Gå til innhold

Intel X25-M SSD Gen 2 tilgjengelighet?


Anbefalte innlegg

Noen som har fått tak i disken enda? På de webshops jeg bruker å sjekke, så blir den ubekreftede datoen bare forskjøvet. Jeg vet intel hadde en bug med disken som de måtte fixe, men de fixa den vel i forrige uke tror jeg. Håper det kommer en bekreftet dato snart..

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har fått tak i disken enda? På de webshops jeg bruker å sjekke, så blir den ubekreftede datoen bare forskjøvet. Jeg vet intel hadde en bug med disken som de måtte fixe, men de fixa den vel i forrige uke tror jeg. Håper det kommer en bekreftet dato snart..

Digital Impuls sendte meg en i går, og fikk 3 nye inn på lager i dag...

(160GB utgaven, altså...)

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Jo lengre du venter med å bestille, jo lengre bak i køen kommer du.

En av grunnene til at datoer er et stykke ut skyldes bla at butikkene allerede har solgt de som er forventet tidligere.

Det er flere som forventer leveranse kommende uke, ikke godt å si om det er reellt.

f.eks mpx, amentio, multicom

 

komplett har imidlertid fjernet G2 fra listen.

 

Jeg tror nok den blir lettere tilgjengelig i løpet av noen uker.

Lenke til kommentar
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2538829;c:36376

 

Amentio (+ de andre som bruker det samme systemet) har X25M 80GB G2 inne nå.

Du linker til Gen1. Jeg har gitt opp hele Gen2, virker ikke som den kommer på lager den neste måneden.

 

Edit: Eller er det Gen2? Står jo G2 i produkt-ID'en, men det er da vitterlig denne varen Amentio har solgt før (som er i min ordre): http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2528123

 

Edit2: En på newegg.com skriver i sitt review om samme produktnr: "This is the Gen1 drive that does not support trim!! Very misleading...."

Endret av John-B
Lenke til kommentar

SSDSA2MH080G2xx *er* Gen 2

 

SSDSA2MH080G1xx er Gen 1.

 

Den som linkes til er en G2, G2 er sølvfarget, G1 er sort.

 

edit:

Det er ofte feilposting på newegg.

 

edit2:

Sjekket innlegget på newegg.

 

Hvis du hadde lest hele innlegget ser du at han klager på newegg, de har henvist til et annet varenummer og det var en G1. (i perioden de ikke kunne skaffe G2)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Noen som har sett noen test mellom disse intel Gen 2 og Corsair sin generasjon 2 av performance?

 

Corsair 128 Performance Gen2

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=480644

 

Den disken har ikke kommet dårlig ut i de tester jeg har sett, men om det er verdt å vente å kjøpe de intel diskene istedet?

Jeg vil ikke anbefale den, men den gjør sikkert en grei jobb.

 

Intel x25-M gen2 er klart den beste SSDen for forbrukere på markedet nå (med mindre du trenger over 80MB/s sustained write, som de færreste gjør). Prisene har dette langt med 34nm produksjonsteknikk, så de er ikke så langt over konkurrenter på pris lenger, og ingen slår de på ytelse (da må du opp i enterprise segmentet).

Lenke til kommentar
Står lager på datakjeden også. Men der koster den over 3900 for 160GB

Som er mindre enn jeg ga for mine 32GB Mtron Pro (SLC Enterprise type) for et år siden... Det er også mindre enn 80GB x25-M kostet i våres.

 

Dataverden går fort framover, også på priser. 300kr er ikke allverdens i denne prisklassen, men kan man spare litt så er det greit. Neste år ved disse tider har vi nok 512GB til 2000kr med enda bedre ytelse :)

Lenke til kommentar
Står lager på datakjeden også. Men der koster den over 3900 for 160GB

Som er mindre enn jeg ga for mine 32GB Mtron Pro (SLC Enterprise type) for et år siden... Det er også mindre enn 80GB x25-M kostet i våres.

 

Dataverden går fort framover, også på priser. 300kr er ikke allverdens i denne prisklassen, men kan man spare litt så er det greit. Neste år ved disse tider har vi nok 512GB til 2000kr med enda bedre ytelse :)

Jeg tror du skal være litt mer konservativ på pris enn det.

Jeg har selv spådd prisutvikling omtrent slik vi har sett i et år nå (med hjelp fra diverse sider), og folk har hele tiden ment jeg har vært alt for optimistisk både med ytelse og pris. Intels 160GB Gen2 til 3500-4000kr overgår faktisk hva jeg har spådd tidligere for pris og ytelse kombinert (litt skuffet ang ytelse fra gen 1 til gen 2).

Hvis jeg ikke husker feil sa jeg rett over nyttår at i løpet av året kom vi til å få 64GB SSD til ca 1000kr (eller under), og jeg har også spådd at flere produsenter ville lage PCIe SSDer (som de har gjort, jeg har linket til mange i SSD-tråden).

 

Prisfallet kommer sansynligvis til å avta litt etter de fleste NAND-produsentene har flyttet til 34nm-teknikk. Selve prisen på flash-brikker har ikke falt så mye som prisen av kontrollere, og prisen på kontrollere nærmer seg nå et punkt hvor produsentene ikke kan senke den noe særlig mer.

Jeg håper for all del du har rett, men jeg tror du vil bli litt skuffet.

 

Når det gjelder (real life) ytelsesøkning er jeg derimot helt med deg. Jeg forventer vi vil se løsninger for forbrukere som kan konkurrere med x25-M eller til og med slå denne ut over høsten, og gleder meg til vi får PCIe enheter som koster under 10000kr (som OCZ Z-drive, Supertalent RAID-drive, PhotoFast G-monster, og mange fler)

Selv sikler jeg på

, som skal komme nå i høst og skal koste $895 i følge FusionIO.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så hvilken butikk bør man bestille fra nå for å få Gen2-disken raskest mulig? Blir det helt tilfeldig?

Er jo ingen butikker der den står på lager eller med bekreftet leveringsdato. Likevel hører man om de som får disker som er bestilt tidligere. Jeg vil også ha... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...