Misantropen Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Har kjøpt meg to stk Powercolor Radeon HD 4890 1GB "OC 900Mhz" som slett ikke vil "spille på lag" i min PC. Mitt system OS: Vista x64 Hovedkort: Maximus Formula (rev1), X38 CPU: Intel Core2 E8500 RAM: 2x2GB Mushkin 1000Mhz 5-5-5-15 PSU: Zalman ZM850-HP http://www.hardware.no/artikler/zalman_zm850-hp/70448/4 Når jeg kjører grafikkintensive spill eller benchmarks, begynner det å pipe konstant (antar det er fra skjermkortene). Det piper både når jeg kjører enkeltvis eller i Crossfire. Pipingen gir seg når jeg stopper spill / benchmark. Kan det være for svak PSU? Eller er det større sjanse for at det er defekte kort? Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Har samme på mitt Club3d HD4890. Har selv Mist 1000W PSU, så burde holde for min del. Lenke til kommentar
zoqiet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Er en vanlig sak, pig squeel. Kommer av billige komponenter på skjermkortet, de som sørger for å fordele strøm. Er mest kjent ved nyere nvidia kort. Er en blanding av kompontentene og høy amper på 12v railen. Altså det er ingen ting feil med kortet ditt, bare en litt irritabel lyd. Og det skjer som regel bare ved høy fps mens skjermkortet går på fult. Feks når du loader en test i 3dmark vantage, eller under crysis map loading. Kan også skje under spilling. Hvis det blir for plagsomt bruk angrerett og prøv et annet merke/kort. Endret 19. august 2009 av zoqiet Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Ja, det piper nesten hele tiden ja. Får kjøre retur på kortene... Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Har vært en gjennomgående greie siden GeForce 8800GTS/X-serien såvidt jeg husker. En PSU-ingeniør fra Corsair sa han hadde vært ute for et kort som pep, mens et annet av samme modell (men forskjellig merke) ikke gjorde det. Så som tipset over, det kan være bytte til et annet merke løser det. Eller ikke. :/ Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Returnerte nettopp et XFX 4890 av en lignende grunn: en slags knatrelyd fra skjermkortet når det ble belastet. Definitivt ikke viften selv om denne også støyet. Satte inn mitt gamle 8800GTX og dette er betydelig mer støysvakt. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Kom til å tenke på en ting; denne pipelyden må jo komme fra en eller annen "høyttaler" (en slags liten plagsom komponent som kun lager pipelyd). Er det da ikke mulig å bare stappe noe inni / rundt denne så den ikke høres mer? Hadde jeg bare visst hvor den befant seg... Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ikke høyttaler, men det er nok en spole (ser ut som en liten rund sak tvinnet med kobbertråd) som vibrerer. Det kan noen ganger hjelpe å putte f.eks lim på. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Ser ikke noe som skulle ligne på verken en spole eller en "speaker" av noe slag... Mystisk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hmm. Har ikke hørt noe som helst til denne pipingen enda og jeg har samme skjermkort som TS. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Ja, det er godt mulig jeg har fått 2 kort av en dårlig batch. Men du kan jo evt prøve å belaste det skikkelig med FurMark eller lignende; full oppløsning med maksimal AA of AF. Jeg trengte bare spille spill i fullskjerm, så kom pipingen. Men jeg vet ikke om 1680x1050 er nok til å "skremme" disse kortene (spiller selv i 2560x1600). Endret 24. august 2009 av Misantropen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå