torfinns Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Sitter med et ASUS P5W DH deluxe og vurderer å gå over til SSD som systemdisk. Dette hovedkortet har ich7r southbridge og RAID er en mulighet. Det jeg lurer på er om denne brikken vil ha båndbredde nok til å kjøre to intel 80GB gen2 eller 2 stk Vertex 30 GB i RAID0. Har lett litt etter bakgrunnsinfo om dette på nett uten å få de rette treffene. Prøvde forøvrig å få svar på dette i tråden om "Guide/diskusjon for bruksområder av SSD" men druknet i diskusjon rundt driveroppdatering... Er det noen her som eventuelt har prøvd dette selv på samme hovedkort, eller på andre hovedkort med ich7r ? Hvilken ytelse har i såfall blitt oppnådd? Velfunderte svar mottas med takk torfinn Endret 19. august 2009 av torfinns Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Når du vil ha SSD som systemdisk er relevans av RAID egentlig et spørsmål om bruksområde. Det er også litt mer utrygt å ha RAID pga komplikasjoner fra selve RAID-kontrolleren og drivere. Hvis du ønsker konkrete råd om enhet og RAID vs single må du gjerne komme med litt info om hva du ønsker å ha på systemdisken din, hvordan du bruker maskinen din, økonomi, og hva du vektlegger. Når det gjelder ICH7R er det få praktiske forskjeller til ICH10R, og ytelse skal være så og si lik, men det er alltid en fordel med nye drivere. Jeg vil egentlig anbefale 1 intel x25-M 80GB gen2 singeldrive som systemdisk på generelt grunnlag kjørt med AHCI som innstilling, og heller forandre dette dersom du har veldig spesifike bruksmønster. EDIT: sekvensiell båndbredde er ikke det mest relevante for systemdisker når den kommer over et visst punkt (ca 100-300 MB/s avhengig av bruksområde), men ICHxR klarer ca 500-600 MB/s fra RAID-0, så den blir ikke flaskehals før ca 3 SSDer i RAID-0. Endret 19. august 2009 av GullLars Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Takk for synspunkter og info! Du har egentlig svart på det jeg ønsket info om - nemlig om hvorvidt man ville få utnyttet den store båndbredden SSD i Raid0 vil gi. Hovedkortet som er i bruk i fotoarbeidsstasjonen vår fungerer helt topp og jeg ser ikke noe poeng i bytte hovedkort bare for å bytte, og ser heller behov for core i7 til dagens bruk. Da er det bedre å oppgradere der det er mulig og heller forlenge levetiden på eksisterende utstyr. Derfor ønsket om SSD i Raid0 for best mulig ytelse. Bakgrunnen for bruk av Raid0 som systemdisk ligger altså i ønsket om responsivitet og kjapp programlasting. Siden fotolagring ligger på fire barracuda 7200.12 1TB over adaptec cpl5805bl i Raid5 vil SSD telle ut fra støy. Men ut fra at P5Wdh er et relativt gammelt hk ville jeg ikke starte med Raid0 systemdisk før jeg hadde sjekket litt ut om andres erfaringer. Siden Raid0 har sine svakheter ser jeg for meg jevnlig systembackup, dette vil jo også være med på å øke den totale systemsikkerheten i forhold til tap av data. Så jeg er ikke bekymret for at Raid0 på systemdisk gir et "usikrere" system. Torfinn Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hvis du tar gjevnlig backup av det som er verdt å gjøre dette av på et slikt raid-0 array er den eneste ufordelen litt større sjangse for uforutsett nedetid pga. feilet raid. Med mindre du ikke har en alternativ snurredisk å putte inn og ikke har noen toleranse for nedetid burde ikke dette være noe problem. Dette hinter kanskje litt til noe jeg hadde i bakhodet, om det ikke er noe fare for tap av produksjonsdata eller viktig data fra krasj av raidet vil en liten snurredisk på f.eks. 320GB (eller en short-stroking av en 640GB?) med ferdig installert system klart til bruk liggende i en skuff sikre deg nedetid på maks 5-10 minutter (og med midlertidig redusert ytelse pga HDD). Siden det virker som du har grei peiling på PC vil jeg ikke gå mer i detaljer om hvordan dette enkelt kan gjøres, og i bruk i en fotoarbeidsstasjon vil vell ikke ca 400-600kr for en slik backup-systemdisk (enten fra clean installasjon eller acronis) være noen stor belastning på budsjett i forhold til hva det potensielt kan spare av nedetid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå