret. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Menighetsråd ja..det vil vel si en haug sure kjerringer som ser stygt på folk i bygda som ikke var på kirkekaffen forrige søndag. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Er i samme "båt" som deg. Her er valgkortet jeg fikk. Tilfeldig høres ut som det mest logiske valget, fordi da er vel sannsynligheten for å velge like mengder "ekstreme" og "jordnære" folk best. Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Men det er jo ikke så merkelig heller at det blir litt vanskelig å ta standpunkt til dette valget. Hvis jeg ikke husker helt feil så stod det i avisen for litt siden at kirkevalget ikke står på linje med det som er vanlig her i Norge. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Åh, nå teller jeg ned på antall dager igjen til kirkevalget, NOT. Men, om jeg ikke glemmer det, så skal jeg innom og stemme likevel. Bare for å dra resultatet til ett litt mer uordnet utvalg mennesker. Er tross alt medlem der ennå, og hender jo en havner på en benkerad der en gang i blant. Endret 24. august 2009 av G Lenke til kommentar
Lysegul Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg ville heller latt være å stemme fremfor å skape en falsk oppfattelse av at DNK har større oppslutning enn den egentlig har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå